סוגיית "היום שאחרי" מעסיקה לא רק את ישראל ואת ארה"ב, אלא גם את חמאס: על רקע הדיווחים כי ישראל יצרה קשר עם חמולות בעזה על מנת שינהלו את הרצועה במקום ארגון הטרור, בחמאס הגיבו היום (ראשון) על כך לראשונה. גורם בכיר בארגון שלח מסר מאיים ואמר כי "נכה ביד ברזל בכל מי שמתעסק בחזית הפנימית ברצועה, לא נאפשר לייצר כללים חדשים בעזה. יצירת קשר עם ישראל, כולל מצד מוחת'ארים וראשי חמולות היא בגידה לאומית שלא נאפשר".

הגורם הוסיף כי חמאס לא יאפשר לישראל "לפצות" על הפסדיו ולשנות את "מגרש המשחקים הפוליטי" בתוך רצועת עזה. לדבריו, "ההתנגדות היא הערובה היחידה עבור העם הפלסטיני, כל ניסיונות לערער את היציבות והביטחון ברצועת עזה ייכשלו, לא נאפשר זאת. הניסיון של ישראל ליצור גופים חלופיים לניהול עזה הוא קונספירציה כושלת שלא תוכל להשיג". למרות השאיפה של ישראל, גם החמולות עצמן דחו את ההצעה ליום שאחרי. לטענת אותן משפחות, "המשפחות הפלסטיניות עוקבות אחר השיח של חלק ממנהיגיה של ישראל שהשבטים בעזה ינהלו את החיים האזרחיים, מדובר ברעיון שגוי ופסול לחלוטין". 

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,gettyimages)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,gettyimages)

בתקופה האחרונה נחשפה גם "טיוטת הצעה" בנוגע ליום שאחרי המלחמה. על פי ערוץ סקיי ניוז בערבית, הטיוטה מכילה תרחיש שבו הרשות הפלסטינית תקבל לידיה את מושכות הניהול בעזה, זאת יחד עם הרחקה של חמאס מהאזור. כמו כן, נטען כי מספר מדינות ובראשן סעודיה יהיו מוכנות לכינון יחסים עם ישראל, רק בתרחיש שבו "יהיה נתיב ברור להקמת מדינה פלסטינית". בנוסף, על פי ההצעה ייאסף כלל הנשק ברצועה, שיושמד לאחר מכן. עוד דובר על כוחות ערביים ובינלאומיים שיחצצו בין ישראל לעזה, כמו גם בין עזה לגבול המצרי. 

גם ראש המל"ל, צחי הנגבי, התייחס לרצון ליצור שלטון אזרחי חדש ברצועת עזה, ולדבריו מי שצריך לשלוט ביום שאחרי המלחמה, היא הרשות הפלסטינית. במאמר שכתב לאתר החדשות הסעודי "אילאף", הדגיש כי "אין לישראל כל עניין לשלוט בסוגיות האזרחיות ברצועה ולשם כך יידרש גורם משילותי ושלטוני פלסטיני מתון, הנהנה מתמיכה ציבורית ולגיטימציה רחבה". לדבריו, "חשוב ליצור מקום טוב יותר למחיה עבור הילדים הישראלים והפלסטינים החיים ברצועת עזה, וכדי לעשות זאת, הדבר ידרוש רפורמה מהותית ברשות הפלסטינית".

לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)
מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)

בראיון לפודקאסט של מעריב העריך בשבוע שעבר חיים רמון שישראל לא תצליח לבסס שלטון זמני ברצועה על קשרים עם חמולות מקומיות, מכיוון שלחמאס עדיין יש מנופי לחץ עליהן. "אנחנו בפלונטר גדול", אמר בראיון לעורך מעריב גולן בר יוסף ולמיקי לוין, "מבחינתי צריך לקבוע יעד: המלחמה הזאת לא יכולה להסתיים בלי למוטט את חמאס צבאית וגם אזרחית. אם לא נמוטט את חמאס יהיו לזה השלכות כמעט קיומיות. לא ייתכן שגורם שעשה את מה שעשה ב-7.10 יישאר על רגליו".

"אנחנו מזניחים ולא מבינים את חמאס מהבחינה האזרחית. חמאס שולט אזרחית על עזה. אנחנו כבשנו שטח ואני זועק כבר חודשיים שצריך להקים ממשל צבאי שישלוט על חלוקת הסיוע ההומינטרי מההתחלה ועדיין הסוף. יש דברים אלמנטריים: יש שם כנראה חרפת רעב, יש מחסור במים ויהיו מחלות. יש לנו אנשים שיודעים לטפל בזה. היום מדינות העולם עוקפות אותנו כי עושים אצלנו דבר".