לקראת פעולה ישראלית ברפיח: לאחר הפיצוץ במשא ומתן בדוחא סביב עסקה לשחרור החטופים שוב צצים הדיווחים כי ישראל קרובה לפעול בעיר הדרומית גם ללא תמיכה של בעלת הברית הגדולה ביותר שלה - ארצות הברית. בתוך כך מוחמד אל-מסרי, מומחה לענייני ביטחון ואסטרטגיה של המזרח התיכון, שוחח עם ערוץ "אל-חדת'" הסעודי וטען כי "הפלגים הפלסטינים ממתינים בשקיקה לפעילות צה"ל בעיר".

לדבריו, "הארגונים מתכוננים לפעילות הזו בנינוחות רבה. הם מכירים היטב את המקומות שמהם הצבא יכול להיכנס ולצאת ואת אופי התקיפה. האיום הישראלי נועד רק כדי ללחוץ על הפלגים במשא ומתן לשחרור השבויים ושנית על מנת לגלגל את האשמה לארה"ב, שאם לא תהיה כניסה לרפיח, וושינגטון היא האשמה באי-השגת הניצחון המוחלט שנתניהו מדבר עליו".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

רפיח (צילום: AFP via Getty Images)
רפיח (צילום: AFP via Getty Images)

תקיפה ברפיח (צילום: AFP via Getty Images)
תקיפה ברפיח (צילום: AFP via Getty Images)

אל-מסרי התייחס גם להתנגדות האמריקנית לפעולה ברפיח ולדבריו של בלינקן: "כל התכניות והדיונים האמתיים מתנהלים בדלתות הסגורות, בלי קולות חיצוניים. על כן, התכנית שארצות הברית דוחפת אליה אינה כוללת פלישה קרקעית כדי להפחית את מספר האבדות בקרב האזרחים הפלסטינים. וושינגטון מכוונת לכך שישראל תבצע 'מבצעים מיוחדים' תחת הכותרת 'מאבק בטרור', ומבצעי בזק שיהיו מוגבלים לפעילות כירורגית ללא התקפה יבשתית כוללת, כפי שקרה בח'אן יונס ובצפון רצועת עזה".

"אני סבור שפעולה ברפיח אכן תתרחש, אך לא בתצורה הקרקעית כפי שאירע בח'אן יונס ובערים אחרות. אולי נתניהו ישיג משהו מהפעולה, אבל לא תהיה כניסה קרקעית מלאה מכיוון שהיא תגרום לאסון הומניטרי באזור רפיח".

לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח היום כי גורמי ביטחון ישראלים הבהירו בפני המתווכים המצרים כי ישראל לא תעשה ויתורים חדשים על מנת לקדם את המשא ומתן לשחרור החטופים, ורמזו שהפעילות הקרקעית ברפיח תהיה לאחר העיד אל-פיטר שיחול ב-9 באפריל או בתחילת חודש מאי לכל המאוחר. לדברי הגורמים, ישראל תתחיל בקרוב ב"יישום פעולות בשטח" כדי להקל על הכניסה הקרקעית לרפיח, וכי המבצע בעיר הדרומית יימשך בין ארבעה לשמונה שבועות לכל היותר. 

 שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש אמש עם שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון והבהיר שוב כי וושינגטון מתנגדת למבצע צבאי רחב של ישראל ברפיח. לדבריו, "אנו מתנגדים למבצע קרקעי רחב ברפיח שיסכן את חייהם של יותר מ-1.4 מיליון אזרחים פלסטינים שמוצאים שם מחסה. יש אלטרנטיבות למבצע קרקעי ברפיח שיבטיחו בצורה טובה יותר את ביטחון ישראל והן על חיי אזרחים פלסטינים".

הטקסט של המומחה הערבי תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה.