ראש הממשלה בנימין נתניהו אימץ את המתווה הדיפרנציאלי כפי שהמליצו צה"ל ושב"כ ולפיה תותר כניסת מתפללים להר הבית בדומה לשנים הקדומות, זאת בניגוד לעמדת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמשטרה.

בכיר לשעבר במשטרה באזהרה לקראת הרמדאן: "בן גביר מנסה להדליק שריפת ענק"
חשש מהתפרעויות ברמדאן: "יש קריאה לערביי ישראל להפגין מהיום הראשון"

סגנית ראש המל"ל לשעבר, אל"מ (מיל') טליה לנקרי, שוחחה הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM והתייחסה לדברים. "הרמדאן הוא תמיד הגפרור הרציני להצית את השטח, בוודאי בתקופה של מלחמה. אני רואה בהחלט את הערכת המצב הזו כהגיונית לחלוטין, שהרמדאן הוא זה שיצית את השטח. אני חושבת שההחלטה נכונה, כי לייצר סיר לחץ מאוד גדול כשאתה רוצה לאפשר כמדינה דמוקרטית חופש פולחן, ולמרות זאת אני אומרת שזו בהחלט תקופה שיכולה להצית את השטח".

"לצד זה שאנחנו כמדינה החלטנו את ההחלטה הזו לאפשר את חופש הפולחן, מצד שני יש שטח שמבעבע מלמטה וכוחות כמו איראן, חמאס, ביו"ש, ברשתות, עוצמה מאוד גדולה ומוטיבציה אדירה לפגע. ראינו את הפיגועים, אנחנו רואים שזה מתקיים גם לא ברמדאן", הוסיפה. 

"צריך לנתק את צפון הרצועה מהדרום בהיבט התת קרקעי"

נוסף על כך התייחסה סגנית ראש המל"ל לשעבר לניהול המערכה ברצועת עזה. "אני חושבת שיש פער אדיר, לפחות ממה שאנחנו רואים כאזרחים, בין ההישגים הצבאיים הטקטיים המאוד משמעותיים. צריך להגיד שצפון הרצועה כרגע במצב של חופש פעולה מוחלט של צה"ל. אני לא אומרת שלא יכול לקרות שם אירוע, זה עדיין קיים, הם החליפו שם את שרשרת הפיקוד להערכתי בפעם השלישית החמאס", אמרה. 

חרבות ברזל: עזתים עוזבים את בתיהם (צילום: מג'די פתחי/TPS)
חרבות ברזל: עזתים עוזבים את בתיהם (צילום: מג'די פתחי/TPS)

לדבריה, "יש שם חופש פעולה מוחלט. יש צורך לעשות דבר אחד מאוד ברור, לנתק את צפון הרצועה מדרום הרצועה בהיבט התת קרקעי. כי מעל הקרקע אנחנו רואים את הדברים, יש שליטה מלאה, הסיפור של התת קרקע הוא סיפור מורכב, לכן יש צורך לניתוק מוחלט. יש עדיין כ־200 אלף אזרחים בצפון הרצועה, המחבלים שנמצאים שם עובדים בחסות האזרחים, חמאס מונע מהאזרחים לנוע דרומה. יש שם עוד עבודה כדי להגיע לשליטה מלאה, הלחימה מתבססת בעיקר על סיפור הפשיטות וניתוק הרצועה, זה ייקח עוד זמן, אני מניחה חודשים בודדים". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm