צה"ל חיסל אתמול (שני) את פאא'ק מבחוח במהלך פעילות בבית החולים שיפא. בשיחה עם ד"ר הראל חורב, היסטוריון וחוקר בכיר לענייני פלסטינים במרכז משה דיין, הוא מסביר ל"מעריב" על משמעות החיסול ועל הסיוע ההומניטרי.

אתה טוען שישראל לא עושה די בנושא ההסברה על המחסור והרעב.
"ישראל עושה טעות חמורה שהיא לא מסבירה יותר טוב ולעומק את העניין ההומניטרי. מה שקורה כרגע זה שהאחריות מוטלת עליה, וראינו את שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ואת מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ממהרים להטיל את האשמה על ישראל. אבל אנחנו לא אחראיים לרעב. מי שאחראי לרעב זה חמאס, וישראל צריכה להגיד את זה ולהסביר את זה במפורש - מכיוון שהוא שודד את המשלוחים, ומוכר אותם במחיר מופקע לאחר שאגר לעצמו מה שצריך. יש לו מדיניות ברורה להשתמש ברעב הזה כמנוף לחץ בינלאומי על ישראל, וישראל לא אומרת את זה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)
מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)

לשאלה על צפון הרצועה והסיוע ההומניטרי, ענה: "כל העניין הזה מראה שעלינו כישראלים להיות סבלניים, כי חמאס מאבד שליטה ואיבד שליטה בחלקים נרחבים ביותר של הרצועה. הוא תמיד ינסה לשקם ולהקים מחדש אבל לא קל לו בכלל, וזה מספק הרבה מאוד הזדמנויות מבצעיות לצה"ל - כמו שקרה בשיפא. כל פעם שהם מציצים החוצה - זה מספק הזדמנות מבצעית. לא מדובר רק במופע שלילי של חמאס. אלא נותנים להם להופיע מחדש כדי שצה"ל ידע במי לפגוע".

פאא'ק מבחוח - האם מדובר בחיסול משמעותי או שמא מדובר בהרבה יחסי ציבור?
"כמו בכל מלחמה, אנשים מקודמים בתוך המערכת בעקבות אובדן של אחרים. במקרה שלו, יכול להיות שהוא במשבצת הזאת. אדם שלא בלט במיוחד, עד היום, אבל התקדם והפך לבכיר מעין קמב"ץ בעקבות המלחמה".

ביה"ח שיפא בעזה (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"צריך להבין שחמאס הפסיד הרבה מאוד אנשים והרבה מאוד קצינים ולכן לא מפליא שהרבה מאוד אנשים צצים לנו פתאום והופכים להיות משמעותיים", מסביר. "במקרה שלו, יש גם זווית נוספת שמלמדת אותנו איך חמאס בנוי ועובד. הנושא של רשתות משפחתיות ואמון שמבוסס על קרבה משפחתית, אפילו כאלו שמגיעים מהכפר שלפני 1948. איפה גדלת, איזה מחנה פליטים היית, מי המשפחה שלך, אח שלך - כמו במקרה הזה - אלו הרשתות החברתיות עליהם בנויה חמאס", אמר.

פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"כלומר", הוא מסביר, "זה לא מכל הבא ליד. זה ארגון חשאי שעובד על גיוס אישי. גם במקרה הזה, פאיק אל מבחוח הוא אחיו של מוחמד אל מבחוח שחוסל בדובאי. יש לו עברית מצוינת והוא ישב כלא לפני 15 שנה. לפני שנתיים הוא אפילו התראיין בגלי צה"ל. זה משהו שהוא נפוץ בחמאס. כך גם במקרה של סינוואר עצמו ואחיו - כל הקרבה המשפחתית מהווה בסיס חשוב להתארגנות חמאס והכל מבוסס על אמון".