ראש המוסד דדי ברנע ייצא הערב (ראשון) לדוחא על מנת לדון עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל־ת'אני ובכירים מצרים על ההצעה הנגדית לעסקת חטופים שהגיש חמאס למתווכים. ד"ר הראל חורב, היסטוריון וחוקר בכיר לענייני פלסטינים במרכז משה דיין, התייחס היום (ראשון) בשיחה עם "מעריב" למאמצים לגיבוש עסקה לשחרור חטופים וטען כי האמריקאים אשמים ב"מריחת זמן", אך הוסיף כי גם לממשלה יש אחריות על כך.

יעלון בביקורת חריפה: "גורמים בממשלה טוענים שצריך להקריב את החטופים"
יוותר על "תעודת הביטוח"? "סינוואר ישחרר חטופים רק כשירגיש שהוא מושמד"

נראה כי אין הכרעה של חמאס ואין עסקה לשחרור החטופים.
"באופן כללי המצב הנכון היה ללחוץ ללא הפסקה ולשמור על פעולה עצימה, עד שחמאס נשבר מבחינה צבאית באופן שמאפשר לנו למקסם גם את ההישג הצבאי וגם את עמדת המיקוח לעסקת חטופים".

וזה לא נעשה כאמור.
"היה צריך לגמור אותו, לשבור את כל המסגרות שלו, כלומר כולל את אלה שברפיח ובמצב שבו היכולות שלו להרוויח משהו כולל מנסיגת צה"ל אינה גבוהה. הנזק כבר נעשה. בפועל עצרו  אותנו. האמריקאים עצרו אותנו לפני חודשיים או האטו אותנו באופן משמעותי מאוד. על פי כל הדיווחים שאנחנו שומעים זה בעיקר באמצעות הגבלת הנשק והחימושים, לכן זמן יקר הלך לאיבוד".

איך ניתן לקדם את סוגיית רפיח ופינוי האוכלוסייה ברמה הפרקטית?
"יש דרכים לטפל בסוגייה בשדה התעופה בדהנייה למשל. ניתן להקים מחנה אוהלים. יש דרכים שמנקזים את האוכלוסייה דרך נקז נשלט שבו ישראל שולטת על המעבר והביטחון. רואים מי עובר ומנטרים מחבלים. זו לא הבעיה בנושא רפיח".

אז מה כן?
"הדרישות להורדת העצימות והגבלת החימושים לפי מה שאנחנו לומדים לפחות. הייתה הגבלת חימושים רצינית ומפה ישראל צריכה לצאת עם המסקנה החד-משמעית שהיא לא יכולה להסתמך על אספקה מהחוץ של חימושים. זה דבר שהיה צריך להיות לנו ברור עוד מאז שממשל אובמה עצר לנו המיירטים של 'כיפת ברזל' ב'צוק איתן'".

איפה שגינו למעשה בהגעה לנקודה הזו שאין תנאים משופרים לעסקה?
"כאן בא בדיוק לידי ביטוי הנזק האמריקאי. התפיסה האמריקאית שצריך לתת הזדמנות לעסקה מבלי להגביל את הזמן של הדבר פשוט משחקת לידיו של חמאס בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא. העסקה היא מאוד חשובה וצריך היה לממש אותה בזמן סביר. ככל שהזמן נמרח צריך לראות מי האחראי למריחה הזו".

מסע"ת משפחות החטופים (צילום :אבשלום ששוני)

ולמעשה הטענה היא לא רק כלפיי ארצות הברית?
"בהחלט יכול להיות שגם אצלנו בממשלה צריך להבין מי האחראי ומאיזה סיבה. גם פה בהחלט יש אחריות".

כאשר מדברים על סוגיית "היום שאחרי" - איזה חלופה אפשרית נוכח המצב בו אנו נמצאים?
"אני לא רואה חלופה לשלושת העקרונות שהיו מלכתחילה. כל דיבור על משהו אחר הוא דיבורים בעלמא. האחד ישראל שולטת ביטחונית ונכנסת ויוצאת ככל שצריך. השני מנהל פלסטיני כזה או אחר שמנהל בפועל את החיים האזרחיים, תהא זו הרשות הפלסטינית בלבוש מחודש יהיה זה מנהל מקומי על בסיס עובדי הרשות ברצועה, לא משנה מה, אבל מנהל פלסטיני כלשהו, ושלישית מעטפת בינלאומית מכווינה ומסייעת".

איך זה יבוא לידי ביטוי?
"איחוד האמירויות וסעודיה למשל הן בעלות ניסיון רב בעקירת האסלאם הרדיקלי של 'האחים המוסלמים' ממערכת החינוך וכמובן הסיוע הבינלאומי גם בנושא הכלכלי וכן הלאה".