חיזבאללה שינה טקטיקה בגבול כי הוא מאבד נכסים קריטיים, וספג פגיעה משמעותית במערך הנ"ט שלו. כך טוען יאיר יאיר אנסבכר, יועץ במערכת הביטחון ומומחה צבאי, בשיחה עם מעריב. לדבריו, ארגון הטרור הלבנוני עבר לתקוף באמצעות ריכוז ירי של עשרות רקטות במקום טילי נ"ט ממוקדים בין השאר מכיוון שישראל הצליחה לאורך הזמן לגרום לו לאבד את הלוחמים המיומנים ביותר שלו במערך הירי המדויק.

העיתונאי הלבנוני שהימם את נסראללה: "ספג מכה קשה, הוא מושפל"

נסראללה לעולם לא יודה בזה, אבל הלילה פגענו בנשק הסודי שלו

"בימים האחרונים חיזבאללה יורה ריכוזי רקטות למקומות שונים, ולדעתי זה קורה מכמה סיבות – ולראשונה מכיוון שמה שהם עשו עד עכשיו במידה רבה לא הלך להם טוב", טוען אנסבכר, "חיזבאללה איבד הרבה אנשים ברמת הכשרה גבוהה, בהם כווני נ"ט מעולים ואת ציוד הנ"ט המתקדם עצמו, וכך למעשה הם הפסידו במידה רבה ב'פינג פונג אש' שהתקיים עד עכשיו בחזית הצפון. כעת הם עברו לירות רקטות, שהן קיימות אצלן בכמות גדולה מאוד. בניגוד לנ"ט המדויק מדובר בנשק סטטיסטי, ולראייה הירי אתמול לגולן: חיזבאללה ירה עשרות רבות של רקטות, ולא פגע בדבר. מנגד, הירי הרקטי מגדיל את טווח האש, מה שמהווה בפני עצמו עליית מדרגה מסוימת".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בירי הספורדי הזה חיזבאללה מנסה לשגר בכל פעם אשכול גדול של רקטות, והוא עושה זאת בשיטות שונות. יש לו רקטות נייחות שמוסוות מראש באזור מסוים וכדי לירות מספר גדול בבת אחת הוא צריך לפעמים להזיז אותן. זו לא משימה פשוטה שגם חושפת לפעמים את המחבלים. חיזבאללה מוכן לקחת את הסיכון הזה מכיוון שהוא מאותת לנו שהוא עבר שלב: הם ממשיכים במלחמת ההתשה ועוברים להתמקד במרכיב נוסף בארסנל שלהם, אחרי שמיצו במידה רבה את השימוש בנ"ט למטרות סמוכות לגבול. אנחנו מבינים שהם עושים את זה גם בגלל שהם ספגו שחיקה גדולה במערכי הנ"ט שלהם".

"מבחינתנו, הבעיה עם ירי רקטי סטטיסטי היא שהוא לא צפוי: ברוב המקרים הוא לא פוגע, אבל בבת אחת יכולה להיווצר גם מציאות אחרת ואז הדברים יסלימו מהר מאוד. לכן חיזבאללה משחק איתנו משחק עדין, במסגרתו הוא עבר מדרגה. לדעתי בהתנהלות הזו גם יש מין הודאה שלהם בכך שמה שהם עושים עד עכשיו פשוט לא מספיק אפקטיבי עבורם. אנחנו מסתכלים על כך שהמוני ישראלים עדיין מחוץ לביתם וזה נכון ובעל השלכות ציבוריות וכלכליות קשות, אבל מבחינת השיקול הצבאי הטהור חיזבאללה סופג הרבה יותר מאיתנו וחוטף בצורה הרבה יותר קשה. אנחנו רואים כיצד הרבה מערכים שחיזבאללה הכין ליום פקודה, למלחמה בהיקף מלא, נחשפים, נפגעים ומושמדים. מדובר בהישג מצטבר של ישראל".

"זה כמו המב"ם, אבל על סטרואידים. אנחנו שוללים להם יכולות, פוגעים בהם והורגים להם אנשים בכל יום. בסופו של דבר העדה השיעית בדרום לבנון היא לא כל כך גדולה ומאוד אכפת לה מהאנשים שהיא מאבדת. העובדה שיש הלוויות כל הזמן פוגעת בהם מאוד קשה, מהבחינה הזאת זה לא דומה לפלשתינים הסונים. אני מניח שבקרוב הם יחפשו כבר את שלב ההסלמה הבא, שעלול לכלול גם פשיטות או ניסיון לפתוח חזיתות נוספות מכיוון ירדן או דרום רמת הגולן. הם שואפים לצאת מהסטטיות הזאת של המלחמה, שבסופו של דבר לא טובה להם".