בסיוע של מדינות אחרות: ממשל ביידן מרחיב את המאמץ במטרה לאתר הברחות של אמל"ח איראני לתימן - לכוחות החות'ים, כך אמרו היום (שבת) גורמים אמריקאיים ל"וושינגטון פוסט". המטרה היא למפות את הנתיבים הימיים המשמשים את משמרות המהפכה לשליחת נשק לתימן ולאתר אותם תוך כדי המעבר. עם זאת, ישנו מחסור במשאבים צבאיים חיוניים בצבא האמריקאי וישנם אילוצים שונים להשלמת המשימה. לכן, האמריקאים משוחחים עם מדינות נוספות שנפגעו מהחות'ים - ולא הסכימו לדווח עם מי.

בלחץ מהחות'ים? ארה"ב ניהלה שיחות חשאיות עם איראן | דיווח

תמונה של ספינה שנפגעה על ידי החות'ים (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תמונה של ספינה שנפגעה על ידי החות'ים (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

פקיד ממשרד ההגנה האמריקאי תיאר את היוזמה כ"מאמץ חדש" לנסות להבין טוב יותר "כיצד נראים הנתיבים הימים הללו". עוד אמר כי בכדי להשלים את המשימה, נדרש שיתוף פעולה עם קהילת המודיעין האמריקאית. עוד הוא שיתף כי מדובר ב"מאמץ נמרץ מאוד", וכי בממשל ביידן בוחנים כיצד מדינות שותפות יכולות לסייע לאמריקאים לשבש את הברחות הנשק האיראניות, וזאת כדי לקזז בפעולות המל"טים והאמצעים האמריקאים האחרים, שכאמור - המלאי שלהם מוגבל.

הפקיד סירב להגיד מי מהמדינות מעורבות בשיחות, אבל אמר כי "כל הממשלות שהושפעו כלכלית מתקיפות החות'ים צריכות לעשות יותר". עוד אמר כי מדובר באתגר גדול לזהות את העברות האמל"ח באזור גדול כמו זה, אך הוסיף כי מושקעים בנושא משאבים משמעותיים לזיהוי ומעקב "היכן שיש יכולת", וכי המידע שנמצא "הוא משמעותי".

מגבלה נוספת אצל האמריקאים, לפי הדיווח ב"פוסט", היא כוח אדם מיומן שזמין לבצע את המשימה, שבתוכה עליהם "לעלות" על כלי השייט החשודים ככלי שייט המבריחים נשק איראני לתימן. הפנטגון מגביר את המאמצים, אך המשימה לא צפויה לכלול הקצאה גדולה של כוחות מיוחדים מבצעיים - כך אמרו גורמים רשמיים ל"פוסט".

הים האדום באילת  (צילום: פלאש 90)
הים האדום באילת (צילום: פלאש 90)

"הבעיה היא שזה אזור גיאוגרפי גדול ואין לנו מספיק משאבים לעשות את זה", אמר מונדי, בכיר במכון המזרח התיכון והוסיף כי "כדי לעשות את זה נכון, זה ייקח זמן".

כוחות חיל הנחתים השתתפו בעבר במשימות כאלה, אך בעתיד הנראה לעין, נראה שאף אחד מהם לא צפוי להגיע שוב לאזור, בגלל מחסור מתמשך בספינות זמינות בפיקוח חיל הים, כך אמרו גורמים אמריקאים ל"פוסט". יחידת המשלוח הימי ה-26 יצאה לאחרונה מאזור הים האדום לאחר שנפרסה שם לאורך זמן, והיא צפויה להגיע לצפון קרוליינה בימים הקרובים.

מתקפת החות'ים. צילום: רשתות ערביות