צה"ל הפיץ היום (חמישי) את פקודת התחקירים הפנימיים, כך דיווח עיתונאי וואלה! אמיר בוחבוט. על פי הדיווח, התחקירים בעת הזו הכרחיים להחזרה של התושבים בביטחון וכחלק מהמוכנות לזירה הצפונית. תחקור פנימי תוך כדי לחימה הכרחי לשיפור יכולות הלחימה של צה"ל.

הרמטכ"ל ידע, נתניהו לא: מכתב האזהרה של אמ"ן ערב ה-7.10 | דיווח
חשיפה: הדו״ח הגנוז של 8200 על המחדלים שהובילו לטבח בדרום | בן כספית

מטרת התחקיר כפי שהוגדרה על ידי הרמטכ"ל היא ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ חזרת היישובים והגנתם וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל. ערכי הליבה שהתווה הרמטכ"ל לתחקיר הם אמת, ענייניות, שקיפות, אחריות ורעות.

 התחקיר הפנימי יתמקד ב-07.10 ובאירועים שקדמו לו.  תיחום התחקיר בפרק הזמן שבין מרץ 2018 ועד שלושת הימים הראשונים של המלחמה, ייצוב המצב הביטחוני בעוטף עזה והשגת השליטה ביישובי הדרום. ארבעת מוקדי התחקיר יתמקדו בהתפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל מ-2018. מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה.

כמו כן גם במודיעין ותפיסת האויב מ-2018 ועד לפרוץ המלחמה, הערכת המצב לרבות האסטרטגית, המודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו״איפכא מסתברא״ בכל הדרגים. המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל השבעה באוקטובר ובימים שקדמו לו. מוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב.

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

עוד יחקר גם פרק הזמן שבין ה-7.10 ועד ה-10.10 (השגת שליטה ביישובי הדרום). מוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה״ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות, סד״כ, פקודות ופו״ש.  לצידם, נקבעו חמישה נושאים נוספים לתחקור: תחקור קרבות ואירועים מרכזיים שקרו במהלך הלחימה, גיוס מילואים ומענה לוגיסטי, תכנון אורך נשימה - חימושים וחלפים, איסוף ופינוי חללים באירועי 7.10 ו⁠רציפות התפקוד.

 מי שמרכז את ביצוע הפקודה היא מחלקת תורה והדרכה באגף המבצעים. כל אגף, זרוע ופיקוד יגדירו נציג סדיר שיתכלל את תהליך התחקור.  כל מפקדה תקיים תחקיר פנימי, שבסופו יוצג לרמטכ״ל. השאיפה היא שהתחקיר יוצג לרמטכ"ל החל מתחילת חודש יוני. כל מפקדה תידרש להציג בשבועיים הקרובים מפת תחקירים פנימית לאור השאלות המנחות הכוללת את אופן ביצוע התחקיר, שאלות התחקיר ונושאי המשנה.

מדובר בתהליך פנימי, מקצועי וענייני בהובלת הרמטכ"ל ופורום המטכ"ל. הרמטכ"ל הפיץ היום דף מפקד בנושא במסגרתו הציג את רציונל ומתווה ביצוע התחקירים בפני המפקדים והדגיש התחקיר הוא הדרך להשתפר בעקבות כישלון. מטרת התחקיר היא אחת- למידה. בצבא מדגישים כי תחקיר פנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל.