בוושינגטון פוסט פורסמה היום (חמישי) התייחסות של דובר צה"ל דניאל הגרי, לנושא הפעולה הצבאית ברפיח. הגרי אמר כי ישראל תספק סיוע הומניטרי רב לתושבי רצועת עזה.

סיוע מקפריסין לעזה - והקמת הרציף הימי: מאחורי הקלעים של פרויקט ביידן
זה לא השליח: חבילת סיוע לעזה הגיעה לתל אביב | צפו בתיעוד

"צה"ל מתכוון להפנות חלק משמעותי מאוכלוסיית רפיח המונה 1.4 מיליון פליטים לכיוון מושבות הומניטריות במרכז רצועת עזה", אמר הגרי, "אותם אזורים ייבנו יחד עם הקהילה הבינלאומית כדי לשכן את הפליטים ולספק מזון, מים וצרכים נוספים. ישראל מתכוונת גם להציף את עזה בסיוע הומניטרי".

עזתים ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
עזתים ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

כזכור, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז בשבוע שעבר כי יוקם רציף מול חופי עזה על מנת להגדיל באופן משמעותי את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה. גורמים רשמיים בארצות הברית קיוו שאם הדברים יעבדו כמתוכנן, תוך ארבע שבועות, יהיה ניתן להעביר דרך הרציף סיוע השווה לכ-200 משאיות. 

עם זאת, נותרה השאלה כיצד הסיוע יגיע לתושבים העזתים, מבלי שחמאס ישתלט עליו, כשביידן כבר הכריז כי חיילים אמריקאים יפעלו רק מהים, מבלי לפעול על הקרקע. דייב הארדן, מנהל משלחות USAID לרצועת עזה ויהודה ושומרון לשעבר, אמר כי פתיחת הרציף תהיה "שונה מבחינה איכותית ותהיה לה השפעה ממשית, בניגוד להצנחת הסיוע על ידי חיל האוויר האמריקני". לדבריו, "לביידן מגיע קצת קרדיט על החשיבה היצירתית. בניית הרציף יהווה כתב אישום פומבי על כישלונו של נתניהו לפתוח מעברים נוספים להעברת הסיוע ההומניטרי".