ממשל ביידן אישר העברת חבילת סיוע חדשה לישראל בשווי מיליארדי דולרים - כך דווח היום (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל". החבילה כוללת בין היתר תחמושת שנעשה בה שימוש בעבר כגון 2,000 פצצות MK84 במשקל של טון, שאורכן מגיע ל-3.3 מטר, והן מסוגלות ליצור מכתש ברוחב של 15 מטרים.

כ-2,000 פצצות במשקל של טון: ארה"ב אישרה חבילת סיוע חדשה לישראל

פצצות MK84, שימשו את כוחות ארצות הברית במלחמת ויאטנם, מלחמת עיראק וכן גם במלחמת אפגניסטן. נעשה בהן שימוש גם ב-2014 ב"צוק איתן". על פי חקירה משפטית של ארגון זכויות האדם, הפצצות האלו שומשו גם במלחמת האזרחים בתימן - בהתערבותה של סעודיה.

עוד בחבילה: 500 פצצות MK-82 במשקל רבע טון, שהיא תחמושת מונחית מדויקת בכדי לפגוע באזורים שבהם מתבצרים לוחמי חמאס מתחת לאדמה. בעבר, היה שימוש נרחב בפצצות במלחמת המפרץ מול עיראק, בפצצות מסוג GBU-12/Mk82.

בנוסף יועברו גם ערכות JDAM שהופכות את הפצצות ל"חכמות": פצצות אלו, לפני או במהלך הטיסה, הטייס מזין למחשב את מיקום המטרה. במהלך הטיסה מעדכן מחשב המטוס את מערכת הניווט של הפצצה, ולאחר שהיא מוטלת - מחשבת את מיקומה גם באמצעות GPS. בצורה זו, ישנו דיוק וניתן להימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים.

עוד ימסור ביידן לישראל 25 מטוסי קרב F-35A שייפעלו בתוך שטח רווי-איומים, יבצעו תקיפות וכן בעלי יכולת לשתף במידע מודיעיני. משרד החוץ אישר את ההעברה, בשווי של כ-2.5 מיליארד דולר - אמרו גורמים אמריקאים ל"וושינגטון פוסט". ההעברה אושרה על ידי הקונגרס כבר ב-2008, כך שהמשרד לא נדרש לספק הודעה חדשה למחוקקים.

הפצצה של צה''ל בעיר רפיח (צילום: רשתות ערביות)
הפצצה של צה''ל בעיר רפיח (צילום: רשתות ערביות)

לאחרונה הייתה ביקורת על השימוש של ישראל בפצצות הטון הענקיות באזורים עירוניים (למשל בג׳בלייה ב-31 לאוקטובר ובחיסול מרוואן עיסא לאחרונה), אבל הממשל אישר אמש את ההעברה למרות הביקורת. עם זאת, גורמים דמוקרטים בתוך ממשל ביידן אומרים כי לממשל יש אחריות למנוע נשק בהיעדר התחייבות ישראלית להגביל את מספר הפגיעות בבלתי מעורבים ברצועת עזה במהלך מבצע מתוכנן ברפיח, וכן להקל על ההגבלות על סיוע הומניטרי לתוך עזה.

הסיוע מגיע למרות המתיחות בין רה"מ בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כאשר במהלך השבוע דווח כי ראש הממשלה נתניהו לא התקשר להודיע לנשיא ביידן לגבי ביטול נסיעת המשלחת הישראלית לוושינגטון, זאת לאחר שארה"ב לא הטילה וטו במועצת האו"ם על הפסקת המלחמה בעזה.

ע"פ חשיפת ברק רביד בוואלה!, בכירים אמריקאים טענו כי נתניהו בחר ליצור משבר עם ארה״ב מסיבות פוליטיות פנימיות. עוד דיווח כי ביום ראשון בלילה וביום שני בבוקר הבית הלבן קיים שיחות עם יועצי נתניהו לגבי הצעת ההחלטה שתובא להצבעה במועצת הביטחון והבהיר כי ארה״ב צפויה להימנע ולא להטיל וטו, כך אמרו מקורות שמעורים בנושא. הבית הלבן הדגיש בפני יועציו של נתניהו כי הימנעות האמריקנית אינה מהווה שינוי מדיניות מצד ארה״ב לגבי התנאים הנחוצים להפסקת אש וכי ממשל ביידן אינו רואה את ההחלטה כמחייבת, ציינו המקורות.