אל"מ (מיל') רונן כהן, לשעבר סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שוחח הבוקר (שני) עם אראל סג"ל ב-103FM על תחקיר "עובדה" ששודר בחמישי האחרון על מחדלי השבעה באוקטובר.

תאריך המסמך הסודי שנחשף ״בעובדה״ נתן אגרוף בבטן הרכה של נתניהו | מיקי לוין

"מבנה הממשלה יסייע לנו, לשים לב לבן גביר": המסמך הסודי של סינוואר נחשף

"נחשף שם דבר מדהים, כבר אין מקום בגוף לצבוט את עצמי על מה שקרה בימים שלפני. עד עכשיו דיברו על היממה שלפני, כל מיני סימנים מעידים מיום שישי. דיברו על מסמך הנגדת ודברי התצפיתניות, אבל זה היה ברקע. התוכנית הזו חשפה בפעם הראשונה שבמהלך ההדממה לאורך ימים הצטבר נפח תקשורתי עצום באחת מהמערכות של יחידת 8200, שלא נפרקה, לא היה מי שיפרוק אותה, ואת הכוננות המינימלית לא טרחו להשאיר שם", פתח כהן את דבריו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"זה העיד על כל ההכנות של מחבלי חמאס, קודים ברמה של כיתה א', כל אחד שהיה פורק את זה בזמן היה מבין שמתרחש פה אירוע בקנה מידה משמעותי ביותר שלא היה לעולם. אני לא יודע להגיד אם זה שבוע, בוודאי נאמר ימים. אין ספק שהדממה היא לא כמו בחברה אזרחית, לא כולם יוצאים, יש כוננות, ואין ספק שעל המערכת הזו נדרשת כוננות לפחות של פעם ביממה. זה פשוט לא נתפס מה שקרה בכל ההדממה הזו בכלל בצה"ל, הכל נבע מההדממה, זמן התגובה שלנו, ללכת לסייע למה שקרה, הכל הוא סביב ההדממה", הוסיף.

"העובדה שלא עשו שום שינוי בהגנה ובהתקפה בצפון ובדרום, וההדממה שמיום ליום מבינים כמה חמורה היא הייתה. כל הדברים הללו לא מסתדרים עם ההתרעות על איחוד זירות והסכנה שניצבת בפנינו. אני לא מאמין ולא רוצה להאמין שיש קצין ששיתף פעולה בצורה כזו או אחרת, אני לא חושב כך, אני חושב שיש פה ליקוי מאורות שייקח לנו אולי המון זמן להבין", המשיך כהן. 

"אני טוען שהאנשים הללו לא ראויים לוועדת חקירה, הם ראויים להעמדה לדין, הרמטכ"ל, ראש אגף מבצעים, ראש אמ"ן, האנשים הללו צריכים לעמוד לדין. יש פה הפקרות. אני שומע את אותם אנשים מדברים בכנסים צבאיים, בתקשורת, על הסכנה המתרחשת ובאה, על איחוד הזירות. יש פה עניין של רשלנות והפקרות של אזרחי מדינת ישראל, זו לא טעות בשיקול דעת. כולם יכולים לטעות. יש הבדל בין ההתנהגות המבצעית של הדממה מהסוג הזה, היא לא יכולה להסתדר. איך לא משאירים כוננות מינימלית? שרשרת הפיקוד לא יכולה להתנתק מהרמטכ"ל. מחסני החירום שלנו רוקנו עוד בתקופה של הרמטכ"ל הקודם. האחריות לא נופלת על אותו לילה", סיים כהן את דבריו. 

סייעה להכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm