מבט מתחת לאדמה: ג'ון ספנסר, יו"ר מחקרי לוחמה עירונית באקדמיה הצבאית של ארצות הברית, פרסם ניתוח מעמיק של סוגיית המנהרות התת-קרקעיות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בניתוחו, ציין ספנסר את ההשקעה העצומה שהשקיע חמאס בבניית המנהרות הללו, שלדעתו עלתה לארגון עד מיליארד דולר במשך חמש עשרה שנים.

"סרח עודף": גורמים בממשלה במתקפה חסרת תקדים על גנץ
הקו האדום נחצה? האזהרה הדרמטית שהועברה ללבנון מאירופה

בניתוחו, הסביר ספנסר על הצעדים שצה"ל נוקט כדי לנטרל את המנהרות ביעילות, בהתבסס על שני ביקוריו בישראל, אותם שיתף. הוא התחיל את הניתוח שלו בכך שציין ששימוש במנהרות בלחימה אינו מושג חדשני, עם דוגמאות היסטוריות עוד מתקופת המקרא המתרחבות לסכסוכים מודרניים כמו המלחמה המתמשכת באוקראינה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עם זאת, הוא הדגיש אז את האופי הייחודי של המנהרות המשמשות את חמאס, ואמר שמדובר באחד משני האמצעים המרכזיים באסטרטגיה של ארגון הטרור. רשת המנהרות, המכונה "המטרו" של עזה, היו משוערות על פני מאות קילומטרים מתחת לפני השטח. עם זאת, עם התקדמות המלחמה, צה"ל חשף מבוך נרחב של מנהרות, שחצה את ההערכות הראשוניות. לאחר מכן, ציין ספנסר את ההשקעה העצומה שהשקיע חמאס בבניית המנהרות הללו, שלדעתו עלתה לארגון עד מיליארד דולר במשך חמש עשרה שנים.

לדברי ספנסר, האסטרטגיה של חמאס אינה מתמקדת בהישגים טריטוריאליים או בהבסת אויבו צבאית, כמו רוב הכוחות הלוחמים, אלא במינוף הזמן (האמצעי השני באסטרטגיה של חמאס) ככלי מדיני. כלומר, הארכת הסכסוך והשגת תשומת לב בינלאומית באמצעות שימוש במגנים אנושיים והאשמות על פשעי מלחמה. הוא טוען, כי חמאס מבקש להפעיל לחץ על ישראל. כלומר, המנהרות של חמאס הן פוליטיות ולא רק צבאיות, לדבריו.

תיעוד מתוך המנהרה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

פירוק מנהרות הוא נושא שצבאות מודרניים עדיין אינם מצוידים לחלוטין להתמודדות איתו. בעוד שישראל מתהדרת ביכולות מתקדמות לאיתור ונטרול מנהרות ברמה טקטית, אי אפשר להמעיט באתגר האסטרטגי שמציבה אסטרטגיית הזמן של חמאס, אומר ספנסר. השמדת מנהרות דורשת זמן ומשאבים משמעותיים, מה שמשרת את המטרה של חמאס לעצור את הסיוע הצבאי לישראל מצד ארצות הברית.

ספנסר התעמק גם בתגובת צה"ל לאיום המנהרות, והדגיש את הצעדים הנרחבים שננקטו לאיתור והשמדת התשתית התת-קרקעית של חמאס. הוא הזכיר יכולות הנדסיות מיוחדות ויחידות כלבים, כמו גם שימוש ברובוטים וחומרי נפץ המונחתים מהאוויר. למרות המאמצים הללו, ספנסר ציין, כי המאמץ לנטרל את המנהרות הללו רחוק מלהסתיים, שכן זהו אתגר שרוב הצבאות המצוידים היטב בעולם פשוט אינם ערוכים אליו.