מאז תחילת הלחימה בצפון, השומדו אלפי מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, כך נמסר היום (שלישי) מטעם דובר צה"ל. "בחמשת החודשים האחרונים תקפו כוחות צה"ל בהובלת מרכז האש של פיקוד הצפון וחיל האוויר יותר מ-1200 מטרות מהאוויר ויותר מ-3100 מטרות מהיבשה של החזיבאללה בשטח לבנון וסוריה", נמסר. 

בעקבות חשיפת מעריב: בג"ץ ידון בסערת פרס ישראל
פרטים חדשים בפרשת יואב קיש ופרס ישראל: המסמך שמסבך את השר | בן כספית

כמו כן, צויין כי מעל ל-300 ממחבלי הארגון חוסלו ויותר מ-750 אחרים נפצעו, כולל חמישה מפקדים בכירים. עוד נכתב כי "נתקפו עשרות חוליות מחבלים אשר כיוונו או ביצעו ירי נ״ט ורקטות לעבר מדינת ישראל". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפות של חיל האוויר בלבנון  (צילום: דובר צה''ל)
תקיפות של חיל האוויר בלבנון (צילום: דובר צה''ל)

בצבא בחרו להתייחס למצבם הקשה של תושבי הצפון, שמפונים מבתיהם כבר מעל לחמישה חודשים: "אנחנו מודעים היטב לקושי הגדול והמתמשך של תושבי הצפון ומעריכים את החוסן שהתושבים מפגינים. צה"ל מחויב להמשיך ולפעול למציאות ביטחונית טובה ויציבה".

תיעוד מפעילות צוות הקרב של לוחמי גבעתי בשכונת 'חמד' (צילום :דובר צה"ל)

תקיפות צה''ל נגד החיזבאללה  (צילום: דובר צה''ל)
תקיפות צה''ל נגד החיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

עוד נכתב בנוגע לפעולות צה"ל מול החיזבאללה, כי "התקיפות העצימות בצפון פוגעות ביכולות האוויריות והקרקעיות של חיזבאללה וכן גם בצמרת הפיקודית שלו. צה"ל פועל כל העת בכדי לדחוק את כוחות חיזבאללה ומערכיו ממרחב דרום לבנון וביצע באיזור זה תקיפות משמעותיות".

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, הגיב: ״אני מברך על התקיפות של צה״ל שצוינו, אך עם זאת אני מקווה שצה״ל יתקוף בעוצמה חזקה יותר ויכתוש את חיזבאללה עד אשר יושמד. תקיפות צה״ל עד היום - אלו מכות קטנות שחיזבאללה יכול להשתקם מהם בחודשים הקרובים. מהיום הראשון של המלחמה, אמרתי שחיזבאללה הוא אחד מאויבנו הקשים מאז קום המדינה עם מטרות ברורות מאוד להשמיד את ישראל, ולכן יש להשמיד את הארגון עד המקסימום ולפגוע בעומק לבנון. אין מנוס מלהיכנס למלחמה ולנצח בה - אחרת התושבים לא יחזרו לכאן, תפגע ההתיישבות בגליל וימשיכו להיפגע אזרחים.

"כל תושבי הצפון לא יודעים מה עתידם, ישנו חוסר ודאות באוויר - וקושי גדול להמשיך ולהתנהל ב-5 חודשים של שתיקה - ללא תוכנית של חזרה ליישובים. סימנו כיעד את ה-1 בספטמבר, לכך שהתלמידים ישובו ללמוד בשלומי ושכל המשפחות יחזרו ליישוב. על פי כל הסימנים מפיקוד צפון, נראה שזה לא יקרה ולכן נרצה לשבת להערכת מצב מחודשת עם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ״ל״.

ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן: "מעריך ומכבד את צה"ל אך לצערי זה מעט מדי ביחס לתקופה בה תושבינו עקורים מבתיהם. לא יכול להיות שאנחנו כבר מפונים יותר מחמישה חודשים וחיזבאללה ממשיך מדי יום להפציץ את קריית שמונה והגליל. אני מצפה שבמקום להפציץ 3,100 מטרות, שישלחו טיל אחד לביירות ואז המשוואה תשתנה אחת ולתמיד. אם תושבי קריית שמונה מפונים, אז שגם תושבי ביירות יתפנו. שזה יקרה הכל ישתנה".

גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון: ״ב-7 באוקטובר הבנו כולנו שישראל איבדה את כוח ההרתעה שלה מול השכנים. לצערי, כבר מעל חמישה חודשים אנחנו לא מצליחים להחזיר את כוח ההרתעה שחשבנו שיש לנו. אם מדינת ישראל אומרת לפעול בצפון תחת מגבלה לא להצית אש גבוהה מדי זה משול לבחור שאומר ״לעצור אותו אחרת הוא יעשה ככה וככה..״. זה לא עובד. יש כאן עשרות אלפי אנשים שחיים במציאות מאוד מאוד מורכבת, חלקם ללא מיגון או שירותים בסיסיים של חינוך, רפואה, בנקים, חנויות מזון. הכלכלה נעצרה, העסקים סגורים, אין תיירות, אין חקלאות - והעולם כמנהגו נוהג כבר כ-5 חודשים. זה לא יכול להיות, חייבים לשנות את כללי המשחק. צריך יתר אינטנסיביות ואגרסיביות - להרחיק את חיזבאללה מהגבול ולייצר הרתעה גם סמוך לגבול - וגם רחוק ממנו. בכל אירוע שחיזבאללה מייצר, התגובה שלנו צריכה להיות הרבה יותר משמעותית ממה שקורה כרגע. חייבים להחזיר את ההרתעה ואת הבתים בכפרים הקרובים לגבול שכולנו יודעים שמשמשים אמצעי תצפית לירי - חייב להוריד. הניסיון הזה לעשות ניתוח עם כפפות עבודה של גנן לא יעבוד - צריך לשנות את הכללים״.

ראש מועצת מעלה יוסף, שמעון גואטה: "אין לנו ספק שצה"ל מכה בחיזבאללה ועושה הכל על מנת להגן על הגבול הצפוני, אבל השאלה היא לאן פנינו מועדות? אם מדינת ישראל לא תפעל מיד לשינוי המשוואה שנוצרה בגבול הצפון אל מול החיזבאללה, התושבים שלנו לא ישובו לביתם וכל ההתיישבות הגלילית בסכנה עצומה! חייבים לייצר רצועת ביטחון בתוך לבנון ולא אצלנו בבית ולבסס הרתעה קונקרטית שתחזיר את תושבי גבול הצפון הביתה בביטחון".

דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה: ״מזה חמישה חודשים שאנו חווים את המלחמה בצפון. לצערי הרב, כמעט ולא השתנה דבר באיום על יישובי הצפון - ועל מטולה בפרט. האיומים המרכזיים הם חדירת מחבלים ואיום ירי טילי הנ"ט. אנו רואים את ההסלמה בשבועות האחרונים משני צידי הגבול - אך הסלמה זו אינה נותנת מענה שיחזיר את תושבי מטולה לביתם. ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטה לתקוף ולסיים את מצב הלחימה כאשר חיזבאללה ומחבלי רדואן אינם מאיימים עוד על תושבי הצפון. הגיע הזמן שלאחר שבעים ושש שנות עצמאות, נקבל את הדבר היחיד החשוב לנו ושבגינו ממשלת ישראל מחויבת לתת לנו - ביטחון לתושבי המדינה. ביטחון זה אינו נמצא לצערי בשנים האחרונות ובעיקר ב-5 החודשים האחרונים. אנחנו שמחים על פעילות צה"ל בלבנון ועל ההסלמה בשבועות האחרונים - אך כאמור בעיני זה לא נותן מענה להסרת האיום והחזרת מאה אלף עקורים מבתיהם לביתם. אני דורש מממשלת ישראל לשחרר את הנצרה לצה"ל - על מנת להסיר את האיום כדי להחזיר את התושבים העקורים לבתיהם״.