בעוד הכפר הנוצרי הלבנוני רמיש מציין את חג הפסחא הראשון שלו מאז פרוץ המלחמה בעזה, התושבים אומרים שעימות מקביל בין חיזבאללה וישראל גורר אותם לסכסוך שלא בחרו בו - כך מפרסם היום (ראשון) העיתון הערבי א-שרק אל-אווסט.

הסוף לחיסולים ממוקדים? ההיערכות החריגה של חיזבאללה
"מסוגלים לתקוף כמו ב-7/10 בכל רגע": התכנית של נסראללה עדיין על השולחן

כמו נוצרים רבים במקומות אחרים בדרום לבנון, התושבים כועסים וחוששים שבתיהם עלולים להיקלע לאש צולבת ומשפחותיהם נאלצו לברוח - לצמיתות מכפרי אבותיהם הסמוכים לגבול לבנון-ישראל.

מוקדם יותר השבוע התעמת תושב רמיש עם קבוצת חמושים שניסו לשגר רקטות לעבר ישראל מתוך הכפר. כמה מתושבי הכפר צלצלו בפעמוני הכנסייה כדי להפעיל את האזעקה, והגברים החמושים יצאו לדרך לירות רקטות משכונה אחרת, לדברי ראש העיר מילאד אל-עלאם ותושבי רמיש.

"מה שאנחנו אומרים בששת החודשים האחרונים הוא: בין הבתים שלנו, שמור אותנו ניטרליים. כל שביתה בתמורה הייתה מביאה להפסדים אדירים", אמר אלאם לרויטרס.

הטינה של תושבי הכפר משקפת ביקורת מצד אנשי דת נוצרים ופוליטיקאים המתנגדים לחיזבאללה, שהאשימו זה מכבר את הקבוצה בפגיעה במדינה באמצעות החזקתה בארסנל שנוי במחלוקת, שעולה על הצבא הלאומי, ובמתן מונופול על החלטות מלחמה ושלום.

"אין לנו שום קשר למלחמה הזו. האם הם (חיזבאללה) רוצים לעקור אותנו?" אמר תושב רמיש בן 40 שביקש לא להזדהות, מחשש שביקורת על חיזבאללה תביא לפעולות תגמול. חיזבאללה, הנתמך על ידי איראן, הכחיש שלוחמיו ניסו לשגר רקטות מרמיש.

המחוקקת הנוצרית ע'דה איוב, המייצגת מחוז בחירה בדרום ומקורו במפלגת הכוחות הלבנוניים נגד חיזבאללה, אמרה ל'רויטרס' כי הנוצרים עומדים מול חיזבאללה "מכיוון שהוא פולש לנוכחותם", וכי המלחמה מעמיקה את הסדקים במדינה. "השאלה היא עכשיו: האם נותרו בכלל נקודות משותפות שאנחנו יכולים להמשיך איתם - שאנחנו יכולים לבנות איתם מדינה?" היא אמרה.

האזור המושפע ביותר מההפגזות הוא רצועת הגבול, שבה נמצאים כתריסר כפרים נוצריים כולל רמיש. הם שוכנים בגבעות מתגלגלות של מטעי זיתים, עצי אורן ושדות טבק - כעת מסוכנים מכדי לשתול או לקצור עקב הפגזות. "האזורים סביבנו הושפעו מאוד - היו שביתות במרחק של 500, 600 מטרים. היבול שלנו נהרס", אמר יוסף סלאמה, פקיד מקומי בעיירה קליאה, כארבעה ק"מ (2.5 מייל) מגבולה הדרומי של לבנון.

"עכשיו המלחמה הוסיפה לזה ומעודדת את ילדינו לעזוב... נוצרים כבר לא מסוגלים לקחת על עצמם יותר מאחרים כי הבעיות של המדינה הזו הפכו ליותר מדי", אמר סלאמה.

גם אנשי הדת הנוצרים הבכירים בלבנון השמיעו אזעקה בדרשות שבועיות. הפטריארך המרוני בוטרוס א-רהי קרא בתחילת מלחמת עזה ללבנון להישאר בצדדים ולאחרונה אמר כי  המלחמה "נכפתה" על נוצרים.