לשכת ראש הממשלה עדכנה היום (שישי) כי רה"מ בנימין נתניהו אישר את התוכניות לפעולה ברפיח. עוד נמסר כי צה״ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסייה. בלשכה מדגישים בעניין עסקת החטופים כי  דרישות חמאס עדיין מופרכות. משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט מדיני ביטחוני ידון בעמדת ישראל.

"תסתכל לי בעיניים": השיחה החשאית בין נתניהו לתא"ל גולדפוס נחשפת
שגריר ישראל בארה"ב לשעבר: "האמריקאים צדקו, המהפכה החלישה אותנו, והגענו לאן שהגענו"

כאמור, ההודעה הדרמטית מגיעה ברקע התשובה של חמאס למתווכות להצעה הכוללת מספר שלבים. על פי דיווח ברויטרס ככל שיעבור השלב הראשון, יגיע השלב השני של העסקה שבמהלכו ישתחררו כל יתר החטופים שבשבי חמאס בתמורה לאסירים פלסטינים נוספים. עם זאת, לא דווח מהו מספרם, והאם בחמאס דורשים את שחרור כלל האסירים מהכלא. 

בתוך כך, יועצו של ראש הממשלה נתניהו, אופיר פלק, כתב בטור דעה עבור ה"וול סטריט ג'ורנל" בו הוא מצהיר כי "הלחץ הבינלאומי לא יעצור את הפעילות הצבאית ברפיח", עוד הוסיף: "אחרי הפעולה ברפיח עצימות הלחימה תרד, ולחמאס לא תהיה יותר אפשרות לחטוף את הסחורה במשלוחים ההומניטאריים. השקט יושב לתושבים".

שר הביטחון יואב גלנט חתם הלילה על מכתב לממשל האמריקאי המבטיח שישראל תשתמש בנשק אמריקאי על פי החוק הבינלאומי ותאפשר סיוע הומניטרי שנתמך על ידי ארה"ב לעזה. כך דיווח ברק רביד ב'וואלה!'.

למעשה, המכתב הוא התחייבות לפי מזכר הביטחון הלאומי שהוציא בחודש שעבר הנשיא ג'ו ביידן. המדיניות החדשה לא מייחדת את ישראל, אבל היא באה לאחר שכמה סנאטורים דמוקרטיים הביעו דאגה מהמערכה הצבאית בעזה. ממשל ביידן ביקש מישראל לספק את המכתב עד אמצע מרץ. למזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, יש כעת עד 25 במרץ לאשר שההתחייבויות הכתובות של ישראל מהימנות. אם לא תינתן הסמכה, העברת נשק אמריקאית לישראל תושעה.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: Armando Babani/Pool via REUTERS)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: Armando Babani/Pool via REUTERS)

עוד דווח כי קבינט המלחמה נתן לגלנט אור ירוק לחתום על המכתב כבר ביום ראשון שעבר. מזכר הביטחון הלאומי האמריקאי, שפורסם ב-8 בפברואר, קובע שלפני שניתנת אספקת נשק אמריקאי, מדינה חייבת לתת לארה"ב "הבטחות כתובות ומהימנות" שהיא תשתמש בכל נשק כזה בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי.

עם זאת, יותר מ-36 דמוקרטים בבית הנבחרים טענו כי פעולה ברפיח "תסתור ככל הנראה" את מזכר הביטחון הלאומי, וציינו כי ישנה "היעדר תוכנית אמינה" להגנה על אזרחים.

בתוך כך, העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני מדווח כי גורמים ישראלים הודיעו למקביליהם המצריים על כוונתם  לבצע פעולות "ספציפיות" ברפיח בצד הפלסטיני לפני הכניסה הקרקעית. בדיווח הישראלי לצד המצרי נמסר כי ציר פילדלפי לעת עתה לא בתוכניות.