אמש (שני) זוהו לפחות כעשר רקטות ששוגרו מלבנון לעבר יישובי הגליל המערבי. רוב הרקטות יורטו בהצלחה, והשאר נפלו בשטחים פתוחים. כתוצאה מפגיעת אחת הרקטות ליד עמוד חשמל, נפסק החשמל לכמה שעות במספר יישובים, אך חזר במהלך הלילה לאחר פעילות בשטח של עובדי חברת החשמל.

מרד הורי התצפיתניות בצפון: התשובה של המפקדים שהותירו אותן בהלם מוחלט
לאחר הפינוי: התושבים שהחליטו לא לחזור יותר לצפון

אחד מהיישובים שספגו רקטות באופן מאסיבי אמש הוא המועצה המקומית שלומי שבגליל המערבי. בתחילת המלחמה, רוב תושבי המועצה פונו במתווה הפינוי למלונות ובתי הארחה, זאת בשל קרבתה של המועצה לגבול של ישראל עם לבנון. כאמור, הבית הצפוני ביותר בשלומי נמצא כ-50 מטרים בלבד מגדר הגבול. 

בהמשך לאירועי אמש, ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, הציף בשיחה עם ״מעריב״ את הקשיים של הרשות ושל התושבים: ״אמש חווינו ירי מאסיבי מאוד. נשמעו שתי אזעקות בשלומי אך למזלנו כיפת ברזל יירטה את כל הטילים. כתוצאה מהיירוט, נפגע מרסיסים כבל חשמל ראשי וכתוצאה מכך נפסק החשמל בשלומי למשך שעתיים שלמות״, תיאר. 

עוד הוסיף ותיאר את תחושות תושבי המועצה, שכבר כמעט חמישה חודשים מפונים מביתם ומבקשים לחזור: ״לתושבים נמאס להיות מחוץ ליישוב, חלקם מתחילים לחזור לשלומי לתקופה של שבוע-שבועיים כדי להתרענן בבתים ובסביבה הטבעית שלהם. אני מפציר בהם לא להגיע לשלומי, הסכנות כאן גדולות וממשיות. אני קורא להם לא לחזור, להמשיך לשהות במלונות מחוץ לטווח הירי - ולהיות סבלניים״.
 
״בשבועות האחרונים, שלומי נכנסה לקו האש והיא סופגת כמעט מדי יום ירי רקטי או ירי טילי נ״ט. נכון להיום, לאחר כ-5 חודשים מאז פרוץ המלחמה, אין שינוי ברמת הביטחון ביישובים. אנו חשים שהממשלה והצבא חוששים לפעול כנגד חיזבאללה בלבנון ולהכות אותו במכה אנושה. באופן אישי, אני חושש מאפשרות לחתום על הסכם עם ארגון טרור שהצהיר במסריו שמטרתו היא לכבוש את הגליל ובין היתר גם את שלומי. לפי המצב בשטח, אני מעריך שרק פעולה צבאית קרקעית יזומה של צה״ל תניב תוצאות ותוביל לכך שידינו תהיה על העליונה.

כל הסכם שייחתם ללא פעולה צבאית יוביל רק לחיזוק ושימור יכולות חיזבאללה, ויפגע בהתיישבות התושבים בגליל ובגבול הצפון. אם חיזבאללה לא יספוג מכה אנושה מצה״ל, תוך בדיקה שאין מנהרות שחצו לשטחנו, 20 אחוזים מתושבי המועצה לא ישובו לחיות כאן. מתוך סקרים של תושבי יישובי קו העימות, 20 אחוזים מהתושבים יחליטו לא לחזור לכאן  - אלא אם יווצר שינוי דרסטי״. 

עוד הציף נעמן את אחת הבעיות הקשות של ראשי הרשויות בקו העימות, כמו התקציבים שלא מקבלות הרשויות: ״מאז חודש ינואר, הממשלה מתעלמת מצרכי הרשויות״, טען. ״הממשלה לא מקיימת את הבטחותיה ואת ההחלטה שקובעת שמדי חודש הממשלה תתקצב את הרשויות של קו העימות בתקצוב ייחודי ומוגדל למלחמה על מנת לטפל באוכלוסיות המפונות.

ראש הממשלה הבטיח כי יושקעו כ-3.5 מיליארד ש״ח בשנים הקרובות ומתוכם 210 מיליון שקלים שייעודו למענקים עבור הרשויות המפונות. זאת אומרת שמאז תחילת 2024, הרשות שלומי בלבד הייתה אמורה לקבל מידי הממשלה תקציב של 4 מיליון ש״ח מדי חודש, דבר שבהחלט לא התבצע. כ-2 וחצי מיליון ש״ח מענק מלחמה וכ-1.8 מיליון שיפוי לארנונה מדי חודש״. כאמור, נעמן מתייחס להחלטה שהנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר בעת הגעתו יחד עם הקבינט המצומצם לרשויות קו העימות בחודש ינואר האחרון. 

״מי השר שמונע את הכספים ששייכים בדין לרשויות המקומיות בהתמודדות הכל כך מורכבת שלנו? אני מדבר כאיש מועצה ואיש ליכוד שתמך בנתניהו כל חייו, ואני חייב להגיד שאני מאוכזב מהתנהלות הממשלה והשרים שלא דואגים למחסור הכספי שלנו שנועד לשרת את הציבור. ההתעלמות הזו מבזה את התושבים, מאחר שהתקציב הזה אמור לשמש את התושבים עבור חינוך, כוננות, ביטחון, שירות עובדים סוציאלים, מטפלים פרא-רפואיים - ושירותים שונים לקהילה שלנו שמפוזרת ברחבי הארץ. ביום ראשון הקרוב, אנו ראשי המועצות של קו העימות, נתכנס לישיבת חירום כדי לדון על הפקרת התושבים שלנו על ידי ממשלת ישראל. אם לא נקבל תשובה חיובית של העברת הכספים - נגרום להשבתה מוחלטת של כל הרשויות ונוציא את כל העובדים לחל״ת״, הוא מתריע. 

״הגיע הזמן להפסיק להתעלל ברשויות בצפון, אנו דורשים לקבל את  התקציב השוטף בזמן מלחמה, על מנת לכסות את הוצאות הרשות המקומית שמפוזרת בכל הארץ ולדאוג לצרכים של תושבנו. הגיע הזמן שמשרד האוצר יפסיק לעכב את התוכנית הכלכלית שמחכה לאישור הממשלה בידיו״.