אלוף (במיל') ישראל זיו, שוחח אתמול (שלישי) עם "מעריב" לאחר יום של אש ניכרת בצפון, ולאחר סירוב ארגון הטרור החמאס להצעות לקידום עסקת החטופים. הוא הסביר, כי "יש כאן בעיה מובנית. ישראל גם רוצה לחסל את החמאס, אבל גם עושה איתו משא ומתן - רוצה ששני הדברים הללו יקרו".

בשקט בשקט: כך אבו מאזן פועל לצרף את חמאס לאש"ף | דיווח
פרדוקס המלחמה: כך הלחימה בעזה מקדמת את ישראל בהכנעת חיזבאללה

הפצצה בעזה (צילום :רשתות ערביות)

זיו הבהיר, "די ברור שמה שמעניין את ארגון הטרור זה לא שחרור אסירים, אלא שני דברים אחרים: אחד, איך הוא מצליח להוציא את צה"ל מתוך עזה ומפסיק את המלחמה. שניים, אם לא יוכל לממש את האינטרס הראשון שלו - זה איך הוא משנה את תמונת המצב בתוך הרצועה לטובתו, על ידי ההכנסה של מאות אלפי אנשים חזרה לצפון הרצועה. גם את אנשיו, אבל מצב כזה יקשה מאוד על התפקוד של צה"ל, כיוון שלצבא יש קושי לתפקד במקום רווי אנשים - כמו ברפיח".

הוא הסביר כי כך, "ברגע שצפון הרצועה תוצף באנשים - יהיה לצה"ל קשה לתפקד, יהיו יותר נפגעים, הלחץ הבינלאומי יגבר - וזה יעצור את התפקוד גם בצפון הרצועה, כמו ברפיח - וכך חמאס דוחק את צה"ל ומקטין את יכולת הפעולה שלו".

אולי משהו בגישה שישראל נוקטת, לא מביא את התוצאה? נראה שנדרש שינוי כיוון.
"יש כאן בעיה מובנית. ישראל גם רוצה לחסל את החמאס, אבל גם עושה איתו משא ומתן - רוצה ששני הדברים הללו יקרו. זה קשה כי בסוף, החמאס מעוניין הפוך לשרוד ומעוניין שישראל תצא. פה, יש לישראל יש רק דרך אחת לשבור את המבוי הסתום בו אנו נמצאים - בזה שהיא תכניס את ההצעה שעליה דיבר שר הביטחון, יואב גלנט, והיא להכניס שולט חדש, שליטה אזרחית חדשה ברצועה".

ראש הזרוע הצבאית של חמאס בטולכרם וראש הזרוע הצבאית של הפת''ח (גדודי חללי אלאקצא) (צילום: רשתות ערביות)
ראש הזרוע הצבאית של חמאס בטולכרם וראש הזרוע הצבאית של הפת''ח (גדודי חללי אלאקצא) (צילום: רשתות ערביות)

הוא ממשיך ומסביר על ההצעה של גלנט כי השליטה האזרחית יכולה להיות "בדמות הפת"ח, וזה דומה להצעה האמריקאית. בסופו של דבר זו תהיה הרשות הפלסטינית, זה ייצור תנאים אסטרטגיים חדשים מובהקים כי זה מקטין את החמאס וסותם עליו את הגולל, ומאידך הריבון החדש יעשה איתך משא ומתן אחר לגמרי. הוא ירצה להחזיר את החטופים, בכדי לקדם את היציאה שלך מעזה ולכן יש בזה סיכון שאולי חלק לא ימצאו. זה לא חסר סיכונים, אבל הפת"ח, כאשר יקבל את השליטה ברצועה - יאפשר החזרה של החטופים כאשר ישראל תתנה זאת כתנאי מוקדם".

משפחות החטופים חוסמות את איילון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
משפחות החטופים חוסמות את איילון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הוא הבהיר כי "הפת"ח איננו חמאס. הם שונאים את החמאס אפילו יותר מאיתנו. בהפיכה בעזה, חמאס זרק אותם מהגגות. המצב השתנה כי היום הם מוכנים, אך אם נשהה זאת זה יכול לא לקרות. המעטפת שתאפשר זאת תגיע באמצעות האמריקאים. אם ישראל רוצה פתרון וגם את החזרת החטופים - היא חייבת לשנות את המשוואה הקיימת".

באשר לאופציה לחיסול הבכירים בארגון, הסביר כי: "כל עוד אתה מנהל משא ומתן עם החמאס - לא לוקחים סיכון. ברגע שתחליט שגמרת את הפרק שלהם ונכניס את הפת"ח נוכל לחסל את החמאס".

נאומו של נסראללה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נאומו של נסראללה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

באשר לשאלה מה יהיה בצפון, לאחר היום הסוער שהיה אתמול, אמר האלוף במיל' זיו כי "עמוס הוכשטיין די קיבל את הגישה של חיזבאללה. לא כי הייתה לו ברירה, אלא כי נסראללה רוצה להגיע לסיום במוצא של כבוד". לשאלה מהו אותו "מוצא של כבוד", הסביר: "הוא יסיים את הלחימה וילך על ההסכם של 1701 אחרי הפסקת האש בדרום. לחיזבאללה המשך הלחימה הוא הפסד יותר גדול מישראל. נכון שיש את ירי הטילים, ופינוי הצפון - שאלו דברים מורכבים בפני עצמם, אבל כל תקיפה של חיל האוויר שלנו מורידה לו יכולות. הוא מפסיד יותר, ולא צריך לשכנע ולהתאמץ להגיע להפסקת אש אלא לאפשר לו את המוצא לעצור".