״תושבי גבול הצפון צריכים לחזור לבתיהם בידיעה שאין סיכוי שהם יראו את אנשי חיזבאללה מעבר לגדר, מקימים עמדות תצפית, אוספים מודיעין - או משגרים טילי נ״ט לעבר היישובים. כל עוד המלחמה בעזה נמשכת - זו ההזדמנות של צה״ל לחסל כל מטרה של חיזבאללה, ולפוצץ מיד כל דבר מעבר לגדר שיש לו משמעות צבאית. רק לאחר שצה״ל יעשה זאת באופן שיטתי, ויחסל כל מטרה של חיזבאללה במרחק 10-15 ק״מ מהגבול - התושבים יוכלו להתחיל לחזור לביתם״, אומר ל״מעריב״ פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון.

בהתאם להסכם דיפלומטי אופציונלי שיקבע שבטווח של 10-15 ק״מ מגדר הגבול - יוטל איסור על חיזבאללה לפעול. ״כדי שהתנאים יבשילו לכדי הסכם, צריך להתחיל לעבוד כמו שצריך עם האמריקאים והצרפתים - ושראש הממשלה נתניהו יגיע איתם להבנות בנושא״. אמנם יש כבר מספר חודשים דיווחים שונים וסותרים על הסכם מדיני בין חיזבאללה לישראל בתיווך ארה״ב, צרפת, גרמניה, בריטניה ולבנון - אך על פי ברעם הוא לא מתקדם בשל ״מנהיגות פוליטית חלשה בישראל - שלא מסוגלת לעבוד עם המדינות השונות,  ושמה רגל בניסיונות להסדרת ההסכם. בין היתר, יש צורך משמעותי לשפר את היחסים הרעועים של ישראל עם האמריקאים - ולעצור את העימות הבלתי פוסק שלנו איתם״.

״ברגע שיקבע ההסכם, על ישראל ליצור רצועת ביטחון 15 ק״מ צפונית לגבול - בתוך שטח לבנון, ולוודא דרך אמצעי תצפית שלא מתקיימת שם יותר נוכחות צבאית של חיזבאללה. במסגרת ההסכם, יש לסכם על כך שכל מי שנראה חמוש בטווח הקילומטרים שנקבע - יחוסל על ידי צה״ל, וזה צריך להיות ברור לכל המדינות שיתווכו את ההסכם״, אומר הפרופ׳ ומוסיף כי יש לעבות משמעותית את כוחות המילואים בצפון: ״מעבר לחתימת ההסכם, יש לגייס כוחות מילואים רבים לשירות ארוך שיתמקמו בצפון לכל אורך הגבול, שברשותם טנקים, רחפנים, כטב״מים ואמצעי לחימה רבים נוספים. חייב להכפיל את ימי המילואים לכל מילואימניק - אחרת לא יהיה אפשר להחזיר את התושבים לגליל לעולם״. עוד מדגיש כי ״חייב לעבות את סד״כ החיילים והמילואימניקים פי 4 או 5  - עם יכולת במידת הצורך לחדור לתוך לבנון״.

עופר מושקוביץ, דובר קהילת קיבוץ משגב עם בגליל העליון, שמתחילת המלחמה פונתה למלון בטבריה מביע את דעתו בנוגע להסכם מדיני: ״צריך להבין שיש משבר אמון של האזרחים ובפרט של תושבי גבול הצפון והדרום בממשלה ובצה״ל. תפקיד אנשי הצבא הוא לשמור על האזרחים - ולא הגיוני מבחינתי שמדינת ישראל יצרה רצועת ביטחון בתוך שטח הארץ. אני חושב שהפתרון שנראה לי הכי הגיוני ואפשרי ליישום כרגע הוא להרחיק את חיזבאללה 10-15 ק״מ מהגבול, ולעשות קודם כל מאמצים דיפלומטיים כדי שהסכם כלשהו יתממש. אנחנו לא רוצים לסכן אף אחד במלחמה, ולא רוצים להכניס ללבנון חיילים שעלולים להיהרג - רק כדי שנוכל לחיות כאן״.

״בכל מקרה, התחושה היא שמדינת ישראל לא באירוע״, אומר מושקוביץ. איפה חברי הכנסת? כל חברי הממשלה. הם צריכים לתקצב קודם כל את הקהילות שנפגעו - שעקורות מביתם כבר תקופה ארוכה. הם לא משמיעים את קולנו בשום צורה״, מביע מחאה. ״הדבר האידיאלי ביותר שיקרה הוא שיקומו המנהיגים מהשטח שהתגלו במלחמה הזו - ויחליפו את כל חברי הממשלה שכשלו וכושלים מדי יום בתפקידם. אין לנו יותר אמון בהם - וזה כבר לא עניין של ימין או שמאל, אלא עניין של ביטחון שנפגע״.