"חוששים משומר חומות 2": על רקע המלחמה והרצון של גורמים מטעם חמאס להלהיט את השטח, הרמדאן הוא עוד גחל שנוסף למדורה. אירועי "שומר חומות" צרובים בזיכרון גם היום. בצל הפיגוע בסוף השבוע האחרון בסניף ארומה במפגש בית קמה הסמוך לבאר שבע ולרהט, בו נהרג רנ"ג אורי מויאל, בעקבות פיגוע שעשה מחבל עזתי במקור, "מעריב" יצאו לברר מה התחושות שעולות בקרב תושבי הנגב.

ראש העיר הישן-חדש של רהט נערך להיכנס לתפקידו ומבטיח את הדבר הבא | מיוחד למעריב

אביתר, תושב דימונה, סיפר כי הוא חושש מהתלקחות: ״נכון, ביום יום יש יחסים טובים ושקטים יחסית עם האוכלוסייה הבדואית, אבל תמיד קיים הפחד שאולי יום אחד הכול יתלקח. לצערי אנחנו יותר מדי קרובים למצב שבו היום הזה יגיע״. גם שחר חורחה מיכלובסקי תושב תאשור הסמוך לנתיבות, לא רגוע: ״אפשר לומר שהאיום תמיד ״'ושב בראש', במיוחד לאחר אירועי שומר חומות. כאזרח הדרום בפרט והמדינה בכלל, קיימת חובה לשמור על דריכות תמידית. הגיע הזמן להפסיק עם המנהג המגונה של ״איחוד משפחות״ מהשטחים או מעזה".

"מצד שני" שחר אומר ומסייג, "משמח לשמוע גינויים של החברה הבדואית עצמה". כזכור, גינוי ברור ופומבי יצא עוד באותו היום מטעם טלאל אלקרינאווי ראש העיר הנכנס של רהט. אלקרינאווי הסתייג באופן נחרץ מהמעשה, טען שהוא אינו מקובל וגינה אותו בשם כל תושבי רהט.

ראש עיריית רהט (צילום: צילום פרטי)
ראש עיריית רהט (צילום: צילום פרטי)

עם זאת, גם רון וקנין תושב באר שבע חושש: ״יש פחד באוויר. אין ספק, יש תחושה באזור שלנו של משהו שעלול להידלק כל רגע, כאילו רק חסר ניצוץ קטן כדי להבעיר את השטח, כמו שהיה בשומר חומות. אני חושב שכדי לתת ביטחון, המשטרה צריכה להראות נוכחות גדולה. גם אם זה להוריד פלוגות של מג"ב כדי לשדר שאנחנו מוכנים לכל תרחיש״.

שקד אוחיון תושב הישוב עומר מחזק את הדברים: ״יש לי פחד מכל מה שהולך אצלנו בעומר. כל יום אנחנו שומעים הרבה יריות מתל שבע ולקיה. תמיד יש בי את הפחד הזה, שיחדרו מחבלים ליישוב, כי המשטרה כל פעם אומרת 'זה בטיפול' ובינתיים הם מתאמנים על ירי מנשק קל".

רובה ה-M16 והמחסנית שנתפסו ברכבו של תושב רהט (צילום: דוברות המשטרה)
רובה ה-M16 והמחסנית שנתפסו ברכבו של תושב רהט (צילום: דוברות המשטרה)

באשר לתופעת הנשק הלא חוקי בחברה הערבית בכלל ובחברה הבדואית בפרט אותה אוחיון ציין, נזכיר את דבריו של ראש עריית רהט לשעבר פאיז אבו-סהיבאן שהתראיין ב-2022 ב-103FM ואמר: "אם ישימו מגנט מעל העיר - הוא ייפול". ראש עריית רהט הנכנס טלאל אל-קרינאווי, שנבחר בבחירות האחרונות, אמר ל"מעריב" רק לפני שבוע כשנשאל לגבי עמדתו בנוגע לפעילות מבצעית יזומה ותקיפה של המשטרה לאיסוף נשקים מהבתים לו תתבצע, כי: "אנחנו מי שמשלמים את המחיר וסובלים מנושא הזה. כל הזמן קראתי לטפל בנושא, אם זה בישיבות עם הדרג הפוליטי או הפיקודי. עמדתי ידועה וברורה בנושא שצריכים לטפל בנושא לא מהיום, אלא כבר מאתמול". לפעולה מהסוג הזה יש רבים מתושבי רהט עצמה שמייחלים, גם אם לא יצהירו על כך בפומבי ובוודאי תושבי היישובים השכנים.

נשק לא חוקי שנתפס על ידי המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
נשק לא חוקי שנתפס על ידי המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

עמנואל לזר תושב ניר עקיבא ורכז דרום בתנועת רגבים קורא: ״עכשיו יותר מתמיד, חייבים להכניס את השב"כ בטיפול מידי בנגב בכל מה שקשור לאכיפה באזור. למשטרה אין את הכלים להגיע באמת לכל נקודות הקצה". הוא מוסיף: "בעיית איחוד המשפחות והפוליגמיה מביאה לצאצאים שהם בכלל לא בדואים ואינם מרגישים שום קשר או זיקה למדינת ישראל. ילדים שגדלים על נרטיב איסלאמיסטי-פלשתיני קיצוני. זה דורש טיפול מהשורש״.

נזכיר, כי ב-2018 פרסם יוסי מלמן ב"מעריב" כי בני הדור השני לאיחוד משפחות פלסטינים עם ישראלים בישראל מהווים 15% מהמעורבים בטרור מקרב ערביי ישראל, שהם פי שלושה יותר מחלקם היחסי באוכלוסייה. מיכלובסקי מתייחס למחבל אבו-אלטייף שרצח את מויאל, והסיבה שהביאה אותו מעזה לישראל. הפיגוע מראה שלא רק צאצאי איחוד משפחות עוסקים בטרור, אלא גם המאוחדים בעצמם.