מלחמת חרבות ברזל: החזית הצפונית ממשיכה להיות לוחמנית מאוד. בהתקפות הדדיות הלילה (בין שני לשלישי) פעל צה"ל בעומק השטח בבעלבק. בשיחה עם עמוס גלעד, רצינו להבין להיכן פני המערכה.

לנשיא ארה"ב נמאס? "ביידן אומר מפורשות - רוצה שנחליף ממשלה" | האזינו
"נסראללה לא מודה, חיזבאללה במצוקה - הם רוצים הפסקת אש"

בפתח השיחה אמר גלעד: "חשוב להבין, לא שולחים את מטוסי חיל האוויר להעביר מסר. זה דבר שמתבסס על מודיעין איכותי ומדויק. הדבר  שעומד על הפרק - האם הדרדרות תוביל לעימות כולל. לפי דעתי, כל הצדדים רוצים להימנע מזה".

מה הסיבה לכך?

"עבור חיזבאללה זה יכול להביא לקץ של הנוכחות שלהם על פי מה שהם מבינים ומה שאנחנו אומרים. התוצאות עבורם יהיו קשות הם לא רוצים את זה והאיראנים לא רוצים בזה".

ומה מבחינת ישראל?

"מודיעין חיל האוויר עושים עבודה מצוינת. כוח רדואן נסוג, נהרגו להם מאות פעילים אבל זה לא פותר את הבעיה המרכזית שהצפון מפונה. רצועת הביטחון עברה אלינו, התושבים מפונים, אין שנת לימודים אין אופק. ואם נגיע לעימות כולל לא בטוח שהאמריקאים איתנו".

איפה הפער בין מאמצי הוכשטיין לכך שהלחימה נמשכת?

"נושא אחד זה עזה, אין התקדמות בעסקת חטופים ויש לחימה שבלעדיה בצפון זה לא יפסק. הצפון משותק, זה היה אמור להיות שיא הפריחה, תיירות פנים, תנופה כלכלית, החקלאות שהיא פה חיונית ומעבר לזה אנחנו באותם המשוואות. הבעיה זה רק אורך הזמן".

יש דרך שחיזבאללה יעצור לפני שעזה תעצור?

"יש דרכים אבל באמת אין. העדפנו בצדק להתמקד בדרום אבל ירי הנ"ט לבתים ביישובים, ריקון הצפון, הפגיעה בחקלאות ובכלכלה, זה גם מה שהאזרחים רואים. אז המכות הכואבות שצה"ל מנחית לא ברורות ומובנות לאזרח או לראשי המועצות בצפון".

אזור התקיפה בעומק לבנון (צילום :רשתות ערביות)

לסיום, יש צורך לשנות משוואה לפגוע בממשלה בלבנון בתשתיות אזרחיות?

"אין ממשלה שם, בלבנון אין נשיא, לפגוע בתשתיות רק יביא זעם. אם ניכנס לעומק בלבנון נכבוש שם ונעביר את השלטון, למי זה יהיה? שלא נשקע שם כמו בעזה. האמריקאים גם לא רוצים מלחמה שם. לנתניהו אין אסטרטגיה, צריך כל הזמן חשיבה אסטרטגית וללא חשיבה שכזו נשלם מחירים נוראיים".