לצד מבצע מוצלח של צה"ל בבית החולים "שיפא" ומערב עזה וחיסול בכירי ההנהגה האזרחית ברצועה, ישראל עדיין מדשדשת בגלל לחץ בינלאומי ולא כובשת את רפיח. אור פיאלקוב, שעוקב מקרוב אחרי התקדמות המלחמה באמצעים של מודיעין גלוי, סקר בשיחה עם "מעריב" את שהתרחש ברצועה בימים האחרונים, וניסה לתת תמונת מצב באשר להמשך.

הלוי בשיפא: "מכוונים לחיסול בכירים, זה יפעל לטובת המו"מ לעסקה"
בכירי "מטה הגדה" נעצרו, מאות נכנעו: צה"ל ממשיך להמית אסון על חמאס בשיפא | פרטים חדשים

"בימים האחרונים עסוק צה"ל במבצע בבית החולים "שיפא" בעזה. הוא פתח את המבצע עם מתקפה של עשרות טנקים ויחידות מיוחדות  בעקבות מידע מודיעיני לפיו בכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי מסתתרים בבית החולים", אמר פיאלקוב. "מידע מודיעיני מדויק של שב״כ העלה כי בכירי החמאס והג'יהאד האסלאמי ראו בבית החולים מקום בטוח".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, בבית החולים שיפא (צילום: דובר צה"ל)

פיאלקוב ציין כי "צה״ל פתח את המתקפה עם תקיפות רבות מהאוויר, כולל השמדת קומה באחד מהבניינים בבית החולים. הכוחות, אוגדה 162, שב"כ, חטיבה 401, חטיבת הנח"ל וכוחות מיוחדים כולל שייטת 13, הטילו מצור על בית החולים, כבשו אותו והציבו צלפים מבסיס לבית החולים כדי למנוע ממחבלים לברוח. תחילה שייטת 13 הגיעה תוך 15 דקות על נגמ"שי איתן לבית החולים ללא התנגדות, לאחר 20 דקות הצטרפו אליה כוחות מחטיבה 401, עם טנקים, נגמ"שים ודחפורים וכיתרו את בית החולים. מהירות הפעולה מצביעה על החופש המבצעי שיש לצה"ל בצפון הרצועה".

"צה״ל התחיל לפנות את כל המתחם תוך שהוא משאיר רק את החולים והרופאים. בבית החולים התמקמה כמות גדולה של מחבלים, שירו מתוך בית החולים על חיילי צה"ל", אמר פיאלקוב. לדבריו, "הלוחמים חיסלו עד כה כ-90 מחבלים, ולמעלה מ-350 נעצרו ונחקרו, כולם אנשי חמאס וג'יהאד אסלאמי שבחרו להסגיר את עצמם לצה"ל. ההפתעה ממהירות הפעולה וחוסר ההתנגדות היא זו שגרמה למחבלים להסגיר את עצמם. מעל 160 חשודים נלקחו להמשך חקירה בשטח הארץ".

הפשיטה בשיפא (צילום: רשתות ערביות)
הפשיטה בשיפא (צילום: רשתות ערביות)

פיאלקוב הסביר כי 'שיפא' הופך להיות מכרה זהב לחיסול הטרור, חוקרי השב"כ חוקרים כבר בבית החולים את העצורים לפני שהם מעבירים אותם לישראל. המידע מתורגם מידית למודיעין, וחלק מהתקיפות והחיסולים של צה"ל התבצעו בגלל המידע המודיעיני. המבצע יצמצם עוד את הירי הרקטי לעוטף מצפון הרצועה.

נתפס חומר מודיעיני רב, כולל ארכיונים צבאיים של החמאס שרוכזו בבית החולים, וגם קלסרים שהחמאס גנב ממעבר ארז ב-7 לאוקטובר ובהם מידע רגיש של יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים. כמו כן נעצרו מפקדים בדרג בינוני, אך כנראה שמפקד חטיבת עזה, עז א-דין אל-חדאד, לא נמצא ב"שיפא". אולם, לפי מקורות עזתים, צה״ל עצר את מנהיג הג׳יהאד האסלאמי חאלד אל-בטש בבית החולים".

עוד אמר, כי "אל-בטש הוא אחד מבכירי הזרוע המדינית של הג׳יהאד האסלאמי, עומד מאחורי המנגנון הכלכלי והמנהלתי של הארגון. אחד ממנהיגו, סמל רציני שישב בכלא בישראל, ברשות, ובמצרים. הוא יליד ג'בליה בצפון הרצועה, למד במצרים בשנות ה-80, שם הצטרף לתנועת 'האחים המוסלמים', נעצר על ידי שלטונות מצרים על רקע חברותו בארגון טרור, גורש לעזה, השתתף בשנת 1987 באינתיפאדה הראשונה, ונכלא כמה פעמים בישראל.

לאחר הקמת הרשות הפלסטינית ב-1994 היה מתנגד לשלטון הרשות ונעצר חמש פעמים על ידי שירותי המודיעין הפלסטינים. הוא מקורב לחמאס, בעל הקו ניצי בהנהגת הג'יהאד האסלאמי, וייצג את הג'יהאד בכל שיחות הפסקת האש מול ישראל.

הוא היה אחראי על ארגון 'צעדות השיבה' בשנת 2018, התנגד לדרישת הזרוע הצבאי של הג'יהאד לפרוש מהחמ"ל המשותף ביחד עם החמאס. ב-2019 לאחר חיסול בהא אבו אל-עטא, מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד על ידי ישראל, תועד אל-בטש יושב בסמוך למנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ומחזיק איתו ידיים. רבים מבני משפחתו עוסקים בטרור וחוסלו בעקבות כך והוא בעצמו יעד חיסול של ישראל. חקירתו תביא מידע מודיעיני משמעותי ומהווה הישג משמעותי לישראל".

חאלד אל-בטש (צילום: רשתות ערביות)
חאלד אל-בטש (צילום: רשתות ערביות)

לדברי פיאלקוב, "ההישג של התפיסה האיכותית הזו, דומה להישג שנרשם בחיסול של מרואן עיסא, סגן הזרוע הצבאי של החמאס ועאזי אבו-טאעמה, מח"ט מחנות המרכז בחמאס לפני שבועיים". ‏עוד ציין, כפי שכבר פורסם, כי "אין מידע על חטופים ב'שיפא'

פיאלקוב אמר עוד כי "במקביל לפשיטה, דובר צה״ל קרא לכל התושבים באזור שכונת רימאל ובסביבת בית החולים להתפנות מהאזור ולעזוב את העיר עזה. פליטים רבים עוזבים את מערב עזה דרומה לאזור הבטוח במואסי. כמו כן, צה״ל עצר את צוות אל ג׳זירה שהיה ב'שיפא'".

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, בבית החולים שיפא (צילום: דובר צה"ל)

"במערב עזה מתבצעות תקיפות אוויריות וארטילריות בכל השכונות מסביב ל'שיפא' בשכונות רימאל, שאטי ושייח' רדואן'", ציין פיאלקוב. "ישנם דיווחים על קרבות של חיילי צה"ל בליווי טנקים באזור הנמל בעזה, כולל שימוש במסוקים. תמונות מעזה מראות דחפורים וטנקים דרומית מזרחית לבית החולים שיפא. עוצמת הלחימה ועצם ההתמשכות שלה בשלושה ימים האחרונים מראים כי ‏החמאס התחיל לשקם את היכולות הצבאיות שלו בעיר עזה, הלחימה שלו מאורגנת, ולא נראה שהלחימה היא של קבוצות קטנות או בודדים, בעיקר בגלל שההנהגה הבכירה של חטיבת עזה לא חוסלה".

עוד אמר, כי חטיבת הנח"ל פועלת בעיירה אל-זהרא בדרום עזה, צפונית לנוסייראת, ובעיירה קרארה פועל כוח של חטיבה 7 ומתקדם בתוך המובלעת היחידה שנשארה צפונית לח'אן יונס. תקיפות אוויריות רבות מתרחשות גם בג'בליה צפונית לעזה, במחנות המרכז וברפיח. ברשתות הערביות - הפתעה מוחלטת לחמאס, אלפי דיווחים בימים האחרונים מראים את גודל התדהמה וההפתעה שאחזה בערבים בעזה. המבצע ימשך עוד כמה ימים, וישנם עוד כמה מבנים שצה"ל מכתר שכנראה יש בהם מחבלים".

צה״ל מחסל את ההנהגה האזרחית ברצועת עזה

לפי פיאלקוב, "במקביל למבצע ב'שיפא', צה"ל מחסל את המנהל האזרחי בעזה. זוהי סדרת חיסולים שמתרחשת ביממות האחרונות כנגד אנשי חמאס שאחראים על ניהול החיים האזרחיים והסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה. המטרה היא לנתק את האחיזה של חמאס מהסיוע האזרחי".

"תחילה צה"ל חיסל את פאא׳ק מבחוח בבית החולים "שיפא", אשר היה אחראי באופן ישיר על אבטחת משאיות הסיוע בצפון רצועת עזה. בנוסף חוסל אמג'ד חתת, מנהל ועדת החירום של החמאס במערב עזה. בכיר במשטרת החמאס, אבו חמזה ראד אל־בנא, חוסל ביחד עם בני משפחתו, הוא היה מעורב בחלוקת האספקה ההומניטארית בצפון רצועת עזה. מחמוד אל-באיומי, מפקד משטרת החמאס בנוסייראת חוסל ביחד עם מלוויו בשעה שנסעו ברכב סמוך למחסני האספקה של אונר"א במרכז הרצועה".

פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
פאא׳ק מבחוח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"ברפיח חיסל צה"ל בכירים בוועדות החירום של חמאס במרחב: סיד קטב אלחשאש, אסאמה חמד צ׳היר ומחמד עוצ׳ אלמלאלחי, ראשי ועדות החירום בצפון ומזרח רפיח. לצידם חוסל גם האדי אבו אלרוס, שהיה קצין המבצעים של ועדות החירום. הבכירים היו אחראים על הסיוע האזרחי ברפיח, וחיסולם מצטרף לחיסול נצ׳אל אלעיד בשבוע שעבר, אשר שימש כיושב ראש ועדות החירום במחוז רפיח, ואף ניהל את כלל הפעילות התנועתית של המחוז.  כל המחוסלים חוסלו בבתיהם, המשמעות היא שהם לא ראו בעצמם יעד לחיסול ולא הסתתרו או חיו במחתרת".

מסדרון נצרים

לדברי פיאלקוב, "צה״ל ממשיך בעיבוי המסדרון, מציב אנטנות תקשורת מיגוניות, ובונה בסיסים במסדרון שמנתק את עזה מדרום הרצועה. בכך הוא מונע ממחבלים לנוע צפון או לברוח דרומה בלי להיות מחוסלים על ידי צה"ל".

רפיח

באשר לרפיח אמר פיאלקוב, כי "למרות הכל, צה"ל עדין מדשדש בחודשיים האחרונים בגלל לחץ בינלאומי ולא כובש את רפיח".

התמונות בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]