"הטענה שרק לחץ צבאי יביא לעסקת חטופים הוכיחה את עצמה כלא נכונה". כך אמר היום (שני) ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד בשיחה עם 'מעריב', זאת על רקע הקשיים המשא ומתן עם חמאס והמאמץ להגיע לעסקת חטופים חדשה לפני תחילת הרמדאן.

שליח ארה"ב ללבנון: "הפסקת אש בעזה - לא אומר הפסקת אש בלבנון"
רגע לפני הרמדאן: חולייה בהשראת דאע"ש תכננה עשרות פיגועים | כל הפרטים

"זה פשוט לא נכון", אמר איילנד. "שלא ייכנס סיוע, זה הצעד הנכון. היה רצוי, ומהיום הראשון, שישראל תתעקש שכניסת כל סיוע לשטח רצועת עזה תהיה מותנית בשחרור של חטופים. הומניטארי תמורת הומניטארי. הדבר הזה הוא מנוף אפקטיבי, אבל אני חושב שלמדינת ישראל ישראל קשה לעמוד מול הלחץ הבינלאומי".

"הדבר שכן ניתן להשגה הוא ששום מזון לא ייכנס לצפון הרצועה מאזור נחל עזה", הוסיף, "זה המינימום שיש להתעקש עליו, שאספקה לא תיכנס כלל לצפון הרצועה אלא תיעצר מדרום לנחל עזה. יש לישראל אינטרס עליון שכל האזרחים הפלשתינים שנותרו בצפון הרצועה ינועו לדרומה. אין בעיה ברעיון הזה מבחינת המשפט הבינלאומי, מכיוון שזה אפשרי לייצר מסדרונות ליציאת אוכלוסייה".

"תהליך ניצול הרעב שעושה יחיא סינוואר בניסיון ליצור לחץ בינלאומי על ישראל קורה לבד. סינוואר חושש שהרעב יתנפץ מולו אז הוא מקשיח עמדות, וכתוצאה מכך העולם דורש מאיתנו להגדיל את האספקה שנכנסת לעזה בלי קשר לעסקת חטופים. במצב כזה לסינוואר אין צורך להגיע לעסקה, והוא לא לחוץ".

השר בני גנץ נמצא בימים אלה בביקור חריג בוושינגטון בניסיון לקדם עסקה, ובמקביל נציגי חמאס מנהלים מגעים עם המתווכים בקהיר. על פי דיווח היום ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים מצריים בכירים טענו שיש התקדמות במגעים ושניתן להגיע לעסקת חטופים עד תחילת הרמדאן, קרי יום ראשון הבא. כמו כן, דווח כי גם בכיר בחמאס אמר שהשבוע הראשון של הרמדאן הוא יעד ריאלי לעסקה. בכיר אחר בחמאס טען כי ארגון הטרור העביר את הקריטריונים לשחרור האסירים בתמורה לחטופים, מה שעיכב לעת עתה את ההתקדמות במו"מ.

כמו כן דווח, כי ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני הגיע לוושינגטון, שם הוא ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. על פי הדיווח הסיבה הרשמית לביקור היא הדיאלוג האסטרטגי בין קטאר לארצות הברית.

דבריו של איילנד לפיה עצירת הסיוע הנכנס לעזה תוביל לעסקת חטופים ולקידום ניצחון על חמאס מייצגים עמדה עקבית שלו מתחילת הקרבות. באמצע ינואר אמר ראש מל"ל לשעבר בראיון נרחב למוסף מעריב כי לדעתו "ישראל צריכה להגיד להגיד לאמריקאים שאנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה לרצועה, לא כדי להרעיב את התשובים בעזה, אלא כמנוף להציל את החטופים שלנו. גם זה עניין הומניטרי".

"הנקודה העיקרית במלחמה היא הנרטיב, הסיפור, שאם אתה טועה בו, אתה כבר לא יכול לתקן", הוסיף אז, "לצערי ישראל מתנהגת לאורו של נרטיב שגוי ביחס לעזה. יש ברצועה ארגון נורא ואיום, חמאס, ואנחנו נלחמים נגדו, והאמירה הזו חוזרת 17 פעמים ביום עד כמה שחמאס רעים וכמה צריך להכות בהם וכמה יש שני מיליון עזתים שנקלעו שלא בטובתם למערכה ולכן אין לנו שום דבר נגדם וצריך לספק להם מזון ודלק וסיוע הומינטרי. אבל אין דבר רחוק יותר מהמציאות מאשר התיאור הכוזב הזה".