במהלך הפעילות לסיכול טרור שבוצעה הלילה (בין ראשון לשני) בבית החולים שיפא, צה״ל ושב״כ חיסלו את ראש מנהלת המבצעים בביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס - פאא׳ק מבחוח. בכירים ברצועה אמרו לאל ג'זירה כי מבחוח היה אחראי מטעם חמאס על ארגון אבטחת משאיות הסיוע ההומניטרי וכיהן בתפקיד קצין המבצעים של המשטרה בעזה.

"אסון גדול מ-1948": פת"ח במתקפה חסרת תקדים על חמאס
שוב חזרנו לשיפא: ישראל לא מסוגלת "לנקות" אזורים בעזה | יעקב פרי

ניתן להעריך שחיסולו של מבחוח הוא חלק מהניסיונות ישראלים לחסל את התשתית האזרחית של חמאס ברצועה ובכך לחסל את "צבא הצללים" של סינוואר ולנתק את צינור החמצן של מנהיג חמאס בעזה. לפי מרכז המידע לטרור ע"ש אלוף מאיר עמית, לחמאס תשתית ענפה בעזה וביהודה ושומרון של מוסדות אזרחיים המכונים "מערך הדעוה" שבמרכזן ארגוני צדקה. "הדעוה" פועלת לרווחת הציבור הרחב, בהפעלת מרפאות, מתן צדקה, חלוקת מזון, הקמת בתי ספר ובהשפעת פעילות הרווחה מגייסת תומכים רבים לחמאס.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בו בזמן משמשים מוסדות אלה כמעטפת תומכת טרור באמצעות סיוע לפעילי חמאס ולבני משפחותיהם. מערך ה"דעוה" עוסק גם בהטפה והסתה לטרור ולשנאה כלפי ישראל והטמעת האידיאולוגיה האסלאמית-רדיקלית ע"י הפעלת מערכת חינוך עצמאית ובאמצעות המסגדים , המהווים מוקדי כוח של חמאס.

פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כזכור, אמש דווח כי כ-15 משאיות עמוסות בקמח נכנסו באישון ליל לעיר עזה ולמחנה הפליטים ג'באליה כשהם מלוות ב"חוליית שמירה" שכללו חמושים רעולי פנים. 

בערוץ "א-שרק" הסעודי צוטט אחד מאנשי החוליה כשהוא טוען כי חוליית השמירה, שהוקמה באישור הפלגים והקונצנזוס הלאומי, תגן על משאיות הסיוע החל מהיום ותוודא שהן לא יותקפו או ייגנבו". לפי ההערכות, מדובר באנשים שמזוהים עם פתח ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בסוף השבוע, דווח בתקשורת האמריקאית כי ישראל שוקלת להשתמש בחברות אבטחה פרטיות בינלאומיות כדי להגן על משלוחי הסיוע ההומניטרי שנכנסים לתוך רצועת עזה. בדיווח נטען שישראל פנתה לכמה חברות אבטחה בנושא, והעלתה את הרעיון שמדינות אחרות ישלמו את עלויות האבטחה. 

במקביל, מקורות המעורים בפרטים ברצועת עזה דיווחו כי חמאס חיסל ראש של חמולה בכירה עקב "שיתוף פעולה עם ישראל". עדי ראייה ברפיח סיפרו לרשת אל-אח'באר הלבנונית כי העניין הסתבך לאחר עם הופעת "סוחרי מלחמה" שתפסו סיוע הומניטרי, וחלקם שוחחו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ע'סאן עליאן.

סיוע לעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
סיוע לעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

מקורות מצרים, חשפו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" הפרו - קטרי, על מגעים שמקיימת מצרים עם החמולות הגדולות בעזה ודנה איתם במנגנוני תיאום, להעברת סיוע וכדי להתמודד עם תופעת הכנופיות שפרצה לאחרונה בגלל צמצום תפקיד המשטרה ומנגנוני הביטחון הפלסטינים ברצועה. המקור המצרי הבהיר, שהמגעים עם השבטים ברצועת עזה, טמון בכך שהחברה הפלסטינית מבוססת על חמולות ושבטים ולמשפחות יש תפקיד חשוב והן מהוות אמצעי יעיל ומהיר להעברת הסיוע. המקור המצרי ציין, שקהיר גם מקיימת מגעים ומתאמת עם ה"זרם הרפורמי" של תנועת "פתח" בראשות מוחמד דחלאן כדי להקל על הגעת הסיוע לעקורים הפלסטינים בדרום רצועת עזה.

קודם לכן, דווח באל ג'זירה כי עליאן פנה לאחרונה למספר חמולות בולטות בעזה, זאת בניסיון לשתף איתם פעולה ובכך לעקוף את החמאס, עם זאת, ההצעה נדחתה ע"י המשפחות. עוד דווח כי אותן חמולות בולטות קיימו פגישה עם גורמים רשמיים באו"ם והביעו נכונות לשתף פעולה בנוגע להכנסת סיוע לרצועה, אך בתנאי שהדבר ימשיך להיות מתואם עם החמאס. בתגובה, ארגון הטרור ביקש לשבח את המשפחות והחמולות. ביום שבת הקרוב צפויה להתקיים פגישה בין החמאס לאונר"א, שחלק מאנשיו לקחו חלק בטבח הרצחני בישראל, זאת בנוגע למנגנון הכנסת הסיוע לרצועה. למרות מעשי ארגון הטרור, אתמול חמאס בירך את הסירוב של החמולות לשתף פעולה עם ישראל.

בפודקסט של מעריב טען לאחרונה חיים רמון כי אם ישראל לא תפגע גם בזרוע האזרחית של חמאס, היא לא תוכל להכריז על ניצחון ברצועה. "אנחנו בפלונטר גדול", אמר לעורך מעריב גולן בר יוסף ולמיקי לוין, "מבחינתי צריך לקבוע יעד: המלחמה הזאת לא יכולה להסתיים בלי למוטט את חמאס צבאית וגם אזרחית. אם לא נמוטט את חמאס יהיו לזה השלכות כמעט קיומיות. לא ייתכן שגורם שעשה את מה שעשה ב-7.10 יישאר על רגליו. אנחנו מזניחים ולא מבינים את חמאס מהבחינה האזרחית. חמאס שולט אזרחית על עזה".

פודקאסט מעריב - חיים רמון (צילום :מעריב אונליין)

"אנחנו כבשנו שטח ואני זועק כבר חודשיים שצריך להקים ממשל צבאי שישלוט על חלוקת הסיוע ההומינטרי מההתחלה ועדיין הסוף. יש דברים אלמנטריים: יש שם כנראה חרפת רעב, יש מחסור במים ויהיו מחלות. יש לנו אנשים שיודעים לטפל בזה. היום מדינות העולם עוקפות אותנו כי עושים אצלנו דברים הזויים. גלנט הכריז על פיילוט שאנחנו נמצא עזתים מקומיים וכנופיות חמושות יגנו עליהם. לא היה לזה סיכוי, אין סוחר עזתי שישתף איתנו פעולה כי למחרת הוא ומשפחתו ימצאו את עצמם תלויים. חמאס יהרוג אותם", הוסיף.

לפני כחודש חשף במעריב ג'קי חוגי את "תכנית המובלעות" הנשקלת בישראל לשימוש בחמולות מקומיות בצפון הרצועה כאלטנטיבה לשלטון האזרחי של חמאס. "הפתרון שנבחן בימים אלה במטות הביטחון בתל אביב הוא הקמה של מובלעות אוכלוסין", חשף, "מדובר על שכונות, או מתחמי מגורים, שבהם תשכון אוכלוסייה מוגבלת שאינה מזוהה עם חמאס. על ענייניהם הפנימיים יפקח ועד מנהל שכולו פלסטיני. על הביטחון יהיה מופקד צה"ל. את המימון, כך מקווים, יספקו מדינות המפרץ. בישראל חושבים על ניסוי, שאם יצליח במובלעת אחת, ואחריה בעוד אחת, ובעוד אחת – אזי בהמשך יופעלו במתכונת זו ערים שלמות".

הרעיון מבוסס על שיתוף פעולה ישראלי עם נציגים מקומיים. הוא מדיר את שתי הסמכויות הגדולות של העם הפלסטיני – חמאס והרשות הפלסטינית, ואינו מעניק להם מקום בניסוי.