"כולם אמרו לי שאני האישה הראשונה שנכנסת לשיפא, אבל נשארתי ממוקדת במשימה. המלחמה הראתה שאנחנו יכולות לעשות הכל". כך אמרה בראיון מיוחד סמ"ר זיו, שהייתה האישה הראשונה שנכנסה ל"עזה תחתית" במצור הדרמטי על בית החולים הגדול ברצועה.

בליכוד תוקפים לאחר דוח מירון: "מקורבו של לפיד היה בוועדת החקירה"
"הכתובת הייתה על הקיר": אחרי דו"ח מירון, כיצד נמנע את האסון הבא?

מאז מלחמת העצמאות, לא הייתה מלחמה בה נשים לקחו חלק כל כך משמעותי בלחימה כמו במלחמה הנוכחית. ביום שישי נפרסם גיליון מיוחד של מוסף מעריב ובו ראיונות עם נשים ישראליות יוצאות דופן שבמהלך חודשי המלחמה האחרונים מצאו את עצמן בסיטואציות שלא יאמנו. אחת מהן היא סמ"ר זיו, שמשרתת בגדוד המעורב קדם שבחטיבת החילוץ וההדרכה והייתה ללוחמת הראשונה שנכנסה למנהרות של בית החולים העזתי שהפך למפקדת טרור.

"בשגרה אני הקשרית של המ"פ", אמרה למעריב, "לכל מקום שהמ"פ הולך, אני, כקשרית, הולכת". ב-7 באוקטובר, עם הישמע האזעקות הראשונות, היא מיד התארגנה וקפצה יחד עם הגדוד שלה לאירועי חילוץ באשקלון, כפי שהוכשרו במתן מענה לאירועי הרס וקריסה. באירוע הראשון שלהם, בבניין מגורים, הם הגיעו לדירת משפחה: "התברר שההורים לא מוצאים את הילד. הבית היה נראה נורא, הוא היה הרוס, שרוף. היינו צריכים להרים את הדברים ולהפוך את כל הבית כדי לחפש את הילד, אבל ברוך השם גילינו שהוא פונה עם אמא שלו ואביו פשוט לא ידע". 

לאחר מכן קיבל הכוח פקודה להמשיך לעוטף, לסייע בקיבוצים. את המראות של השבת השחורה בדרכם לכפר עזה, זיו לא תשכח לעולם. מחוץ לקיבוץ, בשדה של כפר עזה, הם תפסו שני מחבלים נוספים, העבירו אותם ליחידות מיוחדות והמשיכו, על פי פקודה, בשעת ערב לזיקים: "בזיקים החלפנו את הטירונים בעמדות קצה של קו האש. שמרנו שם במשך שעות".

לעזה, נכנסה זיו יחד עם הגדוד שלה במסגרת מבצע שיפא: "זה היה מבצע בבית החולים שיפא שנועד למצוא תשתיות תת-קרקע של חמאס. המבצע ארך שבוע והשתתפנו בו עם כל היחידות המיוחדות תחת אוגדה 36. שלחו אותנו למשימה כי יש לנו כלים גדולים לחפירות בבטון וקירות. בשבילנו זה היה הישג ענק".

במשך שבוע זיו וחבריה לצוות חפרו מתוך מרתף בבית החולים, מבלי שהם רואים אור יום: "ברגע שאת פועלת בבית חולים, את מבינה שזה מבצע אחר, יש אזרחים מסביב ומטופלים ואת צריכה לבצע את המשימה שלך לצד זה, כשאת לא יודעת מה קורה מתחתייך". 

סמ''ר זיו שנכנסה למנהרות של ''שיפא'' (צילום: דובר צה''ל)
סמ''ר זיו שנכנסה למנהרות של ''שיפא'' (צילום: דובר צה''ל)

פחדת להיכנס למנהרות? 
"כולם אמרו לי שאני האישה הראשונה שנכנסת לשיפא, אבל נשארתי ממוקדת במשימה. בחוויה האישית שלי, רגע הפחד היחיד שהיה לי בעזה, היה בכלל כשחצינו את הגדר. אבל מהר מאוד, בזכות הצוות שהייתי איתו, כבר לא הרגשתי שום חשש".  

בעקבות מידע מודיעני איתר הכוח של זיו פיר מנהרה ודרכו התגלה תת-קרקע מרובה חדרים. "כשראינו מה באמת קורה מתחת לבית חולים, הבנו שהמנהרות האלה הן תוצר של שנים של עבודה, זה לא נורמלי", היא אומרת. מנהרת הטרור שהתגלתה חשפה מידע מודיעני ואמל"ח רב. "זאת תחושת הישג משמעותית וענקית. זה באמת אירוע שידברו עליו עוד, ואני גם אדבר עליו. אני מרגישה שזה הישג ענק לגדוד, לפלוגה, לצבא בכלל", היא אומרת. 

המנהרה בבי"ח שיפא, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

זאת גם הוכחה למקומן של נשים בחזית?  
"המלחמה הראתה שאנחנו יכולות לעשות הכל. בשיפא, סחבתי בדיוק את אותו המשקל שהלוחמים סחבו, והייתי חלק מהעבודה הפיזית בחפירה עם הכלים. אנחנו יכולות להילחם ולהחזיק נשק בדיוק כמו גברים".

הכתבה המלאה תפורסם ביום שישי בגיליון המיוחד ליום האישה של מוסף מעריב