האם בכיר חמאס, מרוואן עיסא, חוסל בתקיפה ישראלית במרכז רצועת עזה? על פי דיווחים הבוקר (שני) בתקשורת הפלסטינית, בארגון הטרור חוששים לחייו של עיסא ובודקים מה עלה בגורלו. התקיפה הישראלית במחנה נוסיראת שבמרכז רצועת עזה, בוצעה בלילה שבין שבת לראשון, ומדובר ככל הנראה בניסיון לחסר את הבכיר. 

עיסא הוא סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, סגנו של מוחמד דף, ונחשב לרמטכ"ל של ארגון הטרור. עיסא, בן ה-59, הוא מהחבורה שייסדה את חמאס ב-1987, בתחילת האינתיפאדה הראשונה. הבכיר ישב בכלא הישראלי, שוחרר לפני האינתיפאדה השנייה, וחזר ישר לעסוק בטרור נגד ישראל. הוא היה גם חלק משמעותי במשא ומתן מטעם חמאס לשחרור גלעד שליט, והיה מחליפו בפועל של אחמד ג'עברי שחוסל בנובמבר 2012.

תקיפת צה''ל במחנה נוסיראת שבמרכז רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל במחנה נוסיראת שבמרכז רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

לצידו של דף עלה בשנים האחרונות מעמדו של מרוואן עיסא. הוא נחשב לבעל ניסיון צבאי רב ולמי שמכיר היטב את צה"ל לאורך השנים, וכן למי שלמעשה עומד מאחורי פיתוח "תורת הלחימה" של חמאס. כל "הרביעייה המובילה", סינוואר ואחיו, דף ועיסא, מסומנת בישראל כיעד עליון לחיסול, וההערכה היא שפגיעה בהם בהם תהווה מכה מוראלית ופרקטית קשה עבור כלל לוחמי חמאס ברצועה.

עיסא, שמשפחתו נמלטה ב-1948 מכפר מדרום לאשקלון והתמקמה במרכז רצועת עזה נולד ב-1968. עם הקמת חמאס כשני עשורים לאחר מכן, התחבר עיסא לרעיון ההתנגדות, והשתתף בפעילות רעיונית והחבלנית נגד ישראל, אך לא בפעילות ממוסדת. במהלך שנות ה-90 הוא נתפס במסגרת גל מעצרים במחנה הפליטים. לאחר ריצוי חמש שנות מאסר בכלא הישראלי הוא יצא לחופשי - והצטרף כחבר פעיל בזרוע הצבאית של הארגון. באותם ימים בהם חמאס שימש מסגרת לאידיאולוגיה קיצונית דתית הוא החל לטפס במעלה הדרך, עד לימים אלו בהם הוא חלק בלתי נפרד מצמרת הארגון בכלל והזרוע הצבאית בפרט.

התקיפה בה חוסל לכאורה מרוואן עיסא (צילום :רשתות ערביות)

בשנת 2017 עלה סינואר לשלטון והקיף את עצמו בכמה מקורבים, ביניהם שניים מחבריו לתא בכלא הישראלי: רוחי מושתהא, אחד ממייסדי הזרוע הצבאית של החמאס שהיה מעורב בחטיפתו של נחשון וקסמן, ותאופיק אבו נעים. השלישי הוא עיסא, שכבר אז הייתה ברורה קרבתו למנהיג הטרי. ברקע הדהדה דמותם של החבר'ה המדיניים כמו מחמוד א-זאהר, ח'ליל אל-ח'יה שהופיעו במרכז התמונה שהתפרסמה בשבוע האחרון, אך משקלם פחת. בראיית רבים הם ייצגו את העבר.

דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, חשף בינואר האחרון כי צה"ל פשט על בית הנופש של מרואן עיסא - סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, סגנו של מוחמד דף. בהודעה שפרסם אדרעי הוא הדגיש את תנאי הלוקסוס במקום - בריכת שחייה ומדשאות, בהשוואה למצבם הקשה של האזרחים העזתים, וכתב כי "מנהיגי חמאס חיים בגן עדן בעוד האזרחים חיים בגיהנום".