רס״ל עילי דוד גרפינקל, לוחם ביחידת דובדבן נפל בסוף השבוע בפיגוע הירי סמוך לצומת הפרסה בבנימין. מנכ"ל "הביטחוניסטים", סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm והתייחס לפיגוע החריג.

"פיגוע של מחבל שמבצע אותו לבדו, די מיומן. די מזכיר את הפיגוע שהיה במרס 2002, בוואדי חרמיה, צומת המשטרה הבריטית. אז זה היה מחבל נושא נשק צלפים ומצליח לפגוע במשך שעות באזרחים ובכוחות הביטחון וכאן מחבל מגיע מוקדם בבוקר מתמקם בנקודה גבוהה, מוצא מיסתור ומחסה ופוגע פעם אחת באוטובוס ופעם שנייה כשמגיעים  כוחות לגזרה, מצליח לצלוף בהם ולפגוע בהם ולצערנו גם הורג חייל צה"ל עד שמצליחים לפגוע בו. הביקורת היא על משך הזמן שלוקח לצה"ל לפגוע באותו מחבל, אמנם יתבצע תחקיר, אבל ידוע שגם כשידעו איפה הוא נמצא, השתהו מלבצע ירי ולפגוע בו", אמר בפתח דבריו.

לדבריו, "כמובן שאלה הערות ששומעים עוד לפני שבוצע תחקיר צבאי מסוגר אבל צריך לזכור גם כשהכוחות לא מרוכזים, כשהוא נמצא בנקודה גבוהה ושולטת יש לו את היכולת והיתרון הטופוגרפי בשטח לפגוע בכל מי שמגיע כמעט מכל כיוון. אבל באמת יכול להיות שהיתה טעות טקטית בנקודה שבה הכוחות ירדו, באופן ההתקדמות, אבל זה רק אחרי התחקיר וכל מה שנאמר עכשיו זה לא יהיה מקצועי".

כמו כן, ציין בוסקילה כי "בתקופה הזאת הסתה מאד גבוהה, בטח ובטח של חמאס שרוצה לבצע פיגועים בתקופת הרמדאן ולהשתמש בהם ככלי נשק כדי לפתוח חזית נוספת. צה"ל עצר רק בשבוע האחרון עשרות מחבלים בצפון השומרון, ג'נין, טול כרם. למעשה פה רואים פיגוע של שוטר לשעבר עם יכולו לחימה שהתאמן עם מפגעים אחרים ומצליח לפני שכוחות הביטחון הצליחו לאתר אותו ולצערנו מצליח לפגוע בחיילים ובאזרחים".    

זירת הפיגוע בבנימין (צילום: פלאש 90)
זירת הפיגוע בבנימין (צילום: פלאש 90)

"צה"ל מנסה כל הזמן לשמור את המלחמה הזאת בהיבט התודעתי"

בהמשך, התייחס גם לנזיפה שקיבל  מג״ד 82, סא"ל אופיר כספי, לאחר שאמר לכתבים בח'אן יונס כי "הפתרון זה להקים יישובים ברצועת עזה". "הסיפור הגדול הוא שצה"ל מנסה כל הזמן לשמור את המלחמה הזאת בהיבט התודעתי לכל העולם, שהמלחמה הזאת כולה מתמקדת בחמאס ולהחזיר את החטופים ללא אינטרסים אחרים. גם אם יש קצינים שרואים מטרות אחרות במלחמה, צה"ל רוצה לנקות את המלחמה הזאת מגילויים מהסוג הזה. זה נכון עם חיילים שמרססים כתובות על בתים, ברמה האישית זה בסדר אבל כשמנסים לתת לצה"ל כותרת אחרת למלחמה, אז צריך לא לאפשר זאת. אנחנו כבר 169 ימים במלחמה ומעת לעת יוצאים אירועים מהסוג הזה", טען.

חיילי צה''ל בעזה (צילום: Israel Defense Forces/ via REUTERS)
חיילי צה''ל בעזה (צילום: Israel Defense Forces/ via REUTERS)

"לא צריך לקבל את זה. אני לא רואה את זה מתרחב. צריך לשדר לעולם שקרה פה משהו ב-7 באוקטובר. אנחנו לא נלחמים נגד הפלשתינים. אנחנו נלחמים כדי להחזיר את האחים והאחיות שלנו הביתה ולהרוס את חמאס ולא לאפשר לו להתקיים ולא לאפשר לו את יכולת השליטה בעזה. כל הקצין כדאי שיהיה מספיק אחראי", אמר.