המו"מ לעסקת חטופים: בצל המגעים המתקדמים לעסקה חדשה, בוול סטריט ג'ורנל דווח היום (שני) כי ישנם חששות כבדים בקרב המדינות המתווכות אודות הסיכויים להגיע לעסקה חדשה אם המו"מ לא יצלח כעת.

"אולי הם הרגו את כולם?": הדבר הראשון שפספסנו בשיחות המו"מ לעסקה
לאחר שמשכו זמן: פרטים חדשים על תשובת חמאס לישראל | דיווח

בינתיים, משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע נחתה בקטאר, שם המתווכים מארה"ב, מצרים וקטאר מנהלים מו"מ אינטנסיבי. לפי גורם ישראלי, על אף ההתקדמות המעטה עדיין ישנם פערים גדולים בעמדות בין ישראל וחמאס. על פי הדיווח, המתווכים מסרו לישראל כי "זהו השלב האחרון של המשא ומתן, ואם לא יושג הסכם, השיחות יסתיימו".

על פי דיווח ברויטרס, השלב הראשון של המתווה המוצע כולל שחרור של הנשים, הילדים, הקשישים והחטופים החולים - תמורת 700 עד 1,000 אסירים פלסטינים. כמו כן, דווח ברויטרס כי ההצעה כוללת שחרור של חיילות. עוד חמאס הציע להסכים על תאריך להפסקת אש כוללת לאחר השלב הראשון של חילופי השבויים, וכן לקבוע דד-ליין לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה לאחר השלב הראשון של חילופי השבויים. 

ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)

ככל שיעבור השלב הראשון, יגיע השלב השני של העסקה שבמהלכו ישתחררו כל יתר החטופים שבשבי חמאס בתמורה לאסירים פלסטינים נוספים. עם זאת, לא דווח מהו מספרם, והאם בחמאס דורשים את שחרור כלל האסירים מהכלא.

כמו כן, בחדשות 13 דווח אמש כי בחמאס דרשו ערבות של רוסיה וטורקיה לעסקה, אך ישראל מסרבת. עוד דורש חמאס שחרור של כלל משוחררי עסקת שליט שנעצרו שוב, אלא שבמקרה זה ישראל מוכנה לשחרור של חלקם. בנוסף, ארגון הטרור טוען שיוכל להתחייב על מספר החטופים שיוכלו לשחרר רק לאחר שבוע ההפוגה הראשון. כלומר, רק לאחר שהעסקה תיסגר ישראל תדע כמה חטופים בדיוק ישוחררו. 

הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)
הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראשונה מזה לאחר כחודש של נתק, ובצל המתיחות הגואה בין הצדדים. השניים שוחחו במשך כ-45 דקות. בתום השיחה עדכן הבית הלבן כי השניים דנו על ההתפתחויות האחרונות בעזה כמו גם המאמצים להגברת הסיוע ההומניטרי לרצועה והמצב ברפיח.

נתניהו אמר לאחר השיחה כי "אנחנו דיברנו על ההתפתחויות האחרונות במלחמה, לרבות המחויבות של ישראל להשיג את כל מטרות המלחמה: חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו, והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל - תוך כדי מתן הסיוע ההומניטרי ההכרחי שמסייע להשיג את המטרות הללו".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)