הקהילה הבינלאומית ממשיכה להתנגד לפעולה ישראלית ברפיח: נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שהצהיר מספר פעמים כי מדינתו מתנגדת לכל פעולה ישראלית בקרבת הגבול, אמר היום (ראשון) כי גם באיחוד האירופי מסכימים איתו שיש לדחות כל פעולה צבאית של ישראל ברפיח, שנשאר המעוז האחרון של חמאס ברצועה.

במקביל, אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, הצהירה כי היא מודאגת מתוצאותיה של מתקפה ישראלית אפשרית ברפיח, הגובלת בשטח מצרים. לדבריו, "אנו גם מודאגים מאוד מהמשך המלחמה בעזה, ומהתנאים ההומניטריים הקטסטרופליים שנבעו ממנה". דבריה מגיעים לאחר שבחודש שעבר כל מדינות האיחוד האירופי, מלבד הונגריה, הזהירו את ישראל מפני פתיחת מתקפה ברפיח שלדבריהן תעמיק את האסון ההומניטרי של כ-1.5 מיליון פליטים שנדחסו לעיר בקצה הדרומי של עזה.

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

לוחמי צה''ל בח'אן יונס  (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

במהלך התקופה האחרונה הזהירה מצרים מספר פעמים את ישראל מכל פעולה ברפיח. רק לאחרונה דיאא' רשוואן, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית במצרים, אמר כי כל מהלך ישראלי לכיבוש ציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה יוביל לאיום חמור ורציני על היחסים בין ישראל למצרים. לפי הדיווח, בקהיר הזהירו גם מפני אפשרות של מעבר פלסטינים מרצועת עזה לסיני. מקור שצוטט בעיתון אמר כי "מצרים עשויה לנקוט בצעדים דיפלומטיים שיגבילו את מערכת היחסים בין המדינות". המקור שצוטט ב"אל ערבי אל ג'דיד" טען בנוסף כי במצרים הבהירו כי ההתנצלות הישראלית על הירי לעבר אחד ממגדלי השמירה של צבא מצרים לא התקבלה. לדברי המקור, המצרים טוענים כי לא מדובר בשגגה, אלא בפרובוקציה מכוונת. 

כזכור, הוול סטריט ג'ורנל דיווח לפני חודש כי מצרים החלה לבנות בגבול עם רצועת עזה אזור חיץ בעומק 8 ק"מ. זאת כשבמקביל, הצבא המצרי קידם לעבר הגבול חיילים וכלי רכב משוריינים מתוך חשש לזרם פליטים פלסטינים לסיני. על פי הדיווח, ייתכן כי מצרים תתיר זרם מוגבל של פליטים פלסטינים לשטח סיני, כשהמספר יעמוד על לא יותר מ-60 אלף בני אדם, כך לפי פקידים מצרים. עם זאת, מושל אזור צפון סיני הכחיש את הדיווחים על בניית מחנה פליטים בשטח סיני. פלסטינים שייכנסו לשטח הסגור לא יורשו לעזוב אלא אם כן הם ייצאו למדינה אחרת, אמרו גורמים מצרים, תוך שהם מתווים תוכניות מגירה שנדונו בקהיר.