המחבל שביצע את הפיגוע בצומת בית קמה הוא פאדי אבו אלטייף, בן 22, אזרח ישראלי מרצועת עזה המתגורר בישראל משנת 2019, כשאמו במוצאה מרהט ואביו מרצועת עזה.

עזתי שהתחתן עם ישראלית מרהט: זהו המחבל מהפיגוע בבית קמה

אורן יפתחאל, פרופסור מן המניין לגאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מומחה לחברה הבדואית, אמר בשיחה עם "מעריב" כי "כל פיגוע טרור וכל אלימות מסכסכת ומשבשת את היחסים שבין החברה הבדואית לחברה בישראל. דווקא במלחמה הזאת בנגב ראינו שיש הפתעה לטובה הצורה שבה ערבים ויהודים עבדו ועובדים ביחד בשביל לשמור על הביטחון ולמנוע את האלימות. בגדול יש תמונה טובה, אך הפיגוע היום מחתים אותה וזה מצער".

למעשה גם בתוך המשפחה הזאת יש דיכוטומיה המצביע על המורכבות בקרב החברה הבדואית?

"במשפחת אבו לטייף מחציתה היא עזתית שהגיעה לנגב, רק לפני כחודש מאותה המשפחה נפל חייל צה"ל רס"ל אחמד אבו לטיף ז"ל. כלומר אפשר להגיד שהמשפחה הזאת מדגימה את הטרגדיה של הבדואים במיוחד שכל הסכסוך למעשה באותה משפחה משני צדדיה".

יש תחושה שמדינת ישראל לא עושה די לשלב את הבדואים בחברה וכי הדבר נותן פתח לקבוצות רדיקליות להיכנס כאשר כמובן אין שום הצדקה לפיגוע?

"אתה צודק הבדואים הם הקבוצה הכי מקופחת בישראל והם מרגישים מאוד שוליים. יש הריסות בתים, בשנים האחרונות שהגיעו למספרי שיא בשנים האחרונות כ-3000 בתים בשנה, מה שנקרא הכפרים הלא מוכרים אך המצב הזה נוצר כי אין תוכניות להסדיר אותם".

זירת הפיגוע בצומת בית קמה (צילום:  ידידיה הרוש/TPS)
זירת הפיגוע בצומת בית קמה (צילום: ידידיה הרוש/TPS)

זה מייצר כאמור תסיסה?

"כאשר אנשים לא בונים באופן חוקי ויש בעיה מבנית בעייתית שכמובן לא מצדיקה את הפיגוע. חשוב לציין שלבדואים יש מעט מאוד השכלה ותעסוקה ואנחנו צריכים להבין שלגרום לאנשים להרגיש שייכים זה יהיה הכי חשוב. שייכות למדינה תפחית את האלימות והטרור כמובן זה אמירה ברמה העקרונית כי יכול להיות מצב כמו המפגע הבודד בצער".

יש תחושה של כניסה של גורמי קיצון יש דרך שזה מורגש בשטח ואיך?

"תמיד יש גורמים קיצוניים גם בקרב היהודים וגם בקרב הערבים. בנגב באופן יחסי הפלג שחזק בחברה הזו הוא של מנסור עבאס, הפלג היותר שמרני של התנועה האסלאמית שמצהיר על עצמו שוחר שלום. רק עיריית רהט עד הבחירות הנוכחיות היה מהתנועה האסלאמית אבל של שילוב ושיוויו ולא התנועה הצפונית של ראאד סאלח והיא לא החמאס. יש הרבה אסלאם ויש גורמים קיצוניים שגם מתסיסים מתחת לפני השטח סביר להניח שהמבצע קיבל את השדרים מתחנות של החמאס והג'יהאד האסלאמי, אבל בגדול בנגב התנועה האסלאמית וההשפעה יחסית מתונה ולכן רמת האלימות נמוכה התמונה הכללית עדיין מצביעה על דו קיום שהוא הרבה יותר משופר אל מול השטחים".