תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שוחח היום (שלישי) ב-103FM והתייחס לשלל הפרסומים האחרונה באשר להתרעות ולסממנים שהתקבלו בדרגים השונים לפני מתקפת הפתע של חמאס ב-7 לאוקטובר.

לפני ואחרי 7 באוקטובר: זה מה שחושפים תווי פניו של נתניהו | כל האמת בפרצוף

לדבריו, "אני חושב שברור שנעשתה פה תקלה חמורה. גם לאחר המידע הזה וגם לאחר מידעים נוספים שככל הנראה היו בידי מקבלי ההחלטות ברמה של הצבא ושירות הביטחון הכללי, לא ננקטו צעדים יותר משמעותיים ולא יצאה הרתעה שהולכת להיות פעולה נרחבת מצד החמאס. גם אם מקבלים את הגרסה המצומצמת של רק עשרות ולא אלף סימים הוחלפו, ברור שהולך להיות פה משהו מאוד משמעותי. זו לא פעם ראשונה, במקרה הזה יש ספק ולא צריך להיות ספק, מקסימום יסתבר שזה שוב תרגיל, אבל להניח שזה תרגיל ובגלל זה לא לעשות שום דבר? הבעיה היה תבניות החשיבה של אנשים שהשתתפו בדיון הזה, שגרמו להם להתעלם מהמידע". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הוסיף: "גם אם היה מתוכנן השתלטות ופיגוע בשני יישובים, זה גם אסטרטגי. מה זה חשוב אם זה 30 יישובים ועוד 10 בסיסים או רק שני יישובים? זה היה בסדר? גם אם היו חוטפים גלעד שליט אחד. ברור שזה משקף איזו מוכנות יותר גבוהה לבצע פיגוע בשטח ישראל, צריך לנקוט צעדים נגד".

על דבריו של נתניהו בעקבות הפרסום כי לא הכיר את הדיווחים על החלפת הסימים של מחבלי הנוח'בה ערב השבת השחורה, (עם זאת, אנשיו של נתניהו שינו בהמשך גרסה וטענו כי הוא ידע על 'עשרות' החלפות): "אני לא חושב שיצאו שתי הודעות סותרות, המידע הראשוני שיצא מחדשות 14, היה שמדובר באלף סימים, ואת זה הוא אמר 'אני לא מכיר', כשצה"ל עדכן ואמר רק עשרות, אז הוא אמר 'את זה אני יודע'. אין שום סיבה לרחם על ראש הממשלה, יש לו את האחריות. לכן היה צריך לעדכן את שר הביטחון עוד לפניו בתמונת המצב שהתפתחה בלילה. גם גורמי אמ"ן לא השתתפו בדיון הזה. ראש אמ"ן לא היה שותף, אף קצין לא היה שותף בשיחה הזו, זה מדהים. הכול מרגיש בסוף כמו אמצעים טקטיים שנשענו על תפיסה שכולה מוטעית - שחמאס מורתע". 

לשאלה מי קבע שחמאס מורתע, ענה: "מי שאחראי לתפיסת העולם הזו הם גורמי המודיעין השונים, הם העריכו שחמאס מורתע, שחמאס שם את הדגש על שיפור איכות החיים של האוכלוסייה בעזה. יש שתי קונספציות קשות שלא העמידו אותן למבחן, האחת זה שהם יודעים שחמאס מורתע ושיש להם סיבות להניח שחמאס מורתע כי סגרנו בפניו את אפשרויות הפעולה בתת קרקעיות, ולכן גם אם יש לו תוכנית היא לא תוכנית בת יישום. אז כל ההשלכות שהיו לתבנית חשיבה כזו, גם כשמגיע מידע אתה אומר 'זה תרגיל', אתה פוסל".

"שתיים, הייתה לנו קונספציה לגבי יכולותינו אנחנו, אנחנו חשבנו שיש עליונות מודיעינית בעזה, ולכן לא יכול להיות שאנחנו טועים. וגם אם אנחנו טועים, אז יש את ההערכות המבצעית שתמנע אסון ולכן אנחנו יכולים להרשות לעצמו להיות בטוחים בעצמו, כל התפיסה שלנו לגבי עצמנו הייתה מוטעית. מה שהיינו צריכים לעשות, היינו צריכים לשאול את עצמו איך אנחנו בונים מודל הרתעה מתאים, למנוע את מימוש התוכנית, וכשעולים סימנים קשים כמו החלפת הסימים להגיד לעצמנו 'סימן שמישהו הולך לממש את התוכנית הזו', זה לא מה שקרה". 

קופרווסר נשאל על כך שברמה הצבאית, ראשי אמ"ן התריעו, אז איך בתוך צמרת צה"ל מיישבים את הדיסוננס הזה, והשיב: "זה באמת לא מתיישב, אנחנו תמיד אומרים את זה, כשאתה מצביע לעבר מישהו שלוש אצבעות מופנות כלפי עצמך. אם הצבא, גורמי המודיעין סברו שהמציאות הולכת להיות מסוכנת יותר ויותר, הם היו צריכים לגזור מסקנות גם לגבי ההערכות שלנו. הם לא עשו זאת. אין ספק שזה דבר מדאיג מאוד. גם בלילה של השישה באוקטובר לא חלחלה התובנה שהם צריכים לגזור החלטות אחרות. אבל כמו שאומרים, את כל זה נדע הרבה יותר טוב כשתהיה ועדת חקירה".

לסיום, הדגיש: "אני אמרתי אז שיש סעיף מיוחד בהסכמי אוסלו שנועד למנוע את השתתפות חמאס בבחירות, כי הם ינצחו בבחירות ויקרה אסון. מה שאמר לי בזמנו גורם בכיר בלשכת שרון היה 'קיבלנו הבטחות האמריקנים, אין מה לדאוג'. מותר שיהיו חילוקי דעות, אין לי שום דבר נגד מי שחושב אחרת. גם באירוע הזה, אני כתבתי ביוני 2023, שצריך לשנות את המדיניות כלפי עזה, שצריך לאמץ מדיניות של לפרז את עזה מנשק, גם אם אין לגיטימציה, ומה שנאמר לי על ידי כלל הגורמים 'חמאס מורתע'. גם פה לא הייתה חשיבה על האפשרות האחרת. לצערי צדקתי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM