סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') עוזי דיין שוחח היום (שישי) עם פרופ' אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103fm והתייחס לפרסומים אודות מסמך פנימי של צה"ל שפורסם באוגוסט 2021, המתאר באופן מפורט את מערכת ההגנה בעוטף עזה, ואף את החשיבה הרווחת במערכת הצבאית לאורך השנים האחרונות. 

האדמו"ר שקורא לגיוס החרדים: "במקום לשבת ללמוד - הם יושבים לאכול עוגיות"
חסר תקדים: כמות הנשקים העצומה שהועברה לכיתות הכוננות מאז ה-7 באוקטובר

"אני קראתי את המאמר מאוד ביסודיות, הוא מאמר מצוין דרך אגב, אבל אני לא קראתי את המסמך. מצד שני, אני מכיר את האנשים ואת הנושא. אני נפגשתי למשל עם כוכבי כשהיה ראש אמ"ן, אמרתי לו 'יש לך מאות לוחמי סייבר באמ"ן, תדע שאין דבר כזה, יש לחימת סייבר אבל אין דבר כזה לוחמי סייבר. מי שלוחם צריך להיות לוחם אמיתי, זה שלוחץ על ההדק לא על האנטר. אתה מחזיק בחטיבה שאין אותה במקומות אחרים, בגלל הסייבר שחשוב בהגנה, כי המערכות שלנו מאוד רגישות בזה, אפשר לאסוף מודיעין, אבל הסייבר לא ינצח את הטרור בשום מצב'. בגלל שהיה שם ויכוח לגבי מה בכל זאת יעשו בתחום הזה, וזה היה אז הטכנולוגיה העתידית כאילו. הוא אמר לי כמה זה יעזור למשל לאתר את הרקטות, ואם לא אנחנו נדע כל רקטה מאיפה ירו אותה, וכמה נוכל לפגוע במנהיגי החמאס דרך הקונטרולורים. אמרתי לו שזה פשוט לא יקרה ושיחכה לפעם הבאה שייכנס לעזה, והוא יראה.



עד היום יורים רקטות מוטמנות באדמה, וזה לא מה שיעצור את זה. הנקודה השנייה, אמרתי 'אתם מפתחים יופי של דברים מבחינה טכנולוגית, אבל צריך ללמד מפקדים שאסור להם להתמכר'. צריך לזכור, גם כוכבי וגם הרצי הלוי היו ראש אמ"ן. לדעתי מגזימים במקום שנותנים למודיעין, שהוא דבר חשוב, ומתמכרים לזה".

על הפיגוע אתמול בבקעה אמר: "מה שצריך לעשות שם נוגע מעט בטכנולוגיה, ויותר בדברים ביטחוניים. יש שם קודם כל מרחב גדול מדי על חטיבה אחת, מים המלח עד הגבול הסורי זה יותר מדי לחטיבה אחת. כל ההסתמכות על המודיעין והטכנולוגיה שמובילה כתוצאה מזה לצבא קטן ונורא מתוחכם, היא יכולה להיות בתנאים מסוימים דבר נכון, אבל בוודאי לא במלחמה בטרור. הפיגוע אתמול, מה שצריך זה יותר סד"כ, צריך לשפר את גדר הביטחון כי המון שנים לא טיפלו בה, צריך בצד הטכנולוגי כן לתת יותר כטב"מים.

"מדינת ישראל צריכה לממש את הריבונות אבל היא צריכה קודם כל להכפיל את האוכלוסייה. ברגע שיהיו שם כפול מתיישבים והרבה יותר נקודות יישוב, אתה גם שולט בשטח. אני לא טוען שעל כל פיגוע צריך להקים יישוב, אבל עם 7 אלף מתיישבים וחטמ"ר אחד – לא מחזיקים את כל הגבול המזרחי שלנו. זה בדיוק הזמן להכפיל אוכלוסייה. אין בבקעת הירדן אף לא מלון אחד, אין שם מרכז מבקרים אחד, ולכן זה פשוט מקום שאנחנו צריכים ליישב אותו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm