ד"ר עימאד גד, בכיר לשעבר בפרלמנט המצרי, התראיין לאל חדאת' הסעודי והתייחס למתיחות עם ישראל, זאת על רקע החשש כי עקורים מרפיח יברחו מהמלחמה ויכנסו לתוך מצרים. 

המחבלים בשיפא היו בהלם ונכנעו: ישראל מצאה ראיית זהב
לא ייאמן: כך הועבר התיעוד שהוביל להדחתו של קמ"ן פיקוד דרום

תחילה נשאל האם לדעתו ישראל אכן יכולה להבטיח ערובות כאלה למצרים, ולוודא שאכן עקורים לא יעברו דרך הגבול ויכנסו למדינה. על כך השיב: "אם נשיא ארה"ב, הממשל האמריקני ומנהיגי האיחוד האירופי אומרים וביידן ספציפית אמר שנתניהו לא הגיש לו תוכנית ברורה בנוגע לרפיח, דהיינו תוכנית שתבטיח את חיי האזרחים, מיליון וארבע מאות אלף, שנמצאים שם, שלא יאונה להם רע".

"על כן", הוסיף, "הוא עצמו אמר 'אנחנו נפעל לפני שנתחיל בתוכנית הזאת'. אבל לומר שמודיעים לקהיר ומעדכנים אותה בעניין, כאילו שקהיר כבר הסכימה לו, אין הדבר מתיישב עם השיחות של הנשיא עם האירופים היום, עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, כשאמר "אנו מתנגדים לכל פעולה צבאית ברפיח" וכו'".

"נתניהו רוצה את הפעולה הזאת ולוחץ על מנת להוציא אותה לפועל ואני סבור שמופעלים לחצים על שני הצדדים", הסביר. "חמאס נתונה ללחצים כבדים, בפרט מקטר. ישנו מידע לפיו קטר הזהירה מסחבת והזהירה את מנהיגי חמאס כי המשך הסחבת יביאו לסילוקם מדוחה. ישראל נתונה ללחצים אמריקניים ואירופיים. אפילו ג'ק שומר שהוא מהיהודים החשובים".

כשנשאל האם לישראל יש בכלל אפשרות להגיש ערובות כלשהן, לפיהן איש מרפיח או מעזה לא יעבור לצד המצרי, השיב: "לא. אני סבור שלא ניתן להגיש ערובות כאלה מהסיבה הפשוטה מאוד שאם הדבר יקרה הם לא ייכנסו מרצונם, אלא ייכנסו בצל הפצצות ותקיפות".

עוד הסביר: "אילו יחליט הצבא הישראלי לפלוש לרפיח עם מיליון וארבע מאות איש שנמצאים בה, לאן האנשים יברחו מפני הירי, הטנקים, הכטב"מים, הרעב, הצימאון, המחסור בתרופות וכו'? ללא ספק במקרה כזה הם ייאלצו להיכנס לשטח מצרים, ועל כן - איך אפשר לתת ערובות? צריך ערובות שהם יחזרו לצפון".

"על כן, די לנו בלעקוב אחר הוויכוח הקיים בין יאיר לפיד לנתניהו והחבורה שלו על מנת לגלות שיש הרבה תמרונים והונאות פוליטיות רבות ושלא ניתן להגיע לפתרון כל עוד אנו נמצאים בין פטיש הימין הישראלי לסדן הימין הפלסטיני. הקיצוניות מגיעה מהימין הישראלי וגם מהימין הפלסטיני. על כן, אם יתנו הזדמנות לממשלת הטכנוקרטים שמינה אבו מאזן לאחרונה ושחמאס תקפה ודחתה, יחד עם ג'ק שומר שקרא לעריכת בחירות בישראל, אילו ייערכו בחירות כאלה ותעלה ממשלה מתונה יחסית, במקרה הזה ייווצר חיבור בין זרם המתונים בצד הפלסטיני לזרם המתונים בישראל ונוכל להגיע להסדרים מדיניים שעל פיהם ישראל תהפוך למדינה נורמלית ובטוחה שחיה בביטחון וביציבות באזור".

הטקסט תורגם בסיוע: ביירון - חברת תרגום וכתיבה