גרשון בסקין, שהיה מתווך בעסקת גלעד שליט, הזהיר כי אם חמאס וישראל לא יגיעו להסכמה על הפסקת אש ועסקת חטופים במשך הרמדאן, כל האזור ייבער.

חשד שהיו חטופים: ישראל החזירה עשרות גופות שלקחה מביה"ח בח'אן יונס
הסיפור שלא סופר על סינוואר: התחרות - מי הורג יותר יהודים

בסקין כתב: "ראו הוזהרתם! אם חמאס וישראל לא יגיעו להסכמה על הפסקת אש ועסקת חטופים ובמשך חודש הרמדאן הלחימה תתעצם ותגיע לרפיח, יש סכנה ברורה וקרובה של התלקחות של כל האזור - החל ממזרח ירושלים, הגדה המערבית, ירדן ומעבר למדינות נוספות. חיילים אמריקאים כבר משלמים את מחיר התמיכה של ארה״ב בישראל. ההתגייסות הכלל עולמית נגד ישראל הולכת ומתעצמת מיום ליום. הלחץ הצבאי של ישראל בעזה לא משחרר חטופים - הוא הורג אותם. הפסקת אש עכשיו תשרת את האינטרסים של ישראל אבל נתניהו, ראש הממשלה הכושל ביותר מאז קום המדינה, שבוי בידיי בן גביר וסמוטריץ' וכנראה גם בידיי בנו ובידיה של הגברת. אין שום הגיון בריא להעדר צוות ישראלי למו״מ המתנהל בקהיר. הצוות של חמאס נמצא שם בימים האחרונים ויכול להיות שהקשחת העמדות של חמאס נובעת מהעובדה שישראל לא נמצאת שם. גורם מצרי בכיר מסר לי שכאשר ישראל לא נמצאת במו״מ מצרים נראית כעו״ד של ישראל, תפקיד שמצרים לא רוצה למלא, וזה לא משרת את הרצון של ישראל לשחרר חטופים. בסיכום, בעיני נראה שממשלת ישראל החליטה להקריב את החטופים וזה יותר מעצוב - זה טרגי". 

שורה ארוכה של דיפלומטים ואנשי מודיעין ממצרים, גרמניה, צרפת, טורקיה וממדינות אחרות, ניסו במשך יותר מחמש שנים להביא לעסקה בין ישראל לחמאס לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. פריצת הדרך במגעים הגיעה רק בחודש יולי 2011 באמצעות גרשון בסקין, שהיה הגורם המקשר בין בכירי חמאס ובין דוד מידן, שליחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ב-14 ביולי 2011 העביר בסקין למידן מסמך שקיבל מסגן שר החוץ בממשלת חמאס, ד"ר ראזי חמד, שעמו היה בקשר הדוק מאז חטיפת שליט ביוני 2006. המסמך בן עמוד אחד, שכותרתו "הצעה לסגירה סופית של העסקה", היה מסר מראש הזרוע הצבאית של חמאס בפועל, אחמד ג'עברי, שאותת לישראל בפעם הראשונה כי חמאס מוכן להתגמשות של ממש בעמדותיו.