אלוף (מיל') איל בן ראובן, מפקד הגיס הצפוני וחבר הכנסת לשעבר שוחח הבוקר (ראשון) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM והתייחס, בין היתר, לתחושות האזרחים בתקופת המלחמה המתמשכת והמפונים.

"לפעמים יש מידע על חטוף, אבל אין יכולת מבצעית לחלץ אותו"
"משחקת לידיו של חמאס": הטעות הקשה של ישראל - ואיך ארה"ב קשורה לעניין?

ראשית התייחס לזירה הצפונית מול ארגון הטרור החיזבאללה: "אני רואה כמה אופציות מול החיזבאללה. אופציית ההתפרצות, אם חס וחלילה כטב"מ כזה נכנס בבית ספר או בתחנת אוטובוס, הכל משתנה ונגיב בכל הכוח ואנחנו במלחמה, זה כמובן יכול להיות גם מפגיעה בצד שני. ואופציית ההסדר, האש נחלשת וחזבאללה, ויש יותר ויותר קולות מתוך לבנון שמביעים חשש גדול ממה שיקרה ללבנון אם ניכנס למערכה גדולה ולכן האופציה ההסדרית קיימת. עדיין נגיע מתישהו למלחמה עם חיזבאללה כי הסדר עבורם זה לא קדוש ואני מקווה שהתפיסה הביטחונית של ישראל תשתנה".

עוד התייחס כאמור לתחושות האזרחים בתקופת מלחמת חרבות ברזל והמפונים הרבים ביישובי הארץ: "כל המלחמה הזו מאוד ארוכה ומתמשכת. אי אפשר לנתק גם את המצב בצפון המדינה, את צריכה לראות איך אנשים הולכים עם אף באדמה. אני לא אחגוג השנה את פורים, למי בא לחגוג במצב הזה? נכון שהמערכה ארוכה אבל אתה מסתכל למעלה והדרג המדיני, ראש הממשלה כנראה רוצה מערכה ארוכה. אנחנו צבא מנצח ומדינה מפסידה, אנחנו רואים מה אומרים עלינו בארה"ב ואנחנו מסכימים עם מה שהם אומרים! נתניהו מזיק למדינת ישראל. אנחנו שומעים את סמוטריץ' שבעצם אומר שהוא מתנגד לעסקת חטופים, יש לנו 134 משפחות שמחכים לחטופים, יש שם נשים שנאנסות ויש לנו שרים במדינה שלא חושבים שהדבר הכי חשוב לעשות הוא להחזיר אותם. אנחנו במדינה במצב קשה ביותר והאבסורד הוא שיש לנו צבא מצוין ועם מצוין אבל מנהיגות כושלת בצורה מחרידה".

לדבריו,"צריך יותר ממה שאמר תת אלוף דן גולדפוס, הצורה שבה נאמרו הדברים הם לא נכונים אבל אני הייתי מצדיע לו ולוקח אותו לצד ואומר לו שלא ככה צריך כמו שעשה הרמטכ"ל. הוא אמר 'אני נלחם פה כבר 5 חודשים וחצי ויש לי חיילים הרוגים ואני רואה פה ממשלה שלא עושה שום דבר'. הרי הפעולה כשלעצמה לא שווה שום דבר אם אין שום מהלך מדיני. אנחנו עכשיו בירידה תלולה. מה שהוא אמר זו עמדת החיילים. אנחנו בתחושה קשה מאוד כי הצבא עושה את הדברים בצורה יפה מאוד".

לסיום טען: "אני חושב שרפיח זה לא מה שראש הממשלה מסביר לנו, יש שם המון בעיות של מצרים והאוכלוסיה וכרגע גם אי אפשר ללכת לשם כי יש שם אזרחים ואתה מסתכל ואומר שהמלחמה הארוכה משרתת את ראש הממשלה".

עריכה: אריק ברח"ד