ממשל ביידן צפוי להטיל סנקציות חדשות, ייתכן כבר היום, על שני מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון ששימשו כבסיס יציאה להתקפות אלימות של מתנחלים נגד אזרחים פלסטינים - כך אמרו שלושה פקידים אמריקנים בכירים, דיווח היום (חמישי) ברק רביד מאתר וואלה!. עוד דווח, כי יוטלו הגבלות גם על שלושה מתנחלים נוספים.

אחד מהמתנחלים שהוטלו עליו סנקציות אמריקאיות: "יש לנו גיבוי מלא של הצבא"
הממשל האמריקאי איים בהטלת סנקציות על חיילי צה״ל שפועלים בגדה המערבית

בכיר אמריקאי אמר כי הסנקציות נגד המאחזים נועדו להעביר מסר לפיו ארה"ב לא פועלת רק נגד אנשים שמעורבים באלימות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון - אלא גם נגד ישויות שמעורבות במתן סיוע לוגיסטי וכלכלי לתקיפות כאלו.

סמוטריץ' על יהודה ושומרון (צילום: ערוץ הכנסת)

משמעות הסנקציות, היא הקפאת נכסים שיש לשלושת המתנחלים ולשני המאחזים בארה"ב, מניעה מהם להיכנס לארה"ב, וחסימת הגישה למערכת הבנקאות האמריקאית. כתוצאה מכך, בנקים ישראלים עלולים להקפיא חשבונות שקשורים למתנחלים ולמאחזים שנגדם יוטלו הסנקציות, כפי שנעשה על ידי בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק הדואר בסבב הסנקציות הקודם.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב תטיל סנקציות נגד מאחזים בלתי חוקיים - ולא רק נגד מתנחלים. לפני נתוני האו"ם, התרחשו כ-500 תקיפות של מתנחלים כלפי פלסטינים ביהודה ושומרון בין ה-7 באוקטובר ועד לסוף ינואר.

מדובר בפעם השנייה שבה ביידן מטיל סנקציות נגד מתנחלים. בפעם שעברה, תחת לחץ מצד לובי ההתנחלויות, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו מחאה בפני הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן על הסנקציות האמריקאיות במהלך שיחת טלפון ביניהם לפני כמה שבועות. ביידן אמר לנתניהו באותה שיחה כי ארה"ב מתכוונת להמשיך ולפעול נגד מתנחלים שמעורבים בהתקפות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.

בחודש שעבר דווח כי בממשל ביידן בוחנים את האפשרות להטיל סנקציות גם על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, או גורמים שונים במפלגת עוצמה יהודית - לפי כאן 11. בדיווח נאמר כי הדבר נעשה במסגרת הרצון של האמריקאים "לעלות מדרגה" במסר לישראל. 

איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)