על אף המתיחות הרבה ששוררת לאחרונה בין ישראל לארצות הברית בנוגע להמשך המלחמה שהחלה בשל הטבח הרצחני של מחבלי החמאס בישראל, בממשל ביידן לא מתנגדים נחרצות לפעולה אפשרית ברפיח, כך דווח היום (חמישי) ב"פוליטיקו" האמריקאי. על פי הדיווח, גורמים בכירים בממשל ביידן מסרו לעמיתיהם הישראלים כי התמיכה תימשך כל עוד ישראל תימנע מפעולה "בקנה מידה גדול" ברפיח.

עוד דווח, כי בכירים בארה"ב אמרו לעמיתיהם הישראלים שממשל ביידן יתמוך בישראל לעקוב אחר בכירי חמאס, יעדים בעלי ערך גבוה ברפיח, ומתחתיו - אך זאת כל עוד ישראל תמנע מפלישה רחבת היקף לעיר, שעלולה "לשבור את הברית".

עקב המחדל: מפקד בכיר בצה"ל הודיע כי יסיים את תפקידו | דיווח
מפקד האוגדה המובחרת במסר לממשלה: "אתם חייבים להיות ראויים ללוחמים"

כמו כן, מספר גורמים אמריקאים ביקשו להבהיר כי ישראל מתחשבת בעמדתה של ארה"ב, מה שמונע ממנה לעת עתה להתחיל את הפעילות באזור. "ישראל הולכת לעשות את מה שישראל תחליט לעשות. זה בערך כמו לנסות לחזות את מזג האוויר", ציינו. 

חיסול המחבל ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

הם אף הוסיפו כי "המסר שהעברנו להם נקלט הפעם". בארה"ב דורשים מישראל כי כל פעולה שתצא לדרך ברפיח תוביל למספר מינימלי של נפגעים ותפגע בעיקר במטרות של ארגון הטרור חמאס. 

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, הצהיר אמש כי "הצעה מוצקה להפסקת אש על השולחן" וכי ממתינים עדיין להסכמת חמאס. הוא גם קרא לישראל לשים דגש על הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה במקביל להמשך הלחימה "הנדרשת" בחמאס. 

"האם חמאס רוצה לסיים את הסבל שגרמה לו?", תהה בלינקן במסיבת עיתונאים במחלקת המדינה אחרי פגישה עם הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, ז'וזפ בורל. "אנחנו מעורבים באופן אינטנסיבי בכל יום, כמעט בכל שעה, עם קטאר, עם מצרים, כדי לראות אם אנחנו יכולים להשיג הסכם להפסקת אש שיוציא את החטופים, יביא להכנסת עוד סיוע וייצור נתיב שאולי יוביל לפתרון יותר בר קיימא ובטוח.

אנתוני בלינקן בבית הנשיא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אנתוני בלינקן בבית הנשיא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

בלינקן הביע תנחומים למשפחתו של חלל צה"ל איתי חן ז"ל, שגופתו מוחזקת בעזה והדגיש כי "החטופים נותרו במרכז המחשבות שלנו ובלבנו". "אף אחד לא צריך לעבור את מה שהם עברו ואת מה שמשפחות החטופים האחרות ממשיכות לעבור", אמר. "זו סיבה נוספת שהפסקת אש תהיה קריטית כל כך, כדי לאפשר לנו להביא עוד חטופים הביתה".