חזי סימנטוב, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13, התראיין היום (שני) בתוכניתם של אודי סגל וטל שלו ב-103FM, והתייחס למגעים לעסקה והאינטרסים של חמאס.

עסקת חטופים כבר השבוע? ההתבטאות המפתיעה של בכיר חמאס
"מתנהגים כמו ילד שעושה דווקא": הטעות הגדולה של ישראל שתעלה לנו ביוקר

"אני מבין שהם (חמאס) רוצים כמה שיותר, הם רוצים להתעלל במשפחות ובציבוריות הישראלית, הם רוצים לתת תחושה גם לעם ברצועת עזה, גם לעצמם, גם למדינות ערב שחמאס עדיין נמצא", אמר סימנטוב בפתח דבריו, "חמאס מנהל משא ומתן, באים אליו נציגים מקטאר, מצרים, ארה"ב, נשיא ארה"ב מדבר עם נשיא מצרים ושליט קטאר, כלומר חמאס עדיין שולט בראייתם ברצועת עזה".

"יש עם מי לדבר, מנהלים איתו משא ומתן על הפסקת אש, זאת אומרת חמאס יכול להפסיק את האש-לא להפסיק, הוא עדיין שולט וזה מה שהוא רוצה לייצר בעניין הזה", הוסיף, "דבר נוסף בסיפור הזה, אני ממש לא הייתי קורא לזה פיצוץ במגעים. 'אין שום פיצוץ', כך אומרים במצרים, יש איזשהו משבר ומבחינת המצרים המשבר הזה הוא חיובי כי זה אומר שהגענו לרגע האחרון, ליישורת האחרונה, לליטושים האחרונים ולכן יש פה הגברה בשיחות". 

כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

לאחר מכן, נשאל אודות לוח הזמנים של הרמדאן והאם מדובר בפקטור: "זה משחק תפקיד מסוים אבל יש כמה דברים. מי שמסתכל על 'תהיה עסקה רק אם מתחיל רמדאן, כן או לא', אז אי אפשר להסתכל על זה ככה. צריך לראות לפי האינטרסים של חמאס האם בראייה שלהם, האינטרסים האלה מתגשמים או לא. המשלחת שנמצאת בקהיר קיבלה מרחב תמרון מסוים לגבי מה שאפשר או אי אפשר לעשות בעסקה הזאת. אם המגעים יתפוצצו באמת, אז לא תהיה עסקה".

"אם בחמאס יקבלו את מה שהם רוצים לעשות או מה שהם יקבלו, אז תהיה פה עסקה. הסיפור הזה שחמאס היה מעדיף שירושלים תבער ושהר הבית יבער ושהשטחים יבערו, זה נכון, אבל השאלה היא האם זה יקרה או לא כי מי שמדבר עם חמאס שומע שהוא מאוכזב מזה שעד עכשיו לא הייתה פה חזית שנייה, לא הייתה הדלקה של ערביי ישראל, של הפלסטינים בשטחים, של מדינות ערב, של ירדן, של כל הסיפור הזה. לכן הוא לא חייב להמר רק על העניין הזה. האם חמאס להוט ורוצה עסקה? להוט הוא לא, האינטרס שלו לקיים עסקה, מה שקוראים עסקה הומניטרית - קיים בהחלט בסיפור הזה והוא רוצה להוציא כמה שיותר ולכן הוא מושך כמה שיותר", ציין.

לסיום אמר סימנטוב: "חמאס רוצה למנף את הסיפור הזה של רמדאן ולהוציא כמה שיותר. הוא שומע את מצרים, את הסעודים, את האמירתים, את הירדנים ואת הקטארים, אומרים, 'אנחנו רוצים רמדאן שקט', אז הוא אומר 'אפשר להוציא כמה שיותר. אם לא, בואו נביא את השטח לנקודת רתיחה מבחינת ההסתה ודעת הקהל כדי למנף עוד ועוד פיגועים' כמו שראינו בשבועיים האחרונים כדי להדליק את השטח. חמאס משחק על הסף, מדובר בארגון טרור של מפלצות שלא אכפת לו כמה אנשים ייהרגו בדרך לעסקה, אם וכאשר תהיה".