צה"ל ושב"כ פתחו הלילה (בין שני לשלישי) בפעולה בבית החולים שיפא בעזה. הכוחות פועלים באופן ממוקד לסיכול טרור ומעצר מחבלים במרחב, זאת בעקבות מידע מודיעיני שמעיד על הימצאות מחבלי חמאס בבית החולים ושימוש בתשתיות בית החולים להוצאת פעולות טרור. סמ״ר מתן וינוגרדוב, בן 20, מירושלים, לוחם בגדוד 932, חטיבת הנח״ל, נפל במהלך הפעילות.

צה"ל הודיע: סרן דניאל פרץ נפל ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בידי חמאס
השר לשעבר ששכל את בנו: "שחררו רוצחים עבור החטופים, גם את זה שהרג את בני"
ערבות רוסיה וטורקיה: אלו דרישות חמאס לעסקת חטופים | כל הפרטים

כוחות צה"ל איפשרו למאות אזרחים פלסטינים לצאת מתוך מתחם בית החולים שיפא החוצה. במסגרת הפעילות ובמהלך הכיתור, נפתחה אש על ידי מחבלים מתוך מתחם בית החולים לעבר כוחותינו, שהשיבו באש ופגעו במחבלים.

תיעוד של פלסטינים יוצאים מבית החולים שיפאא' בעזה בעקבות התקיפה (צילום :רשתות חברתיות ערביות)

בתקשורת הערבית דווח כי טנקים של צה"ל פועלים ברחבות הסמוכים לבית החולים. לטענת משרד הבריאות העזתי, פרצה במקום שריפה. עם זאת, יש לקחת בעירבון מוגבל את העדכונים שיוצאים מטעמו. 

במקביל לפעילות בשיפא, הפלסטינים מדווחים כי צה"ל פועל גם בשכונת רימאל. דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, קרא לתושבים להתפנות מהאזור ולנוע דרומה.

אמיר בוחבוט דיווח ב"וואלה!" כי גורמים בחמאס סברו כי ישראל לא תפעל עוד בבית החולים, מה שהוביל אותם לחזרה למקום. המצבע נפתח הלילה בשל מידע שהגיע מאמ"ן ושב"כ כי חבלי חמאס ובעלי תפקידים בצפון הרצועה התנקזו בבית החולים. מהמודיעין התברר שהמחבלים השתמשו בבית החולים כמפקדה, תוך שהם מנצלים שוב את החולים כמגן אנושי.

הכוחות התייצבו במספר מבנים על פי המודיעין שהתקבל, המחבלים כותרו ולא יכלו לברוח מהמקום. עד כה, נעצרו במקום למעלה מ-80 אנשים. שליטה מלאה הושגה במקום. 

ארגון הטרור חמאס פרסם תגובה, אך לא הזכיר את שיחות המו"מ: "פשע חדש התבצע על ידי צבא הכיבוש עם שחר, בתקיפה על מתחם רפואי שיפאא בעיר עזה והסביבה. הוא מתמקד ישירות במבנה בית החולים, ולא דאג לחולים, לעקורים - או לצוות הרפואי בו. הפשעים ו'מלחמת ההשמדה' המתמשכים נגד עמנו והחיים בעזה לא ייצרו שום תמונת ניצחון לנתניהו וצבאו הנאצי. מדובר בביטוי למצב של בלבול, ואובדן תקווה בהשגת הישג צבאי - מלבד פגיעה באזרחים חסרי הגנה".

עוד נכתב: "הכישלון של הקהילה הבינלאומית והאו"ם לפעול נגד 'צבא הכיבוש' מהווה אור ירוק להמשך הטיהור האתני שהצבא מבצע נגד עמנו, כשאחד מעמודי התווך - הוא השמדת מתקני הרפואה ברצועת עזה".

עוד קראו בארגון הטרור לוועד הלאומי של הצלב האדום, לארגון הבריאות העולמי ולמוסדות בינלאומיים נוספים "למלא את אחריותם להגן על המתקנים הרפואיים שנותרו ברצועת עזה, ולתעד את פשעי הציונים הנאצים נגד הרפואה. המתקנים הרפואיים מוגנים על פי אמנת ז'נבה ועל פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי".

מנהיגי החמאס (צילום:  Hassan Jedi/Flash90)
מנהיגי החמאס (צילום: Hassan Jedi/Flash90)

צה"ל מבטיח את המשך הפעילות במקום, ואף הובאו דוברי ערבית לשטח שיוכלו לקיים שיח עם החולים. בנוסף, טענו, רופאי צה"ל ערוכים לסייע לנזקקים לכך. באשר לאזרחים במתחם, החולים והצוותים הרפואיים אינם חייבים להתפנות, אך יש מעבר ליציאת אזרחים מהמרחב - נמסר. בסרטון באנגלית, אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "ננהל את המבצע בזהירות - תוך הבטחה שבית החולים ימשיך לתפקד".

כמו כן, בהמשך המבצע ולאחר שלא תשקף סכנה לכוחות צה"ל - יימשך המאמץ ההומניטרי ויספק מזון, מים ואספקה נוספת לחולים ולאזרחים במתחם: "צה״ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי וכנגד ארגון הטרור חמאס, הפועל מתוך בתי חולים ותשתיות אזרחיות בדפוס פעולה שיטתי וציני, ללא הבחנה בין האוכלוסייה האזרחית לבין מחבלי הארגון".

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי על פעילות צה"ל בבית החולים שיפאא' בעקבות מידע על בכירי חמאס (צילום :דובר צה"ל)

בהודעה נוספת שפורסמה, צורפה הקלטת שיחה בין ראש מנהלת תיאום וקישור לעזה, אל״ם איאד סרחאן, עם מנכ"ל משרד הבריאות ברצועה - ד"ר יוסף אבו ריש. בהקלטה, שהוקלטה בימים האחרונים, נאמר על ידי רמת"ק עזה: "לפי מה שאמרנו בעבר, אנחנו רואים שיש פעילי טרור בתוך בתי החולים ושהפעילות ממשיכה - ואנחנו התרענו על הפעילויות בעבר. אנחנו רואים שארגון הטרור חמאס ממשיך את הפעילות הצבאית שלו בתוך בתי החולים ושיש בהם פעילי טרור".

"אני אמרתי לך ואני אגיד לך שוב", אמר סרחאן, "אנחנו מוכנים לספק כל סיוע הומניטרי שידרש - בין אם זה דלק, מצרכי מזון, מצרכים רפואיים ותרופות כדי לעזור לתפעל את בתי החולים - כמו שעשינו בעבר, ואנחנו מוכנים. הבקשה שלנו פשוטה - הפסקה מיידית של כל פעילות הטרור בבתי החולים, כמו שראינו בבית החולים חאן יונס". עוד ביקש שישלח לו גורם מסוים, כדי שיוכל לראות "איך נוכל לעזור".

אבו ריש, מנכ"ל משרד הבריאות, משיב לו: "קיבלנו את ההודעה שלך ואני מבטיח לך שאנחנו באותו עמוד, ובתי החולים צריכים להיות מקום למתן שירותים, ואסור שאף אחד יפגע במטופלים או במתן הטיפול הרפואי בתוך בתי החולים האלה".

כאמור, לפי הודעת הצבא, השניים שוחחו על ארגוני הטרור בבתי החולים ועל הצורך בסיכולם, ונעשה תיאום מלא עם הנהלת בתי החולים.

שיחה בין צה"ל לבין מנכ"ל משרד הבריאות ברצועה (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, מדיווחים שונים מהתקשורת הפלסטינית, ישנן טענות על עשרות הרוגים ופצועים כתוצאה מהתקיפות. עוד דווח על עשרות טנקים שהתקדמו לעבר אזורי מערב העיר עזה - כאמור, לכיוון שיפאא. בנוסף, בתיעודים שונים ברשתות, נטען כי צולמו תקיפות צה"ל על בית החולים.

תקיפות על בית החולים שיפאא בעזה (צילום :רשתות ערביות)

למרות ההודעה של מנכ"ל המשרד ימים קודם לכן, משרד הבריאות הפלסטיני, הנשלט על ידי ארגון הטרור חמאס, פרסם הלילה הודעה: "אנו רואים בכיבוש הישראלי אחראי לחייהם של צוות רפואי, חולים ועקורים בתוך המתחם הרפואי שיפא. מה שכוחות הכיבוש עושים נגד המתחם הרפואי אל-שיפא הוא הפרה בוטה של ​​המשפט ההומניטארי הבינלאומי ושל אמנת ג'נבה הרביעית".

עוד נכתב כי "הכיבוש הישראלי עדיין משתמש בנרטיבים המפוברקים שלו כדי להונות את העולם ולהצדיק את ההסתערות על המתחם הרפואי אל-שיפא. המתקפה הצבאית הישראלית נועדה להמשיך ולהרוס את מערכת הבריאות בצפון עזה. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לדחות את נוהגי הכיבוש הישראלי נגד המתחם הרפואי אל-שיפא ובתי החולים בעזה. אנו קוראים למוסדות הבינלאומיים להגיע לאלתר למתחם הרפואי אל-שיפא כדי להגן עליו ועל כל מי שנמצא בו ולמנוע את התקיפה הישראלית הספציפית אליו".

בדיווחים נוספים ברשתות הערביות, הפלסטינים מדווחים על תקיפה ישראלית של מבנה בשכונת תל אל הווא בעיר עזה. נטען כי צה"ל תקף מבנה ליד בניין המועצה המחוקקת בשכונת רימאל ("העשירים") בעיר עזה, ודיווחים נוספים על תקיפה בבית במחנה פליטים נוסיראת הנמצא ברצועת עזה בין עזה לדיר אל-בלח בעיר, שבה נהרגו 6 אנשים.

תקיפה בעזה (צילום: צילום מסך)
תקיפה בעזה (צילום: צילום מסך)

נזכיר, כי בפברואר האחרון, תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" מאשר את טענת צה"ל כי מנהרה מתחת לבית חולים שיפא שימשה כמקום מסתור למחבלים והיא הגיעה עד המפקדה הראשית של ראשי חמאס. לפי התחקיר, חמאס השתמש בבית החולים ככיסוי, אחסן בתוכו כלי נשק ובנה מנהרה מתחת למבנה. מסמכי מודיעין ישראלי מסווגים מצביעים על כך שאורכה של המנהרה מוארך ב-213 מטר, פי שניים מאורך הצבא שנחשף בפומבי וכי היא משתרעת מעבר לבית החולים וכנראה מתחברת לרשת מנהרות גדולה יותר של חמאס.

על פי תמונות מסווגות שנסקרו על ידי ה"טיימס" בריטי, חיילים מצאו במתחם בונקרים תת קרקעיים, חדרי מגורים וחדר מחשבים וציוד תקשורת. גורמים אמריקאים אמרו כי המודיעין שלהם מגבה את הטענה הישראלית, כולל ראיות לכך שחמאס השתמש בשיפא כדי להחזיק לפחות כמה בני ערובה. כמו כן, המודיעין האמריקאי מצביע על כך שמחבלי חמאס פינו את המתחם ימים לפני כניסת הכוחות הישראליים, תוך שהם משמידים מסמכים ואלקטרוניקה עם יציאתם.

בית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)
בית החולים שיפאא בעזה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, קיימות ראיות בלתי תלויות משמעותיות לכך שחמאס הקים רשת מנהרות ענקית ברחבי עזה. בכירי במערכת הביטחון שדיברו בעילום שם עם ה"ניו יורק טיימס" מעריכים שרשת המנהרות היא באורך של בין 563 ל-724 קילומטרים ובעלת אלפי כניסות. המנהרה בשיפא התגלתה על ידי מעקב אחר תעלות שעברו מתחת לאדמה מיחידות מיזוג אוויר שהופעלו על ידי אספקת החשמל של בית החולים והותקנה על אחד מבנייניו. חיילים ישראלים מצאו גם ראיות לכך שאספקת המים של בית החולים הוזרמה גם למנהרה.

עוד דווח מפי גורמים ישראליים וקטאריים אמרו כי ישראל הייתה צריכה לעזוב את בית החולים כדי לעמוד בתנאי ההפוגה בנובמבר.

הסרטונים בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]