צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של 'חדשות 13', שוחח הבוקר (שני) עם אראל סג"ל ב-103FM על רקע הפעילות הדרמטית של צה"ל הלילה בבית החולים שיפא.

"פורסמה שיחת טלפון של קצין ישראלי עם מישהו בכיר מהחמאס. למה אנחנו בשיפא? בעיקרון שיפא זה אמנם נמצאת בחלק הצפוני של הרצועה, ואנחנו כבר היינו במקום הזה, צה"ל יצא משם וכחלק מההבנות מול החמאס או בעסקה, שאפשר להשמיש את הבית חולים הזה למטרות אזרחיות וזו הטעות. אזרחים חוזרים לצפון רצועת עזה, וזו עובדה. תראו את מספר האנשים שחוזרים, את מספר התקריות שהיו לנו באזורים שיצאנו. אני לא מדבר על השוק של ג'באלייה, אני מדבר על מקומות שהם חורבות ונמצאים שם. כי חמאס השאיר שם מחסנים ונקודות שעדיין אם הוא יכול לשלוח פעילים בלבוש אזרחי הוא יכול להגיע לזה", פתח יחזקאלי את דבריו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בשיפא, מה שצה"ל טוען הסיבה זה שיש שם מבוקשים של חמאס. אנשי החמאס, ואת זה ידענו שנים, מנהלים את המפקדות שלהם מתוך בתי החולים. עכשיו מה שמנסים זה להכניס את כולם לאזור מסוים בבית החולים, בטיפול הנמרץ, ולנסות לטהר את שאר המבנים. אבל מה אנחנו עושים פה? עבודה נוספת על מקום שהיה אמור להיות מטוהר. אתה במעגל אינסופי. אתה חייב לנקות אזורים, לא יודע מה ההחלטה המדינית אחר כך, אבל עד שאין החלטה אתה חייב לנקות אזורים ומשם להתקדם. שיפא זה בגב שלך, אתה עם הפנים לרפיח, מה אתה עושה? אתה לא יכול להשאיר את הגב שלך", הוסיף.

"אם נסתכל על כל רצועת עזה, אני תמיד רואה את מפות השליטה, והשטח האדום של צה"ל והירוק של חמאס, השטח שלנו לא גדל. נשאר משהו בידי חמאס שעדיין מאפשר לו גם רצף, גם קשר וגם תנועה. זו בעיה. יום אחד יחקרו את הסיפור של הסיוע ההומניטרי. אנחנו בתקשורת, אנחנו לא באמת יודעים את תמונת הקרב האמיתית וכמה אלמנטים תוך כדי הקרב משפיעים על תמונת הקרב. השאלה הגדולה, עד כמה הסיוע ההומניטרי שמר את חמאס בחיים. אפשר להגיד באחוזים, אני מאלו שנותנים הרבה אחוזים לדבר הזה. בעסקה הראשונה, חמאס היה כמעט מיובש. הסיוע ההומניטרי זו אחת התקלות הגדולות ביותר שלנו במלחמה הזו. לראייה, למה חמאס משתלט? כי הוא יודע שזה חמצן. גם אני אין לי אינטרס שירעבו בעזה מי שלא צריך להיות רעב. אם יש לך נקז שבו אתה שולף מבוקשים ואתה בפיקוח על אוכלוסייה פלסטינית, מה הבעיה שלך? מה אתה עובד עם אנשי רשות? תהיה אתה. זה הפחד הפנימי שלנו מלהיות בעל בית, לפחות בשלב הזה. אנחנו רוצים להיות שם ולא רוצים לנהל את זה. אין לזרוק ולברוח, מישהו צריך לתת לאנשים האלה", המשיך יחזקאלי. 

"או שתמגר את חמאס ותרים את החמולות למצב שהם יכולים לשלוט בשליטה שבטית, או שתגיד להם 'אתם לא יכולים, יש חמאס, בואו אליי' - אחד מהשניים תעשה. יתרה מכך, אם אין לך אינטרס להגיע לאסון הומניטרי, יכול להיות שאם עכשיו יורדים לכיוון רפיח שאסון הומניטרי הוא כן אינטרס כדי לפרוץ את הגבול למצרים. א־סיסי עושה את המעשה הכי נורא והכי מגעיל כלפי הפלסטינים. הוא אומר שהם אחים שלו, סוגר את הגבול ולוקח 5־7 אלף דולר למי שעובר. לא יהיה מנוס חברים. הירדנים, איזו צביעות. יש עזתים שלא נוגעים בסיוע הירדני על הצביעות שלהם. אני מדבר עם עזתים ורואה סרטונים, אם יש להם האשמה למישהו, הרי סינוואר פתח את המלחמה, ישראל עשתה את הדבר הצפוי - אם יש להם טענה זה לסינוואר ומדינות ערב. לא רק שזרקו אותם, הזניחו אותם, זורקים להם סיוע ומשחקים אותה כאילו הם אחרים שלהם", סיים יחזקאלי את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm