ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול כי משלחות מארצות הברית ומאיראן ניהלו שיחות חשאיות בעמאן שעסקו בסוגיות אזוריות וביניהן המלחמה בין ישראל לחמאס. לפי הדיווח, נציגי המשלחת האיראנים דרשו שארה"ב תפעיל לחץ על ישראל ותביא לסיום הלחימה ברצועת עזה. אלוף במיל' יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, התייחס הבוקר (ראשון) לדברים בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM.

מה שקורה בעזה ובצפון יתפוצץ לנו בפנים | אלוף במיל' יצחק בריק
האתגר המשפטי המורכב בהיסטוריה של המדינה: איך ייראה המשפט נגד מחבלי חמאס?

"לדעתי אין קווים אדומים, מלבד שניים - ישראל לא תיסוג מכל עזה כחלק מהעסקה, ישראל לא תפסיק את המלחמה בעזה", אמר עמידרור בפתח השיחה. חוץ מזה, הכל חלק ממשא ומתן. אסור להפסיק את המלחמה ואסור לצאת מרצועת עזה עד שהמלחמה תיגמר ויאמרו, 'אנחנו ניקינו את עזה, מעכשיו זה שטח A, אין לנו מה לחפש בפנים. אנחנו יוצאים החוצה'".

לדבריו, "עזתים יחזרו צפונה. כמו שתושבי מחנה הפליטים בג'נין חוזרים למחנה הפליטים אחרי שמג"ב יוצא משם. בסוף אנחנו לא רוצים להישאר בשטח, לשלוט על שני מיליון פלסטינים, אנחנו רוצים למנוע איום צבאי מתוך רצועת עזה, זה הכל. לא פחות מזה, אבל גם לא יותר מזה. כדי להגיע למצב הזה, אנחנו צריכים סדר גודל של בין חצי שנה לשנה, לנקות את השטח משאריות הגדודים שאותם פירקנו בלחימה קשה". 

באשר לשאלה מי ישלוט מבחינה אזרחית השיב עמידרור, כי "מוקדם מדי לקבוע, זה ייקבע בעיקר על ידי עומק ההרס שנעשה לחמאס. ככל שחמאס יהיה יותר חלש בשטח, כך אפשר יהיה למצוא פתרון יותר טוב. אנחנו צריכים לדבר על זה לקראת סופה של אותה שנה שבה אנחנו מנקים את עזה. עד אז, אני לא רוצה שותף שלישי בעזה. רוב הלקחים שיופקו מהלחימה בעזה לא יהיו רלוונטיים למצב של עזה אחרי שהניקוי ייגמר, משום שזו תהיה עזה אחרת לגמרי מבחינת האיום שלה, מבחינת מה שיש לה ומבחינת מה שאין בה". 

לאחר מכן נשאל האם "לא נכון היה לייצר מצב שבו ישראל גם נראית כיוזמת ומחליטה נניח לנתק את עזה לתמיד ולעשות בצפון משהו אחד שהוא נניח נשלט וכל מה שדרום להגיד 'שם זו מדינת חמאס, נילחם בה', ולייצר מצב שבו אתה מקבע את הדבר, לעולם הם לא יוכלו לחזור לצפון ואז יש לך מנוף לחץ אמיתי". על כך השיב: "מה שאתה מציע זו החלטה שיש לה משמעות פוליטית בינלאומית גדולה ביותר. האמריקנים יעמדו על הרגליים האחוריות שזה לא יקרה. אנחנו נצטרך באמת לעמוד מול כל העולם. אני לא אומר שזה לא רעיון טוב, אבל צריך להבין, זה רעיון שהעולם יראה אותו בצורה נוראית. הוא יראה כיבוש ישראלי של צפון הרצועה והוא יגיד שהמלחמה הזאת שהייתה מלחמת מגן בעקבות 7 באוקטובר הפכה להיות מלחמה להגדלת האימפריה הישראלית".

הגעת סיוע הומניטארי לרצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"אני לא בטוח שבמעמדה הבינלאומי היום של מדינת ישראל, הדבר הזה אפשרי, אבל אם מישהו חושב שזה אפשרי, זה לא רעיון פסול, לפחות לא מבחינה צבאית, מבחינה פוליטית לדעתי. מבחינה בינלאומית, הוא יהיה קשה עד בלתי אפשרי. באשר להמשך, תלוי מה נשיג בשנה הקרובה, לכן אמרתי, 'אנחנו לא צריכים לקבוע שום דבר או מישהו שיהיה שותף שלנו בשטח על ידי זה שנקבע שאנחנו רוצים אותו בתום השנה הזאת'. השנה הזאת היא שנה קריטית, אנחנו נצטרך לנקות את הרצועה", הוסיף.

לאחר מכן התייחס לנושא החטופים ולסיכוי לגיבוש עסקה לצד דרישות חמאס: "יש פה שתי תפיסות עולם. תפיסת העולם שלי אומרת שצריך להמשיך בלחץ ורק תחת תחושה שהוא הולך להיות מושמד, סינוואר ישחרר את החטופים, כי אם הוא לא ירגיש שהוא הולך להיות מושמד, האינטרס שלו לשמור את החטופים כי זו תעודת הביטוח שלו. הוא יוותר על תעודת הביטוח, רק אם הוא ירגיש שהוא הולך להיות מושמד יחד עם החטופים. הוא צריך להבין שאף על פי שהוא מחזיק בחטופים, הוא הולך ומושמד ואז יהיה לו אינטרס להפסיק את המלחמה על ידי שחרור החטופים". 

החטופים גם מתים בשבי.
"נגד זה אין מה לעשות, אלא אם כן מישהו מוכן לצאת מעזה ולהפסיק את המלחמה, דבר שאני לא מוכן לו". 

לסיום התייחס לנאום הביקורת החריג שהשמיע מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס: "קצין לא צריך להטיף לדרג הפוליטי, לדרג המדיני, גם אם הוא קצין מעולה ומדובר בקצין מעולה, והרמטכ"ל יש לו את האמצעים הפיקודיים שלו ואני סומך את ידי על מה שעשה הרמטכ"ל".