מג״ד 77, סגן אלוף שמעון פוטרבני, היה מג"ד השריון הראשון בגזרת עזה כשהתחילה מלחמת "חרבות ברזל". גדודו תפס קו באותה שבת בגזרת עזה, בשטח שהשתרע מזיקים ועד "חץ שחור", והיה אחד מהכוחות שאמור היה למנוע את חדירת המחבלים ב-7 באוקטובר. באותו יום הכוחות תחת פיקודו הסתערו ביישובי העוטף, חיסלו מאות מחבלים באמצעות טנקים בודדים והצילו חיים של אזרחים רבים. בעת שאשתו וילדיו שביקרו אותו בשבת שהו במוצב הגדוד "יפתח", שגם אליו חדרו מחבלים ונבלמו, פוטרבני פעל להצלת אזרחים. הלוחמה בין הבתים נועדה לטיהור המרחב בשטח ישראל, לוותה בפינוי הפצועים, וכמובן בהיתקלויות הראשונות של אותו הבוקר.

סער היה אמור לפרוש הערב מהממשלה - אך זה מה שנתניהו הציע לו ברגע האחרון | דיווח
החטופים ששבו מגיבים לשרה נתניהו: "סליחה שנחטפתי"

גדוד 77 ספג אבדות כבדות באותו יום, מעל 20 חללים. סא"ל פוטרבני לא יצא לרגע הביתה, הטנקים עם חייליו כבר ביום השלישי למלחמה חדרו לשטח העזתי והפציצו את מוצבי חמאס. הוא רואה ברגע הזה שבו התחלפו היוצרות והגדוד שלו בחזית של צה"ל כולו שינה פאזה מהגנה להתקפה, רגע משמעותי. הוא מקווה שכך גם ראה את הרגע הזה תושב נתיב העשרה, אם הביט באותה עת מערבה. משם המשיך הגדוד ונכנס ישירות לתמרון בלב הרצועה. מאז ועד היום, גדוד 77 תחתיו, נוטל חלק מרכזי בתמרון הקרקעי. פוטרבני התרגש כשהכוחות פילחו את הרצועה והגיעו לים, כשכבשו את המוצב של אחמד סינוואר ("האח של") ובהמשך, גם כשנעליו דרכו בביתו של אותו מחבל בכיר.

בתחילתו של התמרון הגדוד לחם בצפון הרצועה וכיתר מדרום את אזור בית החולים "שיפא". פוטרבני מספר שהתחושה בכניסת הכוחות לראשונה ל"שיפא" הייתה של רגע היסטורי ממש, "שיפא" לדבריו הוא סמל, או לפחות היה כזה. כיום צה"ל נאלץ לחזור שוב ולטהר את קן הטרור הזה, כתבנו ביקש לדעת איך נתפס הריטואל הזה בעיניו. פוטרבני אמר שברגע שהצבא יוצא ממתחם, האוכלוסייה האזרחית חוזרת. תחילה מגיעים נשים וילדים ולאחריהם גברים, שביניהם מן הסתם, גם מחבלי חמאס. לדבריו אין לו בעיה לחזור ל"שיפא", או לכל מתחם אחר גם פעם שלישית ורביעית.

הישגים רבים. התמרון הקרקעי בח'אן יונס (צילום: פלד ארבלי)
הישגים רבים. התמרון הקרקעי בח'אן יונס (צילום: פלד ארבלי)

בביקור החוזר צה"ל הביא הישגים בעלי חשיבות. "כל פעם שחוזרים, מעמיסים שם משאיות במחבלים", אמר. הוא ציין כי כשיצאו מ"שיפא" בחזרה לארץ, הכוחות עברו דרך קיבוץ בארי. זוגות אופניים של ילדים עדיין היו מוטלים שם מיותמים בצידי הדרך, וזה צבט לו בלב. כיכר החייל האלמוני, מוסדות השלטון של העיר עזה, שכונת רימאל ומוצבי חמאס שבעיר הם נקודות ציון נוספות שהגדוד תמרן בהן.

בקרבות ברצועה עד כה, הגדוד חיסל עשרות מחבלים, השמיד פירים, איתר אמצעי לחימה רבים ובפשיטות על יעדים רבים איתר והשמיד אמצעי שליטה של האויב גם במסגד ובבתים לכאורה תמימים. המג"ד מספר שבין השאר מצאו סדנת ליצור רקטות ארוכות טווח, עם תנורים וציוד, שהרושם היה "שהכל שם חדש ופעיל". הוא רואה ערך רב בפעילות הקרקעית הזו, שמאפשרת לכוחות לחשוף סדנה כזו וגם משגרים רבים הטמונים באדמה, שלא ניתן לאתר אותם ממרחק, או מהאוויר. בחודש האחרון הגדוד מתמרן בח'אן יונס ומביא הישגים רבים. בשבוע שעבר הסתיימה משימתו של הגדוד במגדלי חמאד שב"שכונה הקטארית", שם תפקידם היה לכתר את המתחם, לבדוק אוכלוסייה ולאפשר לכוחות קומנדו וגבעתי סביבה נוחה יותר לפעילותם בתוך המבנים.

לוחמי גדוד 77 וכתב מעריב בח'אן יונס (צילום: פלד ארבלי)
לוחמי גדוד 77 וכתב מעריב בח'אן יונס (צילום: פלד ארבלי)

גדוד 77 כחלק מחטיבה 7 התקדם עד כה לאורך ח'אן יונס וכתש בעיר את האויב מצפון לדרום. כעת הגדוד בנוהלי קרב, לקראת מבצעים המשכיים שלדברי המג"ד, יגיעו בקרוב. במקביל הגדוד מבצע משימות במרחב ממנו יצאו מחבלים ב-7 באוקטובר לטבח בישראל. במרחב הזה, כוחות צה"ל אחרים שפעלו לפניהם, השאירו את חותמם בדמות הריסות של מבנים רבים בשכונה. הלוחמים פועלים במטרה לחסל מחבלים, לאתר תשתיות של תת קרקע שמשרתות את המחבלים ובנוסף הגדוד מחזיק את הציר הלוגיסטי, אותו מסדרון בצד המערבי של ח'אן יונס.

במהלך הסיור בעזה, כתבנו זכה למפגש בין דורי, לרבות מורשת קרב. דודו אשבל, הוא ללא כל ספק דמות שונה בנוף, בן 74, אב לארבעה ילדים ועשרה נכדים. אשבל, בוגר סיירת צנחנים, טוען שכבר במלחמת יום כיפור היה מילואימניק ובהמשך היה בין המקימים של יחידת הניוד, של נהיגה מבצעית בחטיבה 551, לפני 31 שנה. לאורך השנים אימן נהגים בנהיגה מבצעית. אשבל מבסוט במיוחד מדברים שאמר לו שר הביטחון: "מה שהתחלנו פעם בצבא, היום כל הצבא נוהג ככה".

פגשנו גם את החייל אלישע תם, תושב פדואל, שבתפקידו הוא טען מג"ד. איתן מור, בן דודו של אלישע ובן גילו, נחטף ממסיבת "נובה" לעזה. תם מודע לגודל השליחות, הוא נלחם לדבריו "בשביל איתן, בשביל שאר החטופים ובשביל כל עם ישראל". הוא חד וברור: "צריך לבער את הרוע שיש פה".

טנק של צה"ל בח'אן יונס (צילום :פלד ארבלי)

אלעד צורי, מח"ט חטיבה 7, הוסיף שלחטיבה הישגים צבאיים רבים וגם העובדה שהשתתפו במבצע להשבת חטופים משמעותית בעיניו. באחד המבצעים הם לקחו חלק בהחזרת שתי גופות של החטופות יהודית וייס ונועה מרציאנו ארצה. "זו זכות גדולה להשתתף במערכה הזו. לנצח הרבה קרבות קטנים שכולי תקווה שינצחו את המערכה". לוחמיו, כך הוא אומר, "לוחמים כבר הרבה מאוד ימים עם חיוך". המח"ט שמח לראות שיש מקומות אליהם תושבי העוטף חוזרים ומעבדים את השדות, זו "העוצמה של עם ישראל" בעיניו.

שקד נינבור, בן 24, מתל עדשים, מפקד החפ"ק של שמעון המג"ד, מבטיח לנו: "צה"ל ינצח".