חרבות ברזל: על רקע המשך הלחימה בעזה, יש גם ביקורת על ה"דשדוש" של צה"ל ברצועה. זאת, על רקע צמצום הכוחות הלוחמים. אלוף במיל' גיורא איילנד שוחח הבוקר (רביעי) עם 'מעריב' והבהיר כי מספר החטיבות כרגע שיש בעזה הוא קטן מדי.

האם אנחנו לקראת סיום המלחמה בעזה ולקראת פתיחתה של מערכה בצפון נוכח ההתפתחויות האחרונות - החלטת מועצת הביטחון וסירוב חמאס לקדם עסקה?
"ברור שהעסקה מאוד מתעכבת עד שספק שתהיה כאשר היא לא תהיה כל עוד חמאס מרגיש נוח מבחינתו מה שחשוב לו נעשה באמצעות אחרים: אספקה לעזה, ישראל שלא פועלת ברפיח אחרים דואגים לכך, חשוב לו שישראל תהיה מבודדת ותחת לחץ בינלאומי ואחרים עושים את זה אז למה לו לסייע בנושא החטופים או להסכים לעסקה ולכן כרגע היא לא תקרה".

לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

אז מה ישראל צריכה לעשות עכשיו?
"אם עסקה לא תהיה ורפיח זה מסובך מדי בטח אל מול אמירות אמריקאיות מאוד מפורשות אז מה כן נכון לעשות? ואני מתפלא שזה עדיין לא נעשה, זה מתכתב עם המצב בשטח שבו ישראל שולטת בצפון הרצועה בצורה די טובה ושיפא עכשיו משלימה את זה כי יש שם עכשיו הרבה מאוד מחבלים כולל מנהיגים ולכן הפעולה עכשיו, היא מאפשרת להביא לחיסול של הרבה מחבלים. לישראל יש גם שליטה טובה באזור חאן יונס. מה שחסר זה באזור מחנות המרכז פעלנו פחות מדי, ושם לא צריך לא אישור אמריקאי ולא שום דבר אחר. נדרשים אולי יותר כוחות, אבל זה עניין פנימי ישראלי. והעניין השני הוא לייצר מסדרון נוסף לזה הקיים בעזה היום".

איך זה יבוא לידי ביטוי?
"מדרום לחאן יונס, בין חאן יונס לרפיח ניתן לייצר מסדרון נוסף שזה אזור יחסית בטוח בעבר זה נקרא מסדרון מורג על שם ההתנחלות מורג ואם זה נעשה וזה לא מצריך אישור אמריקאי וזה לא בחיכוך גדול עם האוכלוסייה. התוצאה של שני הביתורים בצפון מרכז וגם בין חאן יונס לרפיח אתה בעצם דוחק את חמאס להיות בשליטה אפקטיבית במקום מאוד קטן של העיר רפיח וסביבתה שבתוך האזור הזה חיים בערך מיליון וחצי פלסטינאים בצפיפות רבה מאוד ובלחץ יכול לעבור אליהם ולכן מהבחינה הצבאית לא רק שניתן לעשות את הפעולה הזאת אלא זה מייצר גם איזשהו לחץ בצד השני".

אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הלוחמים במחסני אמצעי הלחימה בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הלוחמים במחסני אמצעי הלחימה בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

ומה זה דורש מאיתנו?
"עוד כוח, מספר החטיבות כרגע שיש בעזה הוא קטן מדי. הוא מספיק לנהל את הלחימה בשיפא ואת המשך הטיהור בחאן יונס אך כנראה לא בשביל דברים נוספים. המפתח הוא הרבה מאוד כוחות, מה שקרה הוא ששחררנו לא רק חטיבות מילואים אלא גם חלק מהחטיבות הסדירות שוחררו מעזה ואם המשמעות היא בכדי לעשות את שני המבצעים הללו במרכז וגם לבתר בין חאן יונס לרפיח מחייבים גיוס  של עוד 2 חטיבות אז זה מה שצריך לעשות כרגע אחרת לא מייצרים לחץ על החמאס לא בעניין החטופים וגם לא בעניינים אחרים".

עוד הוא מוסיף: "חבל לא לפעול ברפיח, אבל גם אם לא שיצרת את הביתור הזה אתה יכול לייצר מציאות שבסופו של דבר ישראל אומרת רוב הכוח הצבאי של החמאס נפגע, היכולות הרקטות שלהם כמעט ולא קיימת (הירי אחרון שהיה לאשדוד היה מאזור מחנות המרכז שם אנחנו פחות פועלים)  אז ניתן ליצר מציאות שאומרת ודם כול לעצמך את הדבר הבא: זה אולי לא ניצחון מוחלט על חמאס אבל זה ניצחון של 80 אחוז במצב הצבאי וזה מבחינתנו מייצר גם תנאים שאפשר לדבר לא רק על עסקת חטופים חלקית, אלא על סיום המלחמה כולה".

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

ומה התנאים לכך?

"שחרור החטופים כמובן אחרי השלמת הדבר הזה אם נעשה את שתי הפעולות הללו בהצלחה נוכל לומר שבמציאות הנוכחית אני מוכן לסיים המלחמה תמורת שחרור כל החטופים. מרוואן עיסא גם כן אבל אנחנו רואים את בכירי חמאס מטיילים וראינו גם את הירי האחרון כפי שציינת איפה ישראל לא פיצחה את המלחמה עדיין ומדוע עדיין לא השיגה את מטרות המלחמה?

"מיטוט שלטון חמאס לא יושג לא בדרך הזאת, החזרת החטופים יכולה להיות אך כחלק מסיום המלחמה, וחמאס יהיה חייב להסכים ולכן האמירות של ראש הממשלה בדבר 'הניצחון המוחלט' זה לא דבר שניתן להשיגו ולא משהו שנכון לשאוף אליו בנסיבות האלה ולכן הדבר הנכון נכון לעכשיו זה להשלים את המבצעים במרכז ואת הביתור בין רפיח לחאן יונס וישראל תגיד אנחנו מוכנים לסיום המלחמה. יתכן שיהיו עוד תנאים לצד נושא החטופים. היות וכל העולם רוצה בסיום המלחמה", הוסיף.

"ישראל יכולה להגדיר תנאים נוספים: הסדר שהמצרים ייעשו שימנע או לפחות יצמצם הברחות תנאי נוסף יכול להיות שארצות הברית תדרוש מקטאר שהיא תתחייב לא לממן את חמאס. יש עוד דברים מדיניים רכים שניתן לעשות ולא רק הלחץ הצבאי לא הכל חייב להיות בפעולה צבאית אך חייבת להיות אסטרטגיה מאוד ברורה", הבהיר.