יותר מעשר נשים סיימו לאחרונה קורס זיהוי וקבורה במילואים, והצטרפו ליחידת הנשים המטפלות בחללות צה״ל. מדובר ביחידה שפועלת במסגרת חיל הרבנות הצבאית ועוסקת בזיהוי חללים והכנתם לקבורה. היא הופעלה לראשונה במלחמת לבנון השנייה, אז החליטו ברבנות הצבאית להקים יחידה ייעודית של נשים, שיסייעו בזיהוי ובטיפול בחללות נשים.

בכירים ישראלים טוענים: ישראל אחראית על חיסול מפקד כוח קודס בלבנון | דיווח
"יהי זכרכם ברוך גיבורים": כתב אישום נגד קטין מהצפון שהביע תמיכה בפעילי טרור

היוזמה עלתה אז, מכיוון שיותר ויותר נשים התגייסו לתפקידים של לוחמות קרביות, וגם בעורף יש חיילות שנהרגות - בפיגועים ובתאונות. אירועי 7 באקוטובר היו נקודת מפנה משמעותית בעבודת היחידה. אז החלו להגיע לבסיס מאות גופות של אזרחים וחיילים שהוצאו מהעוטף והובאו לצורכי זיהוי ושחרור לקבורה. הידיעות שהחלו להגיע על נפילתן של התצפיתניות בנחל עוז ואירועים נוספים הצריכו את יחידת הנשים בתגבור מלא.

יחידת הנשים פועלת גם בשגרה, וגם בצו 8 במלחמה. עד 7 באוקטובר האירוע הגדול ביותר שהן התמודדו עמו היה פיגוע הדריסה בארמון הנציב בינואר 2017, שבו נרצחו שלוש חיילות. אלא שאירועי החודשים האחרונים הובילו לרף חדש. בשעות הראשונות ההלם וההמולה היו גדולים. המראות והריחות היו קשים מנשוא. גם ותיקי קרבות ומלחמות שכבר ראו דבר או שניים בחייהם, לא נתקלו במראות מהסוג הזה.

המראות, הריחות וההמולה יצרו מציאות, שהצריכה מכל הנוכחים את כל כוחות הנפש והגוף, ולפעול בקור רוח, במסירות, בנאמנות ובמקצועיות, מתוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים בשטח. כל זאת, כדי לנהוג בחללים בכבוד המרבי, להביא לידי זיהוי מוחלט את כל מי שאפשר לזהות, ואחר כך לעבור לתהליכי ההכנה להלוויה וקבורה. הטלטלה הגופנית, הרגשית והנפשית הייתה עצומה. בתוך כל זה התמקם צוות הנשים כדי לקלוט ולטפל בחללות שהגיעו למקום.

פעילותן של המטפלות הצריכה כוחות נפש אדירים וחוסן נפשי גדול. לרשותן של המטפלות עמדו צוותים של אנשי מקצוע ואנשי חוסן – קציני בריאות נפש, עובדים סוציאליות, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. כל אלו נכחו והסתובבו בשטח, וכל מי שחשה שהיא זקוקה לאוורור, לסיים משמרת, או להיעזר באנשי המקצוע האלה, מצאה אוזן קשבת והבנה.

אחד האירועים המטלטלים שחוו המטפלות בעבודתן היה כאשר בחדר הנשים הייתה גופה שנמצאו עליה שני רימונים. מפאת הסכנה המיידית לחיי כולם, היה הכרח לפנות את המתקן כולו בדחיפות ולהזעיק חבלנים שינטרלו את הרימונים.

ברבנות הצבאית אומרים כי ״בשעות וימים של חושך ואפלה מוסרית וערכית, של כוחות רוע ורשעה מפלצתיים שהשתלטו על העולם, מצאו את עצמן המטפלות עושות ככל יכולתן, מתוך גילויי גבורת נפש ורוח, כדי להגביר את האור נגד החושך, ואת כוחות הטוב נגד הרוע, ולעשות חסד של אמת – לא רק עם החללות – אלא גם להוסיף חסד, אור וטוב לעולם כולו. מסירותן, גבורתן הגופנית והנפשית, רגישותן ועשייתן המופלאה של צוות מטפלות הרבנות הצבאית במלחמת חרבות ברזל - זו קרן אור בתוך אפלת המלחמה, מורשת לדורות של פרק הוד והדר, שכולו צניעות וכבוד״.