מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות המשמעותיות ביותר שלה. המלחמה שהחלה בשבעה באוקטובר גבתה מחיר של אלפי חיילים ואזרחים והכניסה את כולנו למסלול עמוק של חשיבה מחדש. יחד עם זאת, עוד בטרם מלחמת חרבות ברזל, מדינת ישראל לאורך השנים לקתה בבעיה עצומה של חוסר הסברה, או הסברה שאינה מספקת דיה. מספיק לראות את היסטוריית שרי ההסברה המפוארת של מדינת ישראל לאורך השנים כדי להבין שהנושא הכי חשוב שיש, היה במקרה הטוב כמטבע עובר לסוחר.

כליכודניק, עדיף שמפלגת העבודה תוביל את השמאל ולא גנץ ולפיד | קליינר
התקפלות קיש בנושא טקס פרסי ישראל מהווה ניצחון לחברה הישראלית | ד"ר אור ברק

למי שחושב שהדבר לא חשוב, איננו מבין את שדה הקרב במודרני. כיום, חשובה יותר תמונה נכונה אחת שמשפיעה על מיליארדי אנשים מאשר עוד טנק. נכון, אסור לזלזל לרגע בתמרון הקרקעי וחשיבותו להמשך הניצחון במלחמה, אך המשך העמקת הניצחון חייב להיות בהמשך העמקת הזירה ההסברתית. השכילו להבין זאת היטב במערך ההסברה הלאומי של ישראל והעבירו את זירת המאבק לבירות העולם השונות. תמונות הילדים שנרצחו ונטבחו חיים, נשים יהודיות שנאנסו וכן עוד 240 אזרחי ישראל שנחטפו לעזה על ידי הצורר הנאצי, היו הרקע לקפה הבוקר של גרמנים, אמריקאים ואירופאיים רבים. 

מדינת ישראל מנהלת כרגע את מלחמת העולם החופשי מול ציר הרשע. באופן שאיננו מקרי, הדבר הזה כבר קורה אלפי שנים. בימים אלה בהם אנו מציינים את חג הפורים, אנו מבינים כי גם נגד המערך הכי משומן שיש, כזה שהחליט לגייס את כל "העולם הנאור" של אז נגד עם ישראל, יש רק דרך אחת לנצח - אמונה בצדקת הדרך וכן הסברה ראויה.

אסתר המלכה עצמה אמרה למרדכי היהודי רגע אחרי הגזרה הגדולה להשמדת היהודים כי מטרתו אחת: "לך כנוס את כל היהודים". במילים אחרות, זו ככל הנראה מסיבת העיתונאים הראשונה בהיסטוריה המודרנית של האסטרטגית הראשונה בעולם העתיק. כאשר מוסיפים את דבריה של אסתר על כך שיש להוציא אגרות, קרי, הודעות לתקשורת, לכל המקומות כדי להודיע על ניצחון היהודים, אנו מבינים כי גם היא הבינה את חשיבותה של המילה הכתובה בשדה הקרב, אי אז לפני אלפי שנים.  מאז זירות המלחמה המודרניות התפתחו והשתכללו אבל דבר אחד לא השתנה וזהו הצורך האמיתי בהסברה, כזו שתואמת את רוח התקופה ויכולה להעביר את המסרים הראויים בפריים אחד. 

שער האקונומיסט שציין כי "ישראל לבדה" הוא סיפור כל העולם כולו וסיפורו של העם היהודי אשר צוין פעמים רבות בהיסטוריה שלנו, אם זה בספר במדבר במאבק של בלעם, נביא האומות המאוחדות נגד ישראל בו ציין כי: "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". במילים אחרות, ציין בלעם כי כאשר עם ישראל הוא לבד, הוא שומר על זהותו ודרכו. אליו הצטרפה שנים רבות מאוחר יותר גם גם אמירתו של ראש הממשלה בן גוריון נגד האו"ם בו ציין כי "עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים".

אם כן, ברור כי המהלך החשוב ביותר במלחמה הוא לא רק המשך העמקת הניצחון נגד הצורר הנאצי בשטח אלא גם ובעיקר ניצחון במערך ההסברה שיבהיר לכל ראשי העולם כי עם ישראל חי וקיים. 

אודי טנא הוא יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים בארץ ובעולם. משמש כקצין בדרגת רב סרן במילואים שפעל השבוע ברצועת עזה