מלחמת חרבות ברזל: הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נשא הערב (ראשון) דברים והתייחס למלחמה המתנהלת ברצועת עזה והסביר על התכניות הצפויות להמשך הדרך להשגת מטרות הלחימה.

"חוקי אבל לא מוסרי": החברות הישראליות שעדיין בקשר עם אונר"א | האזינו
"צהריים נגד פוטין": מפגן המחאה יוצא הדופן נגד נשיא רוסיה

"מאה שישים ושלושה ימים למלחמה. אנחנו נלחמים מלחמה צודקת, רב-זירתית ומורכבת, עם הישגים רבים, הולכים ומתרחבים. לפנינו עוד דרך ארוכה עד להשגת מטרות המלחמה. כוחות צה"ל נלחמים בכל הזירות – בעזה, במרכז ובצפון, בזירות קרובות ורחוקות – ללא הפסקה".

"השבוע החל חודש הרמדאן, ואנחנו דרוכים יותר, חזקים וערוכים – בכל מקום, כל הזמן, לא עוצרים. כל התפתחות בזירה אחת – משפיעה על זירות המלחמה האחרות. אנחנו פועלים קודם כל לשמירה על הביטחון, סיכול ומניעת פיגועים, לצד הרצון לאפשר את הרמדאן. ברצועת עזה אנחנו מפתיעים את האויב, יוזמים ומעמיקים עוד יותר את ההישגים".

"בצפון הרצועה – אנחנו חוזרים ופושטים על מרחבים בהם פעלנו, עם מודיעין חדש, בשיטות שונות – מרחיבים את הפגיעה בחמאס, הורגים פעילים ומשמידים תשתיות באופן ממוקד ואיכותי".

"בדרום הרצועה, בחאן יונס, אנחנו מרכזים מאמץ של כוחות איכותיים לפירוק חטיבת חאן יונס. הרגנו מחבלים רבים ושבינו מחבלים רבים בכירים לחקירה. אלה שנותרו בחיים, מסתתרים, מתקשים לתפקד – אנחנו נגיע גם אליהם".

"בתקיפה מורכבת ומדויקת במחנה נוצ'יראת, תקפנו בשבוע שעבר מפקדים בכירים בחמאס, אשר את גורלם חמאס מתאמץ מאוד להסתיר. יצאנו לפעולה הזו אחרי ימים ארוכים של תכנון מורכב, יצירת התנאים המבצעיים ואיסוף מודיעין מספק. זהו הישג חשוב מאוד לצה"ל. יכולת שבנינו לאורך שנים ביחד עם השב"כ, שילוב של מודיעין איכותי ואש מדויקת של חיל האוויר, המאפשרים חיסול בכירים מתחת לאדמה".

"התקיפה הזו היא ביטוי ליכולת של צה"ל להגיע למקומות המורכבים ביותר – בזמן הנכון, ובדיוק גבוה. נמשיך במאמץ חיסול הבכירים, זהו יעד מרכזי במלחמה".

תיעוד מהשמדת המנהרה (צילום :דובר צה"ל)

"לצד ניהול הלחימה, אנחנו ממשיכים לתכנן את המשך הפגיעה במרחבים בהם עדיין לא פעלנו. צה"ל נערך להתקפות באזורים הנוספים וביחד עם הדרג המדיני נחליט על העיתוי ועל התנאים המתאימים. ברגע שיוחלט – צה"ל יפעל במלוא העוצמה והנחישות. אנחנו נחושים לפעול בכל מקום בו חמאס בונה את כוחו; לא נכון להשאיר חטיבות חמאס וגדודי חמאס מתפקדים".

"חמאס יכול להניח את נשקו ולהיכנע, אחרת, אנחנו נמשיך בעוצמה רבה, עד לפירוקו המוחלט של חמאס, עד להשבת החטופים לביתם. השבת החטופים היא אחת ממטרות המלחמה, וצה"ל יעשה הכל על מנת לממשה. את פרטי המשא ומתן יש להותיר לשיח בחדרים הנכונים, אנחנו פועלים בנחישות בכל דרך להביא לשחרור החטופים".

"דבר אחד בטוח – צה"ל יממש כל החלטה שתתקבל, ויידע להמשיך בלחימה בכל שלב. חמאס בחר להסלים ברמדאן, וזה יביא ללחץ מתגבר. בגבול הצפון אנחנו ממשיכים לפגוע בפעילי חיזבאללה וביכולותיו. חיזבאללה התחיל בתקיפות, והוא משלם מחיר יקר, הולך וגדל". 

"אני ער וקשוב לקושי הרב של תושבי הצפון, שפונו מבתיהם מזה זמן רב מאוד. אנחנו נחזיר את התושבים רק בביטחון מלא. לשם כך נעבור בכל דרך שתידרש – צה״ל ומפקדיו נחושים, נכונים לכך, זוהי חובתנו".

"ביהודה ושומרון אנחנו נלחמים, מגינים ומסכלים טרור מסביב לשעון יחד עם השב"כ ועם משטרת ישראל – למען הביטחון ביישובים, בצירים ובקו התפר. אני רוצה לומר מספר מילים על צה"ל. מפקדי צה״ל, הצעירים והבכירים יותר, מפקדים על מלחמה קשה ומורכבת, במספר זירות במקביל, למעלה מחמישה חודשים, מביאים להישגים הולכים ועולים".

"במלחמה חשוב מאוד לאפשר למפקדים בשדה הקרב את החופש הנדרש למימוש משימותיהם – אני סומך עליהם ומעריך אותם מאוד.
באותה הנשימה, אני אומר את המובן מאליו – לא ניתן להילחם כאשר המשמעת והכללים אינם ברורים ואינם מוקפדים. האיזון ביניהם הוא המפתח להצלחה. מפקד לא יכול לעבור על פקודה ללא אישור, אם אין לכך צורך או סיבה מבצעיים, מובהקים ודחופים. מפקדים שחרגו מהכללים – תוחקרו, וטופלו בהקדם. זו חובתנו".

"יש לנו מפקדים איכותיים מאוד שנלחמים באומץ, במקומות בהם טעו או חרגו מהפקודות, הייתה למידה, היה גם טיפול משמעתי ופיקודי תוך כדי הלחימה. כך צריך, כך יהיה. עלינו – צה"ל ומפקדיו – להתמקד עכשיו רק בדבר אחד – השגת מטרות המלחמה. ההישגים שלנו בשדה הקרב הם תוצאה של אחדות השורות שלנו, לצד היכולת לפעול יחד בכפוף לערכי צה"ל ופקודות צה"ל".

"לסיום אני מבקש להבהיר – כפי שאמרנו מהיום הראשון, כשלנו בשבעה באוקטובר. לא לקחנו אחריות – האחריות היא שלנו. על מה שקרה ועל מה שיקרה מכאן והלאה. ובה בעת , חשוב לומר – התעשתנו מהר, יצאנו להתקפה חזקה, ואנחנו מובילים את הצבא במלחמה המורכבת הזו, מסביב לשעון, למעלה מחמישה חודשים, עם כוח רב להמשיך גם קדימה".

"אנחנו חדורי מטרה להביא את הביטחון שמגיע לאזרחי ישראל. החטופים ומשפחותיהם ניצבים לנגד עינינו כל הזמן, כך גם התושבים בדרום ובצפון שטרם חזרו לבתיהם. זו משימה שתמשך עוד זמן ארוך, ואני כמפקד הצבא אחראי עליה. אני בטוח מאוד ביכולת שלנו לעמוד במשימה הזו ביחד״.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב: "אדוני הרמטכ״ל, יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים. הדור החדש של המפקדים שלא היה שותף לקונספציה ולמחדל יוביל את השיקום והתיקון".