על רקע ההסלמה בגזרה הצפונית, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא אמש (רביעי) נאום לרגל הרמדאן - ואמר כי "כל עסקה צריכה לכלול את הפסקת המלחמה. זה מה שחמאס רוצה". עוד אמר בין היתר כי ״האחריות שלנו היא להתעמת עם הישות הציונית ולכך יש השלכות בהיבטים הכלכליים, בהרס הבתים, הרוגים ופליטים, הבתים שלנו נהרסים, ישנם שהידים וישנם פליטים. דרושה סבלנות. נכנסנו למערכה כדי לתמוך בעזה". הוא שיגר מסר לראש הממשלה, ואמר כי "נתניהו אומר ש'אם לא נלך לרפיח, אז נפסיד במלחמה'. 

עקב המחדל: מפקד בכיר בצה"ל הודיע כי יסיים את תפקידו | דיווח
מפקד הקומנדו דיבר מדם ליבו: עכשיו נחשפת הדרמה מאחורי הקלעים

״הנאום של נסראללה מכוון בעיקר לציבור הלבנוני - ובפרט לקהילה השיעית״, אומר פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון. ״בנאומו, אני שם לב לרמזים שלו כאשר הוא מדבר על התוקפנות בעזה ובמינוחים שלו זה אומר שאם ישראל רוצה הפסקת אש עם חיזבאללה - יש לקיים הפסקת אש בעזה - ויתרה מכך - שכוחות צה״ל יצאו ממנה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד מהחיסול בלבנון של האדי עלי מצטפא מארגון הטרור חמאס (צילום :דובר צה"ל)

עוד דיבר על הפליטים והשהידים בלבנון מאחר שהוא מנסה להראות ללבנונים השיעים שהוא לא מתעלם מהם ומהמחיר שהם משלמים - אך מדגיש שהם מחויבים לסייע לפלסטינים.  נראה שחלק מהשיעים יקבלו את דבריו - וחלק יתנגדו. כדי להבין את נאומו של נסראללה - צריך להבין את הרקע של המצב בלבנון בתקופה האחרונה.

ישנן טענות רבות בלבנון כלפיי נסראללה על כך שהוא גורם למדינה נזק עצום מבלי שום צורך, שאינו מגן על האינטרסים של לבנון - אלא חושב קודם כל על האינטרסים של הפלסטינים. הרבה מאוד אנשים נוקטים בעמדה הזאת בלבנון, אפילו שר החוץ וראש הממשלה של לבנון אמרו בעצמם שהם רוצים הפסקת אש ואת יישום החלטת 1701 עם ישראל - אך שאין ביכולתם לעצור את ארגון הטרור.

גם ראשי המפלגות הנוצריות שלא תומכות בחיזבאללה נוקטים בעמדה זו, לכן הוא מנסה להרגיע את הרוחות בקרב הציבור הלבנוני ולהגיד שהמחיר הכבד משתלם - ושהוא מונע כך מישראל לנצח במלחמה. הרוב הלבנוני לא מעוניין במלחמה, חש שנסראללה לא מגן על לבנון - ושהמלחמה בעזה היא לא עניינו.

היערכות כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)
היערכות כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

יש אפילו שיעים שמרגישים שהמלחמה עם הפלסטינים לא קשורה אליהם - והם אינם מוכנים לשלם את המחיר. אמנם השיעים שמתנגדים למלחמה הם מעטים כעת, אך ככל שהמלחמה תתעצם והסכנה עבורם תהיה ממשית יותר - כך יש סיכוי שיהיו מתנגדים נוספים לנסראללה ולמלחמה עם ישראל. בכך, הוא מנסה לתת להם עוד אוויר ולהראות לקהל שלו שישראל מתפרקת ונסדקת בלי מספיק חיילים - תוך רמיזה על כך שיש אזרחים שעוזבים את ישראל במלחמה.  בשביל נסראללה האמירה הזאת שישראלים עוזבים את המדינה - היא מוטיב חזק מאוד.

הוא רוצה להראות שמתישים את ישראל - כדי לתווך לקהל השיעי שלו את הישגיו. בכל מקרה, השיעים מהווים כ-40 אחוזים בלבד מכלל אוכלוסיית לבנון, ושאר האוכלוסייה שאינה שיעית לא תומכת במלחמה עם ישראל. על אף חוסר תמיכתם במלחמה, אין להם דרך לנצור את האש ולכפות הפסקת אש על חיזבאללה.

היערכות כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)
היערכות כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

ארגון הטרור שולט בלבנון - ואנשיו הם אלה שמחזיקים את רובי הקלצ׳ניקובים. לראשונה נסראללה מודה שבחיזבאללה ובלבנון האזרחים סובלים כתוצאה מהמלחמה. המדיניות של נסראללה בכל מקרה נשארת כמו שהיא כמו מאז היום השני למלחמה - הוא עם המחויבות להמשיך במלחמה מוגבלת נגד ישראל - כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.

הוא מודה בכך שהלבנונים משלמים מחיר - אך דואג להזכיר שגם הישראלים משלמים מחיר כבד כדי להרגיע את העם הלבנוני ואת השיעים שהסבל שלהם ישתלם בסוף כשישראל תפסיד במלחמה.  הוא רוצה לתת להם תחושה שעל אף המחיר הכבד שהם משלמים עם 80,000 פליטים מדרום לבנון שעקרו לביירות ומחבלים מחוסלים - יש הישג רציני במלחמה נגד ישראל״.