נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר שלשום כי פעולה ישראלית ברפיח תהיה קו אדום מבחינתו. לפי ג'ון ספנסר וג'ייקוב סטויל מהאקדמיה הצבאית הלאומית של ארה"ב "ווסט פוינט", ללא פעולה ברפיח חמאס ישרוד ויתגלה כארגון הפלסטיני היחיד "שהביס את ישראל". במאמר שפרסמו הלילה (בין שני לשלישי) ב"ניוזוויק" כתבו השניים כי "כל עוד ארה"ב מתנגדת לכניסה לרפיח - הנהגת חמאס יכולה לישון בשקט במנהרות ולסרב לנהל מו"מ". 

המודיעין האמריקאי: שרידותו של נתניהו כראש ממשלה בסכנה

הם הסבירו כי "במתקפה בצפון רצועת עזה, צה"ל השיג הפתעה מבצעית ותפקד היטב בשדה הקרב. כתוצאה מכך, ההגנות של חמאס לא החזיקו כפי שקיוו, ולכן חמאס אימץ הפסקת אש זמנית והחזיר כמעט מחצית מבני הערובה. במהלך אותה הפסקת אש, חמאס פינה את החטופים הנותרים וחלק ניכר מהנהגתו כדי להסתתר בין ריכוזי האזרחים בשאר האזורים הלא מפונים של עזה כמו רפיח".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום: דובר צה''ל)

"בינתיים", הוסיפו, "הלחץ בבית והסבל של העזתים הובילו את ארה"ב להפעיל לחץ על ישראל לשנות את הפעולות במהלך הלחימה בחאן יונס שבדרום עזה, ולראשונה חמאס יכול היה יכול להביט קדימה. מצרים סייעה באופן מסוים לאסטרטגיה של חמאס כשסגרה את גבולה לאזרחים פלסטינים. זה לכד את העזתים באזור הלחימה והבטיח שלמרות מאמצי ישראל והקהילה הבינלאומית להעניק סיוע הומניטרי, לא תהיה הקלה בסבלם של העזתים".

בהמשך המאמר הבהירו ספנסר וסטויל מדוע חמאס סירב להפסקת אש נוספת. "הם מאמינים שהתכנית שלהם תעבוד וארה"ב תרחיק את ישראל מרפיח. שבמקרה שבו ישראל תפעל ברפיח, הם מאמינים שהיא תסתכן בקרע אסטרטגי עם בעלת בריתה היחידה במועצת הביטחון של האו"ם. כך או כך, חמאס עשוי לצאת עם ניצחון אסטרטגי".

המומחים האמריקאים סבורים כי "לחמאס אין סיבה לנהל מו"מ על תנאי הפסקת אש, שכן הארגון יכול למקסם את רווחיו מתוך האמונה שארה"ב בסופו של דבר תכפה על ישראל הפסקת אש. ללא האיום הריאלי של מבצע ברפיח, אין לחמאס סיבה לחתור להפסקת אש, ובהתחשב באסטרטגיה של חמאס, לא יכולה להתקיים הפסקת אש מתמשכת אם חמאס יוכל לחזור לשלוט ברצועה. כל עוד ארה"ב מתנגדת לכניסה לרפיח - סינוואר והנהגת חמאס יכולים לישון בשקט במנהרות ולסרב לנהל מו"מ".