על רקע המשך המשא ומתן לעסקה לשחרור החטופים, והכוונה של ישראל לפעול ברפיח, שר הביטחון יואב גלנט המריא לארה"ב במהלכו ייפגש עם מקבילו האמריקני. בתוך כך, ראש אגף התכנון במטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') נמרוד שפר אמר הבוקר (ראשון) כי אחת המטרות של הביקור היא למנוע אמברגו נשק של ארה"ב על ישראל.

בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM, הוסיף כי "יש הבדל בין אמברגו לבין צעדים. אפשר לעשות כל מיני צעדים, למשל להאט משלוחים, למשל פריטים מסוימים להגיד 'אנחנו בוחנים את הבקשה', יש כל מיני דרכים בפוליטיקה להקשות מאוד".  על מבצע אפשרי ברפיח, אמר: "אני חושב שלעשות מבצע ברפיח היה נכון, חיוני ואפשר היה לעשות אותו בשבועות הראשונים למלחמה. מדינת ישראל בחרה לא לעשות אותו מאיזושהי סיבה, מאחר ולא היה שום תכנון להמשך הדרך ואף אחד לא רצה לדבר על מה יהיה ביום אחרי בכוונת מכוון, אז לא נלחמנו ברפיח, ולדעתי ההזדמנות הזאת כבר איננה נמצאת בידינו".

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"למה אני מתכוון כשאני אומר 'אם האמריקנים יגידו לנו אתם לא תילחמו ברפיח, לא נילחם'? לזה שאנחנו לא נילחם ברפיח, אולי נעשה מבצעים מאוד קטנים וממוקדים אבל לא נראה שום דבר דומה למה שהיה בחמשת החודשים האחרונים ברצועת עזה, אם האמריקנים יגידו לנו לא", הוסיף.

על ההצהרה של נתניהו כי ישראל תפעל ברפיח גם ללא תמיכה אמריקנית, אמר: "אני חושב שזו אותה יהירות וזחיחות שהביאה אותנו במידה רבה עד הלום. זה אפילו מביך להקשיב לדברים האלה. אם ארה"ב תתנגד למבצע של צה"ל או של מדינת ישראל ברפיח, ישראל לא תילחם ברפיח. להגיד, 'למרות מה שאתם אומרים, על אפכם ועל חמתכם אנחנו נילחם ברפיח', אלה מילים שנועדו בעיניי בעיקר לרצות את הבייס שלו ואין להן שום אחיזה במציאות. צה"ל לא יילחם אם האמריקנים יתנגדו. אם האמריקנים יגידו לנו את אותו 'don't' שאמר הנשיא לפני חמישה חודשים לאיראן ולחיזבאללה ולאחרים במזרח התיכון, אנחנו לא נילחם ברפיח".

שפר גם התייחס להמשך הלחימה בצפון, כשלטענתו לישראל אין שום תכנית לפתרון הבעיה מול חיזבאללה: "אין שום תוכנית ואם יש כזאת אף אחד לא מספר אותה לאזרחי ישראל. אם ממשלת ישראל הייתה רוצה להתקדם בצפון, היא הייתה לפני 4.5 חודשים מושיבה צוות ואומרת לו, 'תמליץ לי עכשיו איך ומתי להחזיר את התושבים המפונים'. העובדה שהיא לא עושה את זה כבר חצי שנה, מראה שהיא לא רוצה לעשות את זה. זה מתסכל כמו שזה נשמע, קשה להגיד את זה, אבל זאת העובדה".