ישראל נכנסה הבוקר (שני) ליום ה-171 למלחמת "חרבות ברזל". האלוף במיל' נועם תיבון, לשעבר מפקד אוגדת איו"ש והגיס הצפוני, התייחס בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM למצב הביטחוני הקשה בזירות השונות וביקר בחריפות את תפקודה של הממשלה ואת ניהול המערכה בעזה.

נתניהו לשרי הליכוד המתנגדים לחוק הגיוס: בלעדיו אין ממשלה | דיווח
זה היה הצעד האמריקאי שהוכיח: ביידן עבר משלב האיומים לשלב המעשים

"אני חושב שבצפון צריכים לעשות שני דברים - הדבר הראשון במישור האזרחי, צריך להקים גוף שדומה למנהלת תקומה שיתחיל לטפל בתושבי הצפון. הם כבר חצי שנה מחוץ לביתם, העסקים נחרבו, משקים חקלאים, יישובים שלמים נפגעו", אמר בפתח השיחה. "צריך עכשיו מנהלת בראשות אדם שהוא עובד ציבור, לא פוליטיקאי, כי כרגע אין להם תשובות מאיש והמחיר האישי הוא גדול מאוד. כולל מנהלת שתחליט שיישובים בקו שלישי אפשר להכניס אותם. כרגע אף אחד לא מטפל בהם".

בהמשך מתח ביקורת חריפה על ממשלת נתניהו: "יש לנו ממשלה שלא מתפקדת, השיקול היחידי שמוביל אותה הוא 64 מנדטים שביבי יוכל להישאר בשלטון - זו הפקרה של האנשים שם. בזה הייתי מתחיל, בואו נדבר מה עושים עם האנשים שלנו. האנשים האלה צריכים תשובות. כל הדברים האלה זה חוסר אחריות מיניסטריאלי מהמעלה הראשונה, והייתי מתחיל בזה לפני שמדברים מה עושים בלבנון".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

לאחר מכן נשאל האם יש דרך אחרת ללחוץ על חמאס בלי להיכנס לרפיח. "אני חושב שהבעיה ברפיח זה לא גדודי החמאס, מדובר לא בגדודים בדרג הראשון, אלא ציר פילדלפי", השיב תיבון. "איך אנחנו מגיעים למצב שלמדינת ישראל, שזו זכותה, יש שליטה אפקטיבית ואיך אנחנו מנתקים את צינורות האספקה של ארגון החמאס מסיני, זה הנושא החשוב. אנחנו כבר לא נמצאים במצב של מלחמה ברצועה, אנחנו במצב של ביטחון שוטף. לכן כל המילים הגבוהות על השמדת ארבעת גדודי חמאס בשביל להגיע לניצחון המוחלט זו הונאה".

עוד אמר האלוף במיל', כי "יש כאן טעות אסטרטגית בניהול המערכה - אין לנו אסטרטגיה ברורה. ממצב שבו אנחנו הותקפנו, אנשינו נטבחו ונרצחו, כל העולם המערבי היה בעדנו, הגענו למצב שאנחנו מוקצים, שאוטוטו יש עלינו אמברגו נשק. התמונות שרואים בעולם הן לא התמונות מבארי לצערי או מכפר עזה או ממסיבת הנובה, הם התמונות של הילדים הרעבים בעזה, של הפליטים. בניהול מערכה אתה צריך לקחת בחשבון את המאמץ הצבאי וגם את המאמץ האסטרטגי - איך אנחנו ממנפים את ההישגים של הצבא להישג אסטרטגי. אנחנו רוצים להחזיר את החטופים, למנוע מהחמאס לשלוט ברצועה ולהחזיר את היישובים שלנו לביטחון ופריחה בנגב המערבי. ברגע שהפעולות הצבאיות לא משרתות שום דבר חוץ מאשר להרוג עוד חמסאניק, כל ההישגים של הצבא יורדים לטמיון, וזה המצב לצערי הרב".

כוחות צה"ל בבית החולים שיפא (צילום: דובר צה"ל)

לסיום התייחס לסוגיית חוק הגיוס והעלאת גיל הפטור ל־35: "המהות היא שצה"ל צריך עוד לוחמים. התחלנו בצפון, אם היו לנו בתחילת המלחמה עוד שלוש אוגדות היינו יכולים לנהל גם בצפון וגם בדרום. כרגע אין לנו את היכולת הזו. בצפון כנראה נידרש עוד מתישהו לצאת למלחמה שם, לכן יש כאן צורך אמיתי. אנחנו מבינים שהצבא קטן על צרכי הביטחון של המדינה. במקום להבין את גודל השעה, שהחרדים היום כבר לא מיעוט והם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה, במקום זה ממשיכים עם אותו שקר שמלווה אותנו כל כך הרבה שנים, שלא מגייס אפילו חרדי אחד לצבא", אמר.

"זה פשוט מקומם בצורה בלתי רגילה. 80 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל ללא שום שיוך פוליטי חושבים שעכשיו זה הזמן, הצבא, שר הביטחון, ובמקום עכשיו באמת להתקדם ולמצוא פתרונות, כי אפשר, אין בעיה לייצר פתרונות, אבל במקום להתמודד עם הבעיה ולחזק את מדינת ישראל, הממשלה במקום לתרום ולחזק את המדינה שתוכל להתמודד עם האתגרים, מתעסקת עכשיו בפוליטיקה הישרדותית שלא תגייס אפילו חרדי אחד לצבא. את הדבר הזה צריך לעצור באופן מיידי", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm