האלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והביע את דעתו על ההישגיים המדיניים והביטחוניים של ישראל במערכה שבעיצומה והתייחס ליכולת של צה"ל להכריע את החמאס.

היכן וכמה פגעו חיזבאללה בישראל מתחילת המלחמה? | הנתונים המלאים
הרמדאן יהיה 7 באוקטובר חלק 2? תרחיש האימים שהציג גלנט

על השאלה האם חמאס חזר להיות ארגון גרילה או שהם עדיין בעלי שליטה על הרצועה השיב: "אין ספק שהמעבר שלהם בכוח הכוח של צה"ל מביא אותם לצורך הזה, לשרוד באמצעות לחימת גרילה או תאי טרור. פה יש להם יתרון לא פשוט מול צה"ל, מי שפועל בפורמט יותר גדול יותר פגיע, במקרה הזה זה צה"ל, יש להם היכרות יותר טובה מאיתנו של השטח, ש חלקים מהתת קרקע, וודאי מקומות שלא הצלחנו להרוס כי יש די הרבה כאלה. זו פאזה חדשה, זו כבר לא הפאזה של המלחמה הקודמת". 

עוד הוסיף: "אני מתרשם ואומר את זה די הרבה זמן שאי אפשר לנצח את חמאס לגמרי, מבחינה צבאית, יש גם את מגבלת הכוח ומגבלת ההישגים. יש עד איזה גבול אתה יכול להשיג, משם אתה חייב להתחיל לייצר את האלטרנטיבה האחרת שתעביר את הארגון הזה מהעולם. האלטרנטיבה המדינית, שראש הממשלה מתעקש לא להיכנס לזה. אם מחר הרשות הפלסטינית מורידה לשם 10 גדודים, הם ידעו הרבה יותר טוב מאיתנו להגיע לכל האנשים האלה". 

בהמשך אמר כי "צריכים להתעורר למה שיש, אומר ביידן, יש פה תוכנית, הוא רוצה לשדרג את הרשות ואנחנו אפילו לא ישבנו להקשיב על מה הוא מדבר. כולנו מסכימים מהחולאים של הרשות הזו, לא חושב שיש מישהו שאוהב את הרשות, מה זה קשור? אני בוחר בברירה הפחות גרועה. כל יום שאני לא שם משהו חדש בעזה - אני מנציח את החמאס. 

כשנשאל האם ניתן להכריע את חמאס בלי כניסה לרפיח, ענה: "מיצג ההכרעה נילקח במלחמה בין מדינות, למה? כי מדינה בנקודה מסוימת מבינה שהיא צריכה לעצור את ההפסדים כי מעניין אותה היום שאחרי, וזה עושה את ההבדל. ארגון טרור אידיאליסטי הוא לא רוצה, זה לא מעניין אותו היום שאחרי, אותו מעניינת המלחמה הזו, וככל שהוא עושה אותה יותר הרסנית יש יותר ג'יהאד.

איך אתה מייצר הכרעה? אתה סולל כביש חדש על הכביש הישן, זה בדיוק העניין של הפתרון המדיני. תשנה את הדברים המהותיים, זו ההכרעה שלך. גמרת את הגדודים? אין בעיה, בואו נגמור עוד 4 גדודים, אני בעד, אבל תייצר את האלטרנטיבה כי הנה אנחנו חוזרים עוד הפעם לצפון הרצועה. זה ימשיך שם כל עוד אתה לא מוצא את האלטרנטיבה וחמאס שולט בשטח".

עוד התייחס ללחימה בצפון: "אני חושב שאם החליט נסראללה לקשור את הפסקת המלחמה שם בסיפור של עזה, זה הממשלה צריכה להחליט - אם היא קונה את זה והולכת לעשות שינוי מדיני בתוך עזה, אז היא יכולה לדרוש את יישום 1701. אני מציע לדבר פה גם על לבנון, כי מהמעט מנופים שמשפיעים, הגורמים השונים בלבנון צריך להכניס אותם לתוך התמונה. אם הדבר הזה הולך ל-1701 צריך לנשוך שפתיים וללכת עם זה, אבל אם התוצאה היא שאין הסדר אלא רק הפסקת אש לישראל אין ברירה, צריכה להיכנס לאזור דרום לבנון ולהרחיק אותו בכוח".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm